Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co je univerzální služba a kolik stojí

Poskytovatel univerzální služby nesmí odmítnout žádného žadatele o připojení jeho koncového zařízení k síti pouze z ekonomických důvodů. Co to přinese běžnému uživateli telefonních služeb?
Webové stránky, dokumenty
Instituce a důležité dokumenty
Český Telekomunikační Úřad
Cenové rozhodnutí ČTÚ, kterým se stanoví ceny za propojení veřejných pevných telekomunikačních sítí
Cenové rozhodnutí ČTÚ, kterým se stanoví způsob výpočtu cen za propojení veřejných pevných telekomunikačních sítí
Ministerstvo dopravy a spojů - sekce telekomunikací
Telekomunikační zákon (151/2000 Sb.)
Přehled všech předpisů, vztahujících se k telekomunikačnímu zákonu
Národní telekomunikační politika České republiky
Operátoři pevných sítí
Aliatel
Contactel
Český Telecom
eTel (Globix)
GTS Czech (Dattel)
Operátoři sítí GSM
Český Mobil
EuroTel
RadioMobil
Návrat
Kliknutím sem se vrátíte na hlavní článek o propojení sítí

Nepřehlédněte!
Další články související s propojením telekomunikačních sítí, které doporučujeme:
Metody používané pro stanovení výše poplatků za propojení telekomunikačních sítí
Univerzální služba
Schéma hovorů mezi telekomunikačními sítěmi
Slovníček pojmů používaných v článcích o propojování sítí
Propojení mezi operátory sítí GSM
Operátoři pevných telekomunikačních sítí jsou nespokojeni s cenovým rozhodnutím ČTÚ
Ceny za propojení pevných telekomunikačních sítí stanovené ČTÚ
Alternativní operátoři pevných telekomunikačních sítí se dohodli na cenách za propojení sítí
Diskriminovat hovory do jiné sítě se operátorům vyplatí
Přehled námi zjištěných propojovacích poplatků
Zcela novým institutem českého telekomunikačního práva je tzv. univerzální služba. Jde současně o institut nejproblémovější. Zavádíme ji v okamžiku, kdy vyspělý telekomunikační svět diskutuje vážně o jejím zrušení pro její tržní nekompatibilitu.

Co je univerzální služba
Univerzální služba je podle zákona "minimální soubor služeb, zajišťovaných ve veřejném zájmu, které jsou dostupné ve stanovené kvalitě všem uživatelům na celém území státu za dostupnou cenu" (§ 30, odst. 1). Mnohem více o tom, co to je univerzální služba, hovoří druhý odstavec § 29. Pomine-li celý výčet, jde o veřejnou telefonní službu (fixní i mobilní) a služby s ní spojené. Podstata je, že poskytovatel univerzální služby nesmí odmítnout žádného žadatele o připojení jeho koncového zařízení k síti pouze z ekonomických důvodů (příliš nákladné, málo výnosné), ledaže by prokázal technickou nemožnost takového připojení.

Problém univerzální služby spočívá v tom, že na území státu má být nejméně jeden provozovatel, který má tuto povinnost (§ 30). Kromě toho se o tuto povinnost může ucházet u regulačního orgánu kterýkoliv provozovatel veřejné telefonní sítě (pevné i mobilní). Znamená to, že na území může být poskytovatelů univerzální služby několik.

O účinnosti ustanovení o univerzální službě lze úspěšně pochybovat. V podmínkách plného pokrytí území státu dostupnými (konkurujícími) mobilními sítěmi je institut univerzální služby anachronizmem.

Na podnikání v telekomunikacích má však tento "anachronizmus" značný (negativní) vliv. Není snad ani tak důležité, že tyto služby jsou regulovány (a měly by být regulovány jen pro určeného poskytovatele univerzální služby, nicméně tomu tak není, viz dále), ale důležité je, že poskytovatel univerzální služby má nárok na úhradu prokazatelné ztráty (§ 31).

