Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pojišťovny i dopravci chtějí za hovory peníze v rozporu se zákonem

  17:43aktualizováno  17:43
Loňská novela zákona o ochraně spotřebitele zakázala obchodníkům používat pro komunikaci se spotřebiteli ohledně uzavřené smlouvy zpoplatněné barevné linky. Řada společností však toto nařízení stále ignoruje. Sdružení dTest je proto nyní vyzvalo k přehodnocení způsobu komunikace se zákazníky.

Volání na infolinky se stále prodraží. Firmy i nadále používají drahé linky, a to v rozporu se zákonem. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

V lepším případě na desítky korun, v horším pak i na stokoruny může klienta dané instituce vyjít například nahlášení pojistné události anebo reklamace vadného zboží či vyúčtování služeb. Podle zjištění dTestu totiž mnohé firmy ignorují novelu zákona o ochraně spotřebitele, která vstoupila v platnost před více než půl rokem .

Ta od 28. prosince 2015 omezuje používání zpoplatněných modrých a bílých linek, které firmy hojně využívaly jako telefonní kontakt pro své zákazníky. Mezi společnostmi, které i nadále používají linky se sazbou až téměř šest korun za každou započatou minutu (sazba se liší podle tarifikace konkrétního operátora), jsou podle dTestu banky, pojišťovny, dodavatelé energií, dopravci, ale také virtuální operátoři.

Sdružení mimo jiné upozorňuje, že při volání na takové linky u většiny operátorů není možné uplatnit volné minuty používaného tarifu.

Sazby a tarifikace hovorů na barevné linky
 Modrá linka (81x, 83x, 843, 844, 845, 846, 855)Bílá linka (840, 841, 842, 847, 848, 849)
O23,50 Kč/min (60+60)3,50 Kč/min (60+60)
T-Mobile4,03 Kč/min (60+1)4,84 Kč/min (60+1)
Vodafone4,58 Kč/min (60+1)5,59 Kč/min (60+1)

„Řada společností tento zákaz (používání telefonních linek s vyšší než běžnou sazbou pro komunikaci se spotřebiteli) bohužel nadále ignoruje. Jedná se například o České dráhy, pojišťovnu Kooperativa či Českou podnikatelskou pojišťovnu,“ uvedl vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest Lukáš Zelený.

Barevné linky

Zelená linka (800)

Infolinky firem či institucí. Celý hovor vždy platí volaná strana.

Modrá linka (81x, 83x, 843, 844, 845, 846, 855)

O náklady se dělí volaný s volajícím. Sazba se liší v závislosti na operátorovi.

Bílá linka (840, 841, 842, 847, 848, 849)

Zpravidla nedotované infolinky, celou cenu hovoru hradí volající. Sazba se liší v závislosti na operátorovi.

Hříšníků, kteří pro kontakt se zákazníky stále využívají zpoplatněnou bílou či modrou linku, jsou podle sdružení více než tři desítky. Firmy proto vyzvalo, aby pro kontakt se svými klienty používaly běžné telefonní linky anebo bezplatnou zelenou linku. V opačném případě se vědomě dopouští správního deliktu, za který jim podle zákona hrozí pokuta až do výše jednoho milionu korun.

„Pokud tyto společnosti nezmění svůj přístup, podáme podnět České obchodní inspekci k zahájení správního řízení. Uvažujeme také o podání žaloby na zdržení se protiprávní činnosti vůči spotřebitelům k příslušnému soudu,“ informoval Zelený.

Není to poprvé, kdy dTest společnosti v této souvislosti vyzval k nápravě. Již před rokem totiž oslovil více než 50 společností. Některé vysoce zpoplatněné barevné linky přestaly používat, další vedle nich zřídily běžnou pevnou či mobilní linku.

Autor:




Nejčtenější

Nývlt Václav: online
Porsche Design představil svůj první tablet. Má se blížit dokonalosti

Barcelona (od zpravodaje Technet.cz) Studio Porsche Design představilo na veletrhu mobilních novinek v Barceloně tablet Book One. Má být paralelou supersportovního auta a kombinovat elegantní, ale...  celý článek

Nokia 3310 model 2017
To se Nokii povedlo. Legenda 3310 je zpět, baterie vydrží až měsíc

Barcelona (Od zpravodajů Mobil.iDNES.cz) Aby takový rozruch způsobil obyčejný mobil, to tady nebylo určitě aspoň deset let. Jenže Nokia 3310 je takové milé retro, které v podstatě dokonale splní...  celý článek

HTC U Ultra na veletrhu MWC v Barceloně
Displej navíc a perleťové tělo stojí za pozornost. Přepálená cena to kazí

Na veletrhu MWC v Barceloně se snaží známé značky odlišit různými prvky. Tchajwanské HTC to s novým modelem U Ultra zkouší za pomoci perleťového designu a...  celý článek

Ransomware Charger je agresivní a po uživateli žádá výkupné
Vyděračské útoky na Android přibývají výrazně rychleji než malware

V roce 2016 byl detekován dosud nejvyšší nárůst útoků vyděračských programů na mobilní zařízení se systémem Android. Počet škodlivých kódů, díky nimž útočníci...  celý článek

Logo sítí 5G
První komerční síť 5G bude v Německu. Spustit ji chce Deutsche Telekom

První mobilní síť páté generace plánuje skupina Deutsche Telekom, do níž patří i český operátor T-Mobile, spustit v roce 2020 v Německu. Na barcelonském...  celý článek

Další z rubriky

Martinů Ondřej: Online #6463
Slibovali nadupanou bestii, přivezli nefunkční maketu. Sledujte on-line

Barcelona (Od zpravodajů Mobil.iDNES.cz a Technet.cz) Letošní ročník veletrhu MWC v Barceloně bude pravděpodobně rekordní. Nové modely ohlásily skoro všechny důležité značky. Hlavní hvězdy se představily již v...  celý článek

Ransomware Charger je agresivní a po uživateli žádá výkupné
Vyděračské útoky na Android přibývají výrazně rychleji než malware

V roce 2016 byl detekován dosud nejvyšší nárůst útoků vyděračských programů na mobilní zařízení se systémem Android. Počet škodlivých kódů, díky nimž útočníci...  celý článek

Ilustrační snímek
Do čtyř let bude více lidí s mobilem než s tekoucí vodou

Sedminásobný nárůst globálního mobilního datového provozu do roku 2021 předvídá studie společnosti Cisco. Jen v regionu střední a východní Evropy by měla být...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.