Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tohle je 5 největších problémů českých telekomunikací podle dTestu

  18:09aktualizováno  18:09
Výzkum neziskové organizace dTest odhalil pět nejzávažnějších problémů, kterým čeští spotřebitelé čelí v oblasti telekomunikací.
Ilustrační foto

Ilustrační foto

Jako první problém dTest uvádí poskytování nepravdivých či neúplných informací ve chvíli, kdy si daný produkt kupujete. Může se například stát, že ačkoliv vám na prodejně sdělí, že k tarifu obdržíte určitý počet dat, ve skutečnosti je ten objem menší. Pracovníci na prodejnách si jsou totiž vědomi, že se dá taková věc těžko dokázat, i když se lze bránit například tak, že si rozhovor na prodejně nahrajete. Každopádně jde o nekalou obchodní praktiku. Do tohoto problému spadá i chování operátora T-Mobile, u kterého bylo zjištěno neetické vymáhání smluvní pokuty s pomocí inkasních agentur.

Konkrétní příklady problémů

Druhým největším problémem jsou nepřehledné smlouvy a obchodní podmínky, které operátoři mění až dvakrát do měsíce. Při sjednání nového tarifu stvrzujete, že jste obeznámeni s obchodními podmínkami, což je dokument, který může mít až půl milionu znaků. Číst takto dlouhý dokument (a ještě přímo na prodejně) chce jen málokdo, obzvlášť když se za 15 dní mohou změnit.

Změny ve smlouvách a nerespektování práva na odstoupení od smlouvy jsou dalším velkým problémem. Smlouvy jsou měněny často, hlavně kvůli změně služeb či cen. Operátoři ale neinformují zákazníky dostatečně o tom, co při jednostranné změně smlouvy dělat a jaká mají práva. Pokud ano, jde o dodatek drobným písmem na zadní straně vyúčtování. O změně ceny, počtu volných minut, množství dat a podobně se tak zákazník dozví až s dalším vyúčtováním.

Hlavní problém v tomto případě je ustanovení, které zákazníkům neumožňuje i přes změnu smluvních podmínek od smlouvy odstoupit. To jde totiž pouze v případě, kdy je změna podstatná a v neprospěch zákazníka a ještě navíc takového, který má smlouvu na dobu určitou. O tom, jestli je změna podstatná, nebo nikoliv, však rozhoduje sám operátor.

Čtvrtým problémem jsou dlouhé výpovědní lhůty. Podle dTestu by měla být zkrácena na 4 dny. V současnosti slouží pouze jako marketingové působení na zákazníka a nemá žádnou technickou ani regulační podstatu. Současné až dvouměsíční lhůty pro přechod mezi operátory je výrazným protikonkurenčním faktorem.

Posledním velkým problémem jsou tzv. „bílé a modré linky“. Za volání na čísla, která začínají číslicemi 81 či 84, si operátoři účtují více, než kolik by měli a hlavně se takto provolané minuty nezapočítávají do objemu volných minut. Volání na bílé a modré linky vás vyjdou až na 6 korun za minutu, využívají je banky, pojišťovny, dodavatelé energií či dopravci. Na konci loňského roku sice vstoupila v platnost novela zákona o ochraně spotřebitele, která zakazuje používání těchto telefonních linek, řada společností však tento zákaz ignoruje.

Autor:




Nejčtenější

Huawei P10 Plus patří mezi nejlépe se prodávající modely značky
Huawei si jde za svým cílem. Apple by mohl sesadit už v tomto čtvrtletí

Společnost Huawei chce být v roce 2021 největším prodejcem smartphonů. Před sebou má dvě překážky - Apple a Samsung. V uplynulém čtvrtletí se však čínský...  celý článek

Motorola Moto X4
Toto je chystaná Moto X. Kdysi to bývala prémiovka

Řada Moto X bývala nejvyšší modelovou linií Motoroly, ale už loni tuto roli převzala kolekce Z. Nyní „xková“ řada hlásí návrat, ale model X4 nemíří na vrchol....  celý článek

Sony Xperia XZ1
Klasika bez výstředností a se skvělou výbavou. Nové top Sony se blíží

Sony si drží svůj styl a zavádění nových designových prvků nechává jiným. Proto i chystaná Xperia XZ1 bude konzervativně vypadající smartphone, ovšem se...  celý článek

Alcatel Pop 4 (6)
Smartphonový Obr XXL za rozumné peníze. Test Alcatel Pop 4 (6)

Značka Alcatel dodává na trh celou řadu cenově atraktivních smartphonů, které přitom nesahají ke zbytečným kompromisům. Na první pohled je takovým přístrojem i...  celý článek

Podobu iPhonu 8 potvrdil řetězec McDonald’s.
Hamburgerový král prozradil podobu iPhonu 8 s vykrojeným displejem

Představení chystaného výročního iPhonu se blíží. Řada vlastností už byla potvrzena. Nyní přichází další, a to od neočekávaného zdroje. Vzhled telefonu...  celý článek

Další z rubriky

Dwayne Johnson hraje v reklamě na mobil
Známý herec se ve videu od Applu fotí iPhonem ve vesmíru

Hollywoodská hvězda Dwayne „The Rock“ Johnson se objevila v poslední reklamě na smartphone od Applu. V ní s pomocí hlasové asistentky Siri zvládne třeba...  celý článek

Systém watchOS 4 pro hodinky Apple Watch.
Hodinky od Applu mají být nezávislé. Už nebudou potřebovat iPhone

Apple plánuje do konce letošního roku představit verzi svých chytrých hodinek, která se bude moci připojit přímo k mobilní síti. Chce tak snížit závislost...  celý článek

rozbitý telefon
Revoluční patent: mobil si sám opraví prasklý displej

Zní to jako pořádné sci-fi, ale praskliny na displeji možná mobily v budoucnu opraví samy. Poslední patent Motoroly naznačuje, že se na takové technologii už...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.