Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Operátoři jednají ve shodě, domnívá se dTest. Požaduje prošetření

  0:30aktualizováno  0:30
Sdružení dTest podalo podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a Evropské komisi k prošetření možného jednání operátorů ve vzájemné shodě. Domnívá se totiž, že tuzemští operátoři porušují pravidla hospodářské soutěže.

Podobné ceny, téměř žádný konkurenční boj o zákazníky či předražené služby prý naznačují možné jednání operátorů ve vzájemné shodě. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Mají na to poukazovat skutečnosti jako předražené telekomunikační služby, podobné ceny tarifů či neexistence konkurenčního boje o zákazníky z řad spotřebitelů. Spotřebitelská organizace dTest v této souvislosti připomíná kampaň Chci výhodnější tarif, do níž se žádný z tuzemských mobilních operátorů nezapojil (více čtěte zde). Jejím cílem byla hromadná změna poskytovatele mobilních služeb na základě aukce nejvýhodnějších tarifů.

Právě tato kampaň, do níž se zapojilo více než 100 tisíc potenciálních klientů, je podle vedoucího právního oddělení dTestu Lukáše Zeleného názorným příkladem výše zmíněného neexistujícího konkurenčního boje o zákazníky z řad spotřebitelů. Zelený v této souvislosti zmínil pouze drobné odlišnosti mezi tarify jednotlivých operátorů, přičemž firemní zákazníci získávají telekomunikační služby za velmi nízké ceny.

dTest chtěl levné tarify. Nakonec domluvil jen dva s minimem dat

Tuzemští operátoři jsou dlouhodobě kritizováni kvůli jedněm z nejdražších telekomunikačních služeb v rámci Evropské unie. Cenovou politiku obhajují vysvětlením, že český trh je unikátní. S tím ovšem sdružení nesouhlasí.

„Operátoři v minulosti shodně hájili vysoké ceny služeb tvrzením, že jsou odvozeny od reliéfu místní krajiny a hustoty zalidnění. Naše průzkumy ale prokázaly, že ceny tarifů v hornatějších i v méně zalidněných zemích, než je Česká republika, jsou v porovnání s těmi našimi stále nižší,“ upřesnil Zelený s tím, že například jeden z rakouských operátorů v době průzkumu nabízel v rámci neomezeného tarifu i jedenáctkrát vyšší datový objem než u nás a k tomu navíc ještě neomezené množství SMS v EU a USA. Za takový tarif přitom požadoval o více než polovinu nižší měsíční paušál oproti neomezeným tarifům v Česku.

Zelený mimo jiné poukázal, že kvůli přístupu tuzemských operátorů přicházejí spotřebitelé o možnost jakékoli alternativy při výběru poskytovatele telekomunikačních služeb. V této souvislosti zmínil nejen ceny tarifů, ale také v nich obsažený datový objem, k jejichž zlepšování prý nejsou operátoři jakkoli motivováni. Takový vývoj českého telekomunikačního trhu se prý z hlediska předpisů o ochraně hospodářské soutěže jeví přinejmenším jako podezřelý.

Relativně nedávno sice došlo k obměně tarifních nabídek mobilních operátorů, a to právě s ohledem na datový objem, důvodem k takovému kroku ovšem jistě nebyla konkurence v podobě virtuálních operátorů. Virtuálové sice dokážou v některých případech konkurovat cenou, daní jsou ovšem nižší objemy v tarifech obsažených služeb (více zde).

Toto je pět největších problémů českých telekomunikací podle dTestu

Rovný a otevřený trh elektronických komunikací založený na pravidlech respektujících ochranu hospodářské soutěže by v Česku měla podporovat a chránit Asociace provozovatelů mobilních sítí. Sdružení ovšem upozorňuje, že zakládajícími členy Asociace jsou právě všichni tuzemští mobilní operátoři, jejichž tržní podíl dosahuje 96,4 % (O2 34,1 %, T‐Mobile 38,6 %, Vodafone 23,7 %).

„Existuje podezření, že operátoři mohou při stanovování cen telekomunikačních služeb vzájemně spolupracovat, což je v rozporu s pravidly hospodářské soutěže a ve svém důsledku to poškozuje koncové spotřebitele,“ dodal Zelený s tím, že sdružení věří, že dozorové orgány budou tuto situaci řešit.

Kromě podnětu k prošetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a Evropské komisi informoval dTest o svém postupu také Český telekomunikační úřad a zprávu o současné situaci zaslal také Sdružení evropských regulačních orgánů v oblasti elektronických komunikací a evropské komisařce pro ochranu spotřebitele Věře Jourové.

Autor:


Nejčtenější

Stáhli si nahrávač hovorů, teď jim útočníci mohou vysát bankovní účty

Ilustrační snímek

Aplikace pro nahrávání hovorů QRecorder může být po aktualizaci zavirovaná. Útočník se tak může dostat k bankovním...

Takto vypadá boj o zákazníky: pětkrát více dat a úhrada smluvní pokuty

Slovenský operátor O2 navýšil základní data u vybraných tarifů

Od revoluce v roce 2013 zažívá český mobilní trh spíše menší otřesy, zákazníci operátorů toužící po neomezeném tarifu s...



Huawei se směje Applu. Lidem ve frontě na iPhony rozdával občerstvení

Huawei rozdával čekajícím ve frontě na nové iPhony džus a nabíjel jejich...

Minulý pátek se zájemci o nové iPhony tradičně postavili do front, aby mohli mít nový smartphone mezi prvními. Toho...

Za hodně peněz hodně muziky. Recenze vrcholného iPhonu XS Max

iPhone XS Max

Apple slavil v loňském roce výročí deseti let od uvedení svého prvního smartphonu. Proto připravil zcela nový přístroj,...

Konkurence se trefuje do „předražených“ nových iPhonů

Všechny tyto produkty Xiaomi stojí stejně, jako nový model iPhone XR

Na vysoké ceny novinek od Applu reagovali konkurenti poněkud posměšnými nabídkami. Ukazují v nich, co všechno z jejich...

Další z rubriky

Studentský tarif T-Mobilu dotahuje konkurenci. Nejen daty, ale i cenou

Ilustrační snímek

T-Mobile 1. září rozšíří tarifní portfolio o nový studentský tarif. Student Data nabídne uživatelům do 26 let oproti...

T-Mobile přidává k tarifům data navíc. Na prodejně ovšem nepochodíte

T- Mobile.

Není pochyb, že se boj o zákazníky z hlasových služeb přesunul do oblasti mobilních dat. Potvrzuje to i aktuální akční...

Pozor na neférovou nabídku tarifu, varoval ČTÚ. Může jít o podvod

Tarif 375

Neomezené volání i SMS a 2,5 GB dat až pro čtyři uživatele od 375 korun měsíčně. Na takovou nabídku lákal web...

Najdete na iDNES.cz