Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Data, minuty i TV zdarma. Tak se v Emirátech omlouvají za výpadky sítě

  0:17aktualizováno  0:17
Výpadky mobilních sítí, kvůli nimž nelze využívat sjednané služby, zákazníky popuzují. Často pak volají po kompenzacích, mnohdy ovšem neúspěšně. Existují však i výjimky, důkazem je například společnost Etisalat ze Spojených arabských emirátů. Ta se za výpadek sítě nejen veřejně omluvila, ale nabídla i kompenzaci.

Zákazníci operátora Etisalat z Emirátů se po výpadku sítě dočkali kompenzace. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Síť komunikační společnosti Etisalat postihl koncem ledna rozsáhlý výpadek, který pocítili zákazníci v různých oblastech Emirátů. Příčinou zpomalení sítě byla technická závada, která byla podle vyjádření operátora vyřešena v rekordním čase.

„Etisalat si váží svých zákazníků jako jednoho z nejdůležitějších pilířů svého pokračujícího růstu a neustále se snaží poskytovat nejvyšší kvalitu služeb. Etisalat poskytne odpovídající výhody postiženým zákazníkům,“ uvedla společnost ve veřejné omluvě na Twitteru.

27.ledna 2017 v 23:17, příspěvek archivován: 15.února 2017 v 13:04

نعتذر لعملائنا https://t.co/sHttdrUhZt

Každý zákazník, který se cítil být výpadkem postižen, se tak po dobu šesti dnů mohl přihlásit o kompenzaci v podobě jednoho gigabajtu mobilních dat a 120 volných minut vnitrostátního volání. Pro získání stačilo na telefonu zadat speciální kód a odeslat jej jako odchozí hovor. Z toho lze usuzovat, že se operátor nikterak nezabýval zjišťováním, zda-li je daná žádost oprávněná. Kompenzace se dočkali i zákazníci využívající službu eLife TV, kterým společnost na dva dny bezplatně zpřístupnila více než 60 prémiových kanálů.

Nutno podotknout, že mobilní služby jsou v Emirátech dražší než v Evropě. Například tarif s 6 GB dat a 500 volnými minutami vnitrostátního volání stojí 150 dirhamů, v přepočtu tedy zhruba 1 050 korun. Měsíční balíček s 1 GB dat vyjde na 50 dirhamů, tedy na 350 korun. Pro porovnání: u českého T-Mobilu stojí 1GB balíček 200 korun, u Vodafonu pak 99 Kč. O2 takový balíček nemá, zákazníci si v případě vyčerpání základních dat svého tarifu dokupují stejný datový objem.

Čeští operátoři a kompenzace při výpadcích sítí

Výpadky sítí se nevyhýbají ani českým operátorům, hromadné kompenzace se ovšem zákazníci spíše nedočkají. Není to ovšem tak, že by operátorům výpadky prošly jen tak. Na takové situace totiž pamatuje Zákon o elektronických komunikacích, každý zákazník musí ovšem rozehrát „vlastní hru“.

„Pokud službu bylo možno využít jen částečně, anebo ji nebylo možno využít vůbec pro závadu technického nebo provozního charakteru na straně podnikatele poskytujícího službu, je tento povinen zajistit odstranění závady a přiměřeně snížit cenu nebo po dohodě s účastníkem, který je koncovým uživatelem, zajistit poskytnutí služby náhradním způsobem,“ píše se v § 64 odst. 12 ZEK s tím, že „podnikatel poskytující službu elektronických komunikací není povinen nahradit jejím uživatelům škodu, která jim vznikne v důsledku přerušení služby nebo vadného poskytnutí služby“.

„Je tedy v prvé řadě třeba uplatnit reklamaci vad poskytované služby a na jejím základě se domáhat např. přiměřeného snížení ceny za službu, kdy tato nebyla zcela nebo z části pro koncového uživatele dostupná,“ informoval redakci Mobil.iDNES.cz mluvčí Českého telekomunikačního úřadu Martin Drtina.

