Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi nejsou spokojení s cenami tarifů, ale do změny operátora se nehrnou

  20:06aktualizováno  20:06
Považují Češi cenovou politiku tuzemských operátorů za přijatelnou? Co je případně vede ke změně poskytovatele? Odpovědi na tyto otázky hledala agentura Nielsen Admosphere. Více než třetina účastníků průzkumu považuje ceny služeb za vysoké, výrazná část nicméně zaujala neutrální stanovisko.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Jsou mobilní služby v Česku drahé, či nikoliv? Na tuto otázku patrně neexistuje jednoznačná odpověď. Řada občanských sdružení poukazuje na to, že tarify tuzemských operátorů jsou dražší, než je v EU obvyklé. Operátoři naopak argumentují jednak specifickým trhem a také tím, že řada zákazníků využívá mnohem levnější služby oproti běžným tarifům.

Lidé jsou závislí na smartphonech. Nevzdávají se jich ani v posteli

Agentura Nielsen Admosphere se proto zajímala, jak ceny mobilních služeb vnímá česká internetová populace. Podle četných negativních reakcí, které se právě v souvislosti s cenami mobilních tarifů na internetu objevují, by se mohlo zdát, že výsledek průzkumu bude jednoznačný. Tedy že se přikloní k názoru výše zmíněných sdružení. Jenže respondenti, kteří se zúčastnili červencového průzkumu (517 osob starších 15 let), se ve vnímání cen dost rozcházejí.

Například za velmi nepříznivé považuje aktuální ceny „jen“ 15,9 % z nich, naopak dalších 28,1 % zastává názor, že jsou spíše nepříznivé. S cenovou politikou tuzemských operátorů tedy není spokojena necelá polovina účastníků průzkumu (44 %). To je více než dvakrát tolik oproti těm, kteří vyjádřili naopak spokojenost (21,6 %). Za spíše příznivé totiž ceny považuje 18,7 % internetové populace, za velmi příznivé ovšem už jen pouze 2,9 %.

Průzkum agentury Nielsen Admosphere týkající se úrovně mobilních služeb v Česku.

Nad všemi výše zmíněnými možnostmi nicméně jedna převažuje. Výrazná část účastníků průzkumu (28,7 %) totiž zaujala neutrální stanovisko: ceny nepovažuje ani za nepříznivé, ale ani za příznivé. Dá se tedy říci, že s cenami telekomunikačních služeb jsou smířeni. Situace by mohla být sice lepší, ale není tak zlá. Zbylí respondenti (5,7 %) pak nebyli schopni cenovou úroveň tuzemských mobilních služeb posoudit.

Vůbec nejpozitivněji podle agentury hodnotí aktuální cenovou politiku operátorů mladší uživatelé mezi 15 až 34 lety, což není až tak překvapivé. Operátoři mají totiž například pro mladé do 26 let v portfoliu speciální studentské tarify. Nejenže jsou oproti těm běžným cenově výhodnější, ale vesměs vynikají i zajímavější skladbou služeb a to s důrazem především na mobilní data.

Hodnocení cenové úrovně mobilních služeb (podle věku)

Velmi přízniváSpíše přízniváAni příznivá, ani nepřízniváSpíše nepřízniváVelmi nepřízniváNeumím posoudit
15 - 34 let6 %25 %25 %27 %12 %5 %
35 - 44 let3 %15 %33 %26 %16 %7 %
45 let a více1 %15 %29 %31 %19 %5 %

Průzkum ukázal i to, které pohlaví je v souvislosti s cenami tarifů kritičtější. Zatímco v případě žen vyjádřilo nepříznivý postoj celkem 37 % respondentek, tak u mužů to byla více než polovina dotázaných (51 %).

Hodnocení cenové úrovně mobilních služeb (podle pohlaví)

Velmi přízniváSpíše přízniváAni příznivá, ani nepřízniváSpíše nepřízniváVelmi nepřízniváNeumím posoudit
Muži3 %14 %26 %29 %22 %6 %
Ženy3 %23 %31 %27 %10 %6 %

A právě nespokojenost s cenou stávajícího tarifu je zároveň nejčastějším důvodem pro změnu poskytovatele služeb. Nicméně procentní zastoupení respondentů, kteří takový krok již podnikli, či se k němu teprve chystají, je v tomto kontextu překvapivé. Do konce roku totiž operátora změní pouze 11 % respondentů, loni pak tento proces absolvovalo jen 13 % účastníků průzkumu.

Dodejme, že od letošního 1. února jsou operátoři povinni přenést číslo k jinému poskytovateli telekomunikačních služeb během deseti dnů od podání žádosti (více viz Chcete změnit operátora? Vyčkejte, od února to bude snazší a rychlejší).

Autor:


Nejčtenější

Stáhli si nahrávač hovorů, teď jim útočníci mohou vysát bankovní účty

Ilustrační snímek

Aplikace pro nahrávání hovorů QRecorder může být po aktualizaci zavirovaná. Útočník se tak může dostat k bankovním...

Takto vypadá boj o zákazníky: pětkrát více dat a úhrada smluvní pokuty

Slovenský operátor O2 navýšil základní data u vybraných tarifů

Od revoluce v roce 2013 zažívá český mobilní trh spíše menší otřesy, zákazníci operátorů toužící po neomezeném tarifu s...



Huawei se směje Applu. Lidem ve frontě na iPhony rozdával občerstvení

Huawei rozdával čekajícím ve frontě na nové iPhony džus a nabíjel jejich...

Minulý pátek se zájemci o nové iPhony tradičně postavili do front, aby mohli mít nový smartphone mezi prvními. Toho...

Konkurence se trefuje do „předražených“ nových iPhonů

Všechny tyto produkty Xiaomi stojí stejně, jako nový model iPhone XR

Na vysoké ceny novinek od Applu reagovali konkurenti poněkud posměšnými nabídkami. Ukazují v nich, co všechno z jejich...

Za hodně peněz hodně muziky. Recenze vrcholného iPhonu XS Max

iPhone XS Max

Apple slavil v loňském roce výročí deseti let od uvedení svého prvního smartphonu. Proto připravil zcela nový přístroj,...

Další z rubriky

Češi nejsou spokojení s cenami tarifů, ale do změny operátora se nehrnou

Ilustrační snímek

Považují Češi cenovou politiku tuzemských operátorů za přijatelnou? Co je případně vede ke změně poskytovatele?...

Takto vypadá boj o zákazníky: pětkrát více dat a úhrada smluvní pokuty

Slovenský operátor O2 navýšil základní data u vybraných tarifů

Od revoluce v roce 2013 zažívá český mobilní trh spíše menší otřesy, zákazníci operátorů toužící po neomezeném tarifu s...

Operátoři měli v severních Čechách výpadek. Nešlo volat ani posílat SMS

Telekomunikační věž na rozhledně Hrubý Jeseník na Nymbursku

Mobilní operátoři O2 a T-Mobile evidovali od pátečního dopoledne výpadky služeb v severních Čechách. Problémy hlásili...

Najdete na iDNES.cz