Prokazatelná ztráta
Prokazatelnou ztrátou se rozumí rozdíl mezi ekonomicky oprávněnými náklady, včetně přiměřeného zisku, vynaloženými držitelem telekomunikační licence na plnění povinnosti poskytovat univerzální službu, které by poskytovateli univerzální služby nevznikly, pokud by tuto povinnost neměl (§ 31 odst. 2), a tržbami a výnosy dosaženými držitelem telekomunikační licence z plnění povinnosti poskytovat univerzální službu. Toto ustanovení má hned několik problematických bodů.

Trochu neobratně je zde stanovena zásada, že náklady na univerzální služby jsou náklady, které by nevznikly, kdyby povinnost univerzální služby nebyla. Ale jaké jsou to vlastně náklady, které jsou přímo vyvolány povinností plnit univerzální službu? Jsou to pouze náklady na přístup účastníka k síti, tedy náklady na přípojné vedení, nebo i náklady nutné na rozšíření místní ústředny? A kdy jsou tyto náklady těmi náklady, které by nevznikly, kdyby provozovatel neměl povinnost poskytovat univerzální službu? Jak ovlivňuje tyto náklady regulace ceny? Lze za náklad univerzální služby považovat každého "ztrátového" účastníka a pokud ano, od jaké výše ztráty a po jakou dobu? Patří sem účastníci připojení k síti do data účinnosti zákona? To jsou jen některé otázky, které zákon vyvolává, ale i tak stačí, abychom o smyslu opatření silně pochybovali.

Z čistě ekonomického pohledu by mohla být ztráta z univerzální služby uznána jen tehdy, kdyby připojením nových účastníků poklesla výnosnost celé místní sítě poskytovatele univerzální služby, a to prokazatelně jako důsledek tohoto přírůstku nových účastníků. Rozhodně nelze (opět čistě ekonomicky) vztahovat náklad univerzální služby k provozu té části místní sítě, která existovala před datem liberalizace. To však bude předmětem složité diskuze.

O tom, jak pojetí "univerzální služby" deformuje myšlení celého oboru fixní telefonie, se můžeme přesvědčit srovnáním s kulturou myšlení v oboru mobilní telefonie. Stoprocentní pokrytí území má u mobilní telefonie stejnou "hodnotu" jako "dostupnost na celém území státu" u telefonie fixní. I v tomto případě (mobilní sítě) je výstavba poslední vysílací základnové stanice v území, kde projde párkrát za rok několik turistů, nákladem, který by nevznikl, kdyby nebylo nutné zabezpečit plné pokrytí státu, a má stejnou významovou hodnotu jako připojení myslivny v Horní Dolní na pevnou síť. Rozdíl je v tom, že mobilní operátor neplní žádnou direktivu o "univerzální službě". Zatímco operátor fixní sítě (často pod vlivem monopolistického uvažování) považuje výdaj na univerzální službu za daň společnosti, mobilní operátor tak činí proto, aby byl konkurenceschopný, a považuje to za náklad nutný pro dosažení konkurenceschopnosti.

Úhrada prokazatelné ztráty
Pro nové provozovatele veřejných telekomunikačních sítí, ale též pro stávající provozovatele mobilních veřejných telekomunikačních sítí je daleko důležitější to, že pokud bude poskytovateli univerzální služby přiznán nárok na kompenzaci ztráty, bude mu uhrazena z účtu, do něhož budou muset přispívat všichni držitelé telekomunikačních licencí (§ 32). Z této povinnosti nelze uniknout ani tím, že držitel licence sám požádá regulační orgán o to, aby byl též prohlášen poskytovatelem univerzální služby (§ 30). I v tomto případě má povinnost na účet přispívat, a to ve výši, která přesáhne jeho právo z účtu čerpat.

Důsledkem všech těchto ustanovení bude úporná snaha provozovatelů veřejných telekomunikačních sítí být prohlášeni za poskytovatele univerzální služby, prokázat ztrátu z poskytování univerzální služby a minimalizovat tak svou povinnost příspěvku na účet. Otázka zní, co dobrého tento systém přinese?

