Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Operátoři jednají ve shodě, domnívá se dTest. Požaduje prošetření

  0:30aktualizováno  0:30
Sdružení dTest podalo podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a Evropské komisi k prošetření možného jednání operátorů ve vzájemné shodě. Domnívá se totiž, že tuzemští operátoři porušují pravidla hospodářské soutěže.

Podobné ceny, téměř žádný konkurenční boj o zákazníky či předražené služby prý naznačují možné jednání operátorů ve vzájemné shodě. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Mají na to poukazovat skutečnosti jako předražené telekomunikační služby, podobné ceny tarifů či neexistence konkurenčního boje o zákazníky z řad spotřebitelů. Spotřebitelská organizace dTest v této souvislosti připomíná kampaň Chci výhodnější tarif, do níž se žádný z tuzemských mobilních operátorů nezapojil (více čtěte zde). Jejím cílem byla hromadná změna poskytovatele mobilních služeb na základě aukce nejvýhodnějších tarifů.

Právě tato kampaň, do níž se zapojilo více než 100 tisíc potenciálních klientů, je podle vedoucího právního oddělení dTestu Lukáše Zeleného názorným příkladem výše zmíněného neexistujícího konkurenčního boje o zákazníky z řad spotřebitelů. Zelený v této souvislosti zmínil pouze drobné odlišnosti mezi tarify jednotlivých operátorů, přičemž firemní zákazníci získávají telekomunikační služby za velmi nízké ceny.

dTest chtěl levné tarify. Nakonec domluvil jen dva s minimem dat

Tuzemští operátoři jsou dlouhodobě kritizováni kvůli jedněm z nejdražších telekomunikačních služeb v rámci Evropské unie. Cenovou politiku obhajují vysvětlením, že český trh je unikátní. S tím ovšem sdružení nesouhlasí.

„Operátoři v minulosti shodně hájili vysoké ceny služeb tvrzením, že jsou odvozeny od reliéfu místní krajiny a hustoty zalidnění. Naše průzkumy ale prokázaly, že ceny tarifů v hornatějších i v méně zalidněných zemích, než je Česká republika, jsou v porovnání s těmi našimi stále nižší,“ upřesnil Zelený s tím, že například jeden z rakouských operátorů v době průzkumu nabízel v rámci neomezeného tarifu i jedenáctkrát vyšší datový objem než u nás a k tomu navíc ještě neomezené množství SMS v EU a USA. Za takový tarif přitom požadoval o více než polovinu nižší měsíční paušál oproti neomezeným tarifům v Česku.

Zelený mimo jiné poukázal, že kvůli přístupu tuzemských operátorů přicházejí spotřebitelé o možnost jakékoli alternativy při výběru poskytovatele telekomunikačních služeb. V této souvislosti zmínil nejen ceny tarifů, ale také v nich obsažený datový objem, k jejichž zlepšování prý nejsou operátoři jakkoli motivováni. Takový vývoj českého telekomunikačního trhu se prý z hlediska předpisů o ochraně hospodářské soutěže jeví přinejmenším jako podezřelý.

Relativně nedávno sice došlo k obměně tarifních nabídek mobilních operátorů, a to právě s ohledem na datový objem, důvodem k takovému kroku ovšem jistě nebyla konkurence v podobě virtuálních operátorů. Virtuálové sice dokážou v některých případech konkurovat cenou, daní jsou ovšem nižší objemy v tarifech obsažených služeb (více zde).

Toto je pět největších problémů českých telekomunikací podle dTestu

Rovný a otevřený trh elektronických komunikací založený na pravidlech respektujících ochranu hospodářské soutěže by v Česku měla podporovat a chránit Asociace provozovatelů mobilních sítí. Sdružení ovšem upozorňuje, že zakládajícími členy Asociace jsou právě všichni tuzemští mobilní operátoři, jejichž tržní podíl dosahuje 96,4 % (O2 34,1 %, T‐Mobile 38,6 %, Vodafone 23,7 %).

„Existuje podezření, že operátoři mohou při stanovování cen telekomunikačních služeb vzájemně spolupracovat, což je v rozporu s pravidly hospodářské soutěže a ve svém důsledku to poškozuje koncové spotřebitele,“ dodal Zelený s tím, že sdružení věří, že dozorové orgány budou tuto situaci řešit.

Kromě podnětu k prošetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a Evropské komisi informoval dTest o svém postupu také Český telekomunikační úřad a zprávu o současné situaci zaslal také Sdružení evropských regulačních orgánů v oblasti elektronických komunikací a evropské komisařce pro ochranu spotřebitele Věře Jourové.

Autor:




Nejčtenější

ZTE Axon M
Výjimečný rozevírací smartphone je tu, ale konstrukce je zvláštní

Na rozkládací smartphony s ohebnými displeji se čeká už nějaký ten pátek. Nové ZTE Axon M sice přináší rozevírací koncepci, ovšem ohebný displej nemá. To...  celý článek

Ilustrační snímek
Geniální iPhonová finta. Odvezl si telefony za milion a čtvrt

Neobvyklou krádež řeší od 14. září newyorská policie. Pátrá po identitě muže, který si ze značkové prodejny Applu odvezl tři krabice plné iPhonů. Vydal mu je...  celý článek

iPhone 8 Plus
iPhony 8 nejdou na odbyt. Lépe se prodávají i loňské modely

O nové iPhony 8 není ve Spojených státech velký zájem. Dokonce se lépe prodává rok starý iPhone, který výrobce s nástupem modelu 8 zlevnil.  celý článek

Fidget spinner mobil pořídíte za asi 350 korun.
Hit letošního roku už můžete mít i jako mobil. Stojí několik stovek

Hračka původně určená k relaxaci, fidget spinner, je hitem letošního roku. Její slávy využil výrobce z Hongkongu, který do ní vtěsnal celý funkční mobil....  celý článek

Portfolio smartphonů Samsung
Devět letošních Samsungů, který je nejzajímavější?

Samsung letos na našem trhu uvedl celkem 9 různých modelů napříč řadami J, A, S a Xcover. Měli jsme v redakci unikátní příležitost nafotit je všechny pohromadě...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Pražské metro pokryla wi-fi síť. Zatím pouze v šesti stanicích

V šesti stanicích metra spustil Pražský dopravní podnik (DPP) připojení k internetu prostřednictvím wi-fi. Cestující tak získají nejen přístup k dopravním...  celý článek

Ilustrační snímek
O2 zrychluje pevný internet. Ale jen nejvyšší tarif

Operátor O2 od 4. října navyšuje přenosovou rychlost Internetu na doma. Změna se ovšem týká pouze nejvyššího tarifu Premium, rychlost stahování se ze...  celý článek

Vodafone nové logo
Vodafone spouští neomezené balíčky dat. Má k tomu nové logo

Mobilní operátor Vodafone mění na celoevropské úrovni svou tvář, má nové logo i slogan. Aby to česká pobočka řádně oslavila, připravila pro zákazníky i novou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.