Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Data, minuty i TV zdarma. Tak se v Emirátech omlouvají za výpadky sítě

  0:17aktualizováno  0:17
Výpadky mobilních sítí, kvůli nimž nelze využívat sjednané služby, zákazníky popuzují. Často pak volají po kompenzacích, mnohdy ovšem neúspěšně. Existují však i výjimky, důkazem je například společnost Etisalat ze Spojených arabských emirátů. Ta se za výpadek sítě nejen veřejně omluvila, ale nabídla i kompenzaci.

Zákazníci operátora Etisalat z Emirátů se po výpadku sítě dočkali kompenzace. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Síť komunikační společnosti Etisalat postihl koncem ledna rozsáhlý výpadek, který pocítili zákazníci v různých oblastech Emirátů. Příčinou zpomalení sítě byla technická závada, která byla podle vyjádření operátora vyřešena v rekordním čase.

„Etisalat si váží svých zákazníků jako jednoho z nejdůležitějších pilířů svého pokračujícího růstu a neustále se snaží poskytovat nejvyšší kvalitu služeb. Etisalat poskytne odpovídající výhody postiženým zákazníkům,“ uvedla společnost ve veřejné omluvě na Twitteru.

27.ledna 2017 v 23:17, příspěvek archivován: 15.února 2017 v 13:04

نعتذر لعملائنا https://t.co/sHttdrUhZt

Každý zákazník, který se cítil být výpadkem postižen, se tak po dobu šesti dnů mohl přihlásit o kompenzaci v podobě jednoho gigabajtu mobilních dat a 120 volných minut vnitrostátního volání. Pro získání stačilo na telefonu zadat speciální kód a odeslat jej jako odchozí hovor. Z toho lze usuzovat, že se operátor nikterak nezabýval zjišťováním, zda-li je daná žádost oprávněná. Kompenzace se dočkali i zákazníci využívající službu eLife TV, kterým společnost na dva dny bezplatně zpřístupnila více než 60 prémiových kanálů.

Nutno podotknout, že mobilní služby jsou v Emirátech dražší než v Evropě. Například tarif s 6 GB dat a 500 volnými minutami vnitrostátního volání stojí 150 dirhamů, v přepočtu tedy zhruba 1 050 korun. Měsíční balíček s 1 GB dat vyjde na 50 dirhamů, tedy na 350 korun. Pro porovnání: u českého T-Mobilu stojí 1GB balíček 200 korun, u Vodafonu pak 99 Kč. O2 takový balíček nemá, zákazníci si v případě vyčerpání základních dat svého tarifu dokupují stejný datový objem.

Čeští operátoři a kompenzace při výpadcích sítí

Výpadky sítí se nevyhýbají ani českým operátorům, hromadné kompenzace se ovšem zákazníci spíše nedočkají. Není to ovšem tak, že by operátorům výpadky prošly jen tak. Na takové situace totiž pamatuje Zákon o elektronických komunikacích, každý zákazník musí ovšem rozehrát „vlastní hru“.

„Pokud službu bylo možno využít jen částečně, anebo ji nebylo možno využít vůbec pro závadu technického nebo provozního charakteru na straně podnikatele poskytujícího službu, je tento povinen zajistit odstranění závady a přiměřeně snížit cenu nebo po dohodě s účastníkem, který je koncovým uživatelem, zajistit poskytnutí služby náhradním způsobem,“ píše se v § 64 odst. 12 ZEK s tím, že „podnikatel poskytující službu elektronických komunikací není povinen nahradit jejím uživatelům škodu, která jim vznikne v důsledku přerušení služby nebo vadného poskytnutí služby“.

„Je tedy v prvé řadě třeba uplatnit reklamaci vad poskytované služby a na jejím základě se domáhat např. přiměřeného snížení ceny za službu, kdy tato nebyla zcela nebo z části pro koncového uživatele dostupná,“ informoval redakci Mobil.iDNES.cz mluvčí Českého telekomunikačního úřadu Martin Drtina.

Neznamená to však, že by se tuzemští operátoři za výpadky sítí neomlouvali, případně neřešili kompenzace. V jednom se ovšem shodují: kompenzace řeší vždy individuálně. Výpadky totiž podle jejich vyjádření nepostihují všechny zákazníky, z tohoto důvodu nejsou plošné kompenzace relevantní.

K informování o problémech v sítí využívají zejména sociálních sítí, například O2 ovšem předloni zvolilo netradičně i SMS. Jejím prostřednictvím se zákazníkům postiženým dvouhodinovým výpadkem sítě kvůli překopnutému kabelu omluvil přímo generální ředitel O2 Tomáš Budník. Kompenzace ze strany operátora byla tehdy poněkud netradiční: rozhodl se darovat korunu za každý neuskutečněný hovor na dobročinné účely (více se dočtete zde).

Rozsáhlý výpadek postihl v roce 2015 i T-Mobile, postihl především zákazníky s předplacenou kartou. Problém společnost přiznala až po četných stížnostech zákazníků na sociálních sítích. Podle tehdejšího vyjádření stála za problémy se sítí systémová chyba, dotčené zákazníky operátor informoval a počítal i s případnou kompenzací (více zde).

Kromě běžných uživatelů jsou výpadky postiženy i různé organizace. Například v roce 2012 si na výpadek sítě Vodafonu stěžovala i Drážní inspekce, podle níž tehdy z tohoto důvodu nefungovalo Centrální ohlašovací pracoviště (více zde). Inspekce se tak neměla jak dozvědět o případných problémech na železnici.

Autor:


Nejčtenější

Google posílá vzkaz Evropské komisi. Takhle se bude bránit

Protikartelová komisařka Margrethe Vestagerová.

Google se s obří pokutou od Evropské komise nehodlá smířit. Firma se proti ní odvolá a chce Komisi dokázat, že systém...

Rekordní pokuta pro Google, za dominanci Androidu zaplatí 112 miliard

Ilustrační snímek

Evropská komise uložila internetovému gigantu Google další pokutu. Firma by měla platit za to, že zneužívá dominantního...



Blesková krádež. Zloději za 30 sekund vybílili obchod Applu

Blesková krádež v kalifornském Apple Storu

Skupina mužů za méně než minutu vykradla před očima zákazníků i personálu obchod Apple Store v kalifornském Fresnu....

Nový supersmartphone vysune kameru a nahrává uživatele bez jeho vědomí

Vivo NEX

V rámci právě skončeného mistrovství světa ve fotbalu byla hrací plocha obklopena panely s reklamami na nový čínský...

Xiaomi pokračuje v dumpingových akcích. Redmi S2 bude za 300 korun

Nová prodejna mobilů v Olomouci přilákala stovky lidí

Agresivní marketing čínské značky v Česku pokračuje. Xiaomi otevírá třetí obchod a tradičně první den nabízí produkty s...

Další z rubriky

V Česku je mobilní internet drahý a rychlý. V Polsku levný a pomalejší

Ilustrační snímek

V rámci EU osmá příčka, celosvětově pak devatenácté místo. Takové pozice obsadilo Česko v nejnovějším měření rychlosti...

T-Mobile měl už druhý den velký výpadek. Radí, kde uplatnit kompenzace

T- Mobile.

T-Mobile se dva dny potýkal s výpadkem služeb. Někteří zákazníci se nemohli dovolat a přijímat hovory a nešlo ani...

T-Mobile přifoukl data studentského tarifu. Za konkurencí stále pokulhává

Ilustrační snímek

T-Mobile začátkem července vylepšil tarif Student. Nově jej lze pořídit s 6 GB mobilních dat. Oproti standardní...

Najdete na iDNES.cz