Cena univerzální služby
Ceny za služby, které jsou stanoveny do souboru služeb univerzálních, stanovuje regulační orgán cenovým předpisem tak, aby tyto ceny vycházely z oprávněných průměrných nákladů (§ 77, odst. 2). Ceny univerzální služby jsou jedinými regulovanými cenami v telekomunikacích, ačkoliv existuje právo regulačního úřadu zasáhnout i do výše jiných cen (propojení), ovšem v tomto případě pouze na žádost jedné ze smluvních stran.

Ze zákona není patrné, zda regulovaná cena za univerzální služby je platná pouze pro poskytovatele univerzální služby, nebo je platná pro kteréhokoliv poskytovatele tohoto typu služby. Je třeba si uvědomit, že jednu a tutéž službu (např. pronájem přístupové linky) může poskytovat poskytovatel univerzální služby stejně jako jiný provozovatel místní sítě. Pro rozvoj konkurence by bylo žádoucí, kdyby regulovaná cena (když již) byla závazná jen pro poskytovatele univerzální služby. I zde by však mělo být stanoveno, že poskytovatel univerzální služby je povinen poskytovat služby za cenu regulovanou, nedohodne-li se s účastníkem jinak. Smyslem této volnosti je to, aby i v pevných sítích bylo možné vytvářet zákazníkům na míru " šité" balíky služeb s různými cenami za jednotlivé služby (tak jak to známe u mobilních operátorů). Zákon obdobný postup ani nevylučuje, ani nepředpokládá, a proto bude v mnohém záležet na síle a vůli podnikatelů prosadit tento princip.

Návrat
Kliknutím sem se vrátíte na hlavní článek o propojení sítí
Významným, i když zdánlivě nepatrným je ustanovení, že ceny za univerzální služby musí vycházet z nákladů. To by mělo přinést významný pokrok v rebalancování tarifů, a srovnat "místní tarify" na úroveň průměrných nákladů. To by byl další argument pro nezavádění vyrovnávacího účtu univerzální služby.

Autor, Ing. Ladislav Chrudina, CSc. je nezávislý konzultant pro strategii a ekonomiku v telekomunikacích a předseda Legislativní a metodické sekce APVTS.

  • Nejčtenější

Spotem s Trojanem na horách operátor popudil Poláky. Nerozuměli nadsázce

21. dubna 2024  8:01

Po dvojici Vojtěch Kotek a Lukáš Pavlásek, k níž později přibyl Jakub Kohák, vsadil T-Mobile ve...

Je to už spíš foťák s mobilem a opravdu se povedl. Test Xiaomi 14 Ultra

21. dubna 2024

Prémiový smartphone Xiaomi 14 Ultra působí mezi současnou nabídkou mobilů jako unikát. Jaký jiný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Toto zařízení mělo nahradit mobily. V recenzích se mu vysmáli

23. dubna 2024

Novinka s názvem Humane AI Pin se zdála být převratným zařízením. V mnoha ohledech měla nahradit...

Vodafone měl výpadek, někteří zákazníci se nemohli dovolat

25. dubna 2024  10:03,  aktualizováno  10:15

Síť mobilního operátora Vodafone postihl ráno výpadek. Týkal se části zákazníků, kteří se nemohli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Operátoři zahušťují pokrytí Česka signálem 5G. Máte ho doma? Podívejte se

20. dubna 2024

Premium V červenci to budou již čtyři roky, co byla v Česku spuštěna první komerční 5G síť. Zatímco v...

Dětem neprodáváme. Britské děti si dost možná už smartphone nekoupí

27. dubna 2024

Premium Britští ministři zvažují přijetí zákona, který by omezoval prodej smartphonů. Jsou totiž...

Váš iPhone může být hacknut, varuje Apple uživatele v desítkách zemích

27. dubna 2024

Jednotlivci z řad uživatelů iPhonů z více než devadesáti zemí světa obdrželi ve středu 10. dubna od...

Úřad chce zatočit se spoofingem. Podezřelé hovory operátoři nespojí

26. dubna 2024  16:02

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) vydal novelu všeobecného opatření, která stanovuje nové podmínky,...

Hlasujte o nejlepší sportovní fotku. Vyberete tak vítěze smartphonu vivo

26. dubna 2024

Soutěž o úplnou novinku, smartphone vivo V40 SE s bohatou výbavou nebo podepsaný dres...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...