Neznamená to však, že by se tuzemští operátoři za výpadky sítí neomlouvali, případně neřešili kompenzace. V jednom se ovšem shodují: kompenzace řeší vždy individuálně. Výpadky totiž podle jejich vyjádření nepostihují všechny zákazníky, z tohoto důvodu nejsou plošné kompenzace relevantní.

K informování o problémech v sítí využívají zejména sociálních sítí, například O2 ovšem předloni zvolilo netradičně i SMS. Jejím prostřednictvím se zákazníkům postiženým dvouhodinovým výpadkem sítě kvůli překopnutému kabelu omluvil přímo generální ředitel O2 Tomáš Budník. Kompenzace ze strany operátora byla tehdy poněkud netradiční: rozhodl se darovat korunu za každý neuskutečněný hovor na dobročinné účely (více se dočtete zde).

Rozsáhlý výpadek postihl v roce 2015 i T-Mobile, postihl především zákazníky s předplacenou kartou. Problém společnost přiznala až po četných stížnostech zákazníků na sociálních sítích. Podle tehdejšího vyjádření stála za problémy se sítí systémová chyba, dotčené zákazníky operátor informoval a počítal i s případnou kompenzací (více zde).

Kromě běžných uživatelů jsou výpadky postiženy i různé organizace. Například v roce 2012 si na výpadek sítě Vodafonu stěžovala i Drážní inspekce, podle níž tehdy z tohoto důvodu nefungovalo Centrální ohlašovací pracoviště (více zde). Inspekce se tak neměla jak dozvědět o případných problémech na železnici.

Autor:



Nejčtenější

Nový „levný“ iPhone má být hit. Prodat se ho má 100 milionů

Trojice iPhonů pro rok 2018

Apple chystá na letošní rok tři nové iPhony. Jedním z nich má být levnější model, který nebude mít OLED displej. A...

Nepoužívejte smartphony Huawei a ZTE, varují Američany FBI, CIA i NSA

Huawei Mate 10 Pro bude v USA k dostání u BestBuy

Huawei chtěl letos vzít útokem Spojené státy, a to s pomocí tamních klíčových operátorů. Z možné dohody však nakonec...



Vodafone extrémně vylepšuje rodinné tarify. Zadarmo přidává 8 GB a VDSL

Vodafone (ilustrační fotografie)

Není obvyklé, aby operátor výrazně vylepšil tarif a nesáhl na cenu. V případě inovovaných rodinných tarifů Red+ tomu...

Teď přijde řada na naše peníze. V Číně totiž končí zlaté časy

Xiaomi Mi 6

Čínský trh s chytrými telefony je největší na světě, ale loni se podle všeho dostal do potíží. Po letech růstu přišel...

Lidé si stěžovali na špatný signál. Rušil ho těžař bitcoinů

(Ilustrační snímek)

Newyorští zákazníci amerického operátora T-Mobile si stěžovali na znatelný šum během telefonních hovorů. Ukázalo se, že...

Další z rubriky

Vodafone extrémně vylepšuje rodinné tarify. Zadarmo přidává 8 GB a VDSL

Vodafone (ilustrační fotografie)

Není obvyklé, aby operátor výrazně vylepšil tarif a nesáhl na cenu. V případě inovovaných rodinných tarifů Red+ tomu...

Vodafone bude mít dočasné vedení. Báča opouští post generálního ředitele

Šéf českého Vodafonu Jiří Báča

Vedení českého Vodafonu čeká po necelém roce opět změna. Jiří Báča, který firmu vedl od loňského února, totiž k 15....

T-Mobile začne rozdávat slevy až 25 % a k tomu přidá 10 až 15 GB dat

T-Mobile Magenta 1

T-Mobile spustí novou službu Magenta 1. Je to jakási varianta rodinných tarifů, ale v principu funguje úplně jinak a...

Už víte, kam do školky?
Už víte, kam do školky?

Také vás čeká tento rok zápis do školky? Poraďte se, jaká školka je nejlepší ve vašem okolí, či jestli zvolit státní nebo soukromou.



Najdete na iDNES.cz