Češi nejsou spokojení s cenami tarifů, ale do změny operátora se nehrnou

  20:06aktualizováno  20:06
Považují Češi cenovou politiku tuzemských operátorů za přijatelnou? Co je případně vede ke změně poskytovatele? Odpovědi na tyto otázky hledala agentura Nielsen Admosphere. Více než třetina účastníků průzkumu považuje ceny služeb za vysoké, výrazná část nicméně zaujala neutrální stanovisko.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Jsou mobilní služby v Česku drahé, či nikoliv? Na tuto otázku patrně neexistuje jednoznačná odpověď. Řada občanských sdružení poukazuje na to, že tarify tuzemských operátorů jsou dražší, než je v EU obvyklé. Operátoři naopak argumentují jednak specifickým trhem a také tím, že řada zákazníků využívá mnohem levnější služby oproti běžným tarifům.

Lidé jsou závislí na smartphonech. Nevzdávají se jich ani v posteli

Agentura Nielsen Admosphere se proto zajímala, jak ceny mobilních služeb vnímá česká internetová populace. Podle četných negativních reakcí, které se právě v souvislosti s cenami mobilních tarifů na internetu objevují, by se mohlo zdát, že výsledek průzkumu bude jednoznačný. Tedy že se přikloní k názoru výše zmíněných sdružení. Jenže respondenti, kteří se zúčastnili červencového průzkumu (517 osob starších 15 let), se ve vnímání cen dost rozcházejí.

Například za velmi nepříznivé považuje aktuální ceny „jen“ 15,9 % z nich, naopak dalších 28,1 % zastává názor, že jsou spíše nepříznivé. S cenovou politikou tuzemských operátorů tedy není spokojena necelá polovina účastníků průzkumu (44 %). To je více než dvakrát tolik oproti těm, kteří vyjádřili naopak spokojenost (21,6 %). Za spíše příznivé totiž ceny považuje 18,7 % internetové populace, za velmi příznivé ovšem už jen pouze 2,9 %.

Průzkum agentury Nielsen Admosphere týkající se úrovně mobilních služeb v Česku.

Nad všemi výše zmíněnými možnostmi nicméně jedna převažuje. Výrazná část účastníků průzkumu (28,7 %) totiž zaujala neutrální stanovisko: ceny nepovažuje ani za nepříznivé, ale ani za příznivé. Dá se tedy říci, že s cenami telekomunikačních služeb jsou smířeni. Situace by mohla být sice lepší, ale není tak zlá. Zbylí respondenti (5,7 %) pak nebyli schopni cenovou úroveň tuzemských mobilních služeb posoudit.

Vůbec nejpozitivněji podle agentury hodnotí aktuální cenovou politiku operátorů mladší uživatelé mezi 15 až 34 lety, což není až tak překvapivé. Operátoři mají totiž například pro mladé do 26 let v portfoliu speciální studentské tarify. Nejenže jsou oproti těm běžným cenově výhodnější, ale vesměs vynikají i zajímavější skladbou služeb a to s důrazem především na mobilní data.

Hodnocení cenové úrovně mobilních služeb (podle věku)

Velmi přízniváSpíše přízniváAni příznivá, ani nepřízniváSpíše nepřízniváVelmi nepřízniváNeumím posoudit
15 - 34 let6 %25 %25 %27 %12 %5 %
35 - 44 let3 %15 %33 %26 %16 %7 %
45 let a více1 %15 %29 %31 %19 %5 %

Průzkum ukázal i to, které pohlaví je v souvislosti s cenami tarifů kritičtější. Zatímco v případě žen vyjádřilo nepříznivý postoj celkem 37 % respondentek, tak u mužů to byla více než polovina dotázaných (51 %).

Hodnocení cenové úrovně mobilních služeb (podle pohlaví)

Velmi přízniváSpíše přízniváAni příznivá, ani nepřízniváSpíše nepřízniváVelmi nepřízniváNeumím posoudit
Muži3 %14 %26 %29 %22 %6 %
Ženy3 %23 %31 %27 %10 %6 %

A právě nespokojenost s cenou stávajícího tarifu je zároveň nejčastějším důvodem pro změnu poskytovatele služeb. Nicméně procentní zastoupení respondentů, kteří takový krok již podnikli, či se k němu teprve chystají, je v tomto kontextu překvapivé. Do konce roku totiž operátora změní pouze 11 % respondentů, loni pak tento proces absolvovalo jen 13 % účastníků průzkumu.

Dodejme, že od letošního 1. února jsou operátoři povinni přenést číslo k jinému poskytovateli telekomunikačních služeb během deseti dnů od podání žádosti (více viz Chcete změnit operátora? Vyčkejte, od února to bude snazší a rychlejší).

Autor:

Nejčtenější

Důchodce chodí s 15 mobily ve speciálním držáku. Loví na nich pokémony

70letý důchodce z Tchaj-wanu loví pokémony na 11 mobilech ve speciálním držáku

Senior z Tchaj-wanu pobavil internet svým podomácku sestaveným držákem na celkem patnáct mobilů, se kterým chodí po...

Zase král inovací? Samsung zapnul turbo a ukázal revoluční řešení

Rozkládací smartphone Samsung

Samsung je zpátky ve hře. Tisková konference s představením novinek, kterou uspořádal v San Francisku, byla plná...

Snížení cen mobilních dat není prioritou, naznačil náměstek Pilný

Ivan Pilný - ANO (Praha 12)

Nižších cen za mobilní data se v Česku v nejbližší době nedočkáme. Nový náměstek na ministerstvu průmyslu a obchodu...

Na smartphony za dumpingové ceny čekaly v Hradci stovky lidí celou noc

Otevření obchodu Mi Store v královéhradeckém Auparku

Český distributor mobilů Xiaomi otevřel v Hradci Králové novou značkovou prodejnu Mi Store. Start prodeje a výrazné...

Šlápl Apple s levnějším iPhonem vedle? Hit z něj nakonec asi nebude

iPhone XR

Apple svůj iPhone XR do světa vypustil teprve koncem října. Přístroj, kterému známý analytik Ming-Chi Kuo od počátku...

Další z rubriky

Vánoce u T-Mobilu: smartphony už za korunu a slevy na elektroniku

V letošní vánoční nabídce se T-Mobile zaměřuje na cenové zvýhodnění vybraného...

Zatímco v předchozích letech se operátorské Vánoce zaměřovaly na mobilní data, tak letošní budou patrně odlišné....

Půlmilionová pokuta pro T-Mobile. Vymáhal neexistující pokuty

T- Mobile.

Český telekomunikační úřad udělil T-Mobilu půlmilionovou sankci za použití agresivní obchodní praktiky, prostřednictvím...

Čtyři dny budeme volat na Slovensko zdarma. Vodafone zrušil hranici

Ilustrační snímek

Od neděle 28. října budou moci zákazníci Vodafonu až do úterý 31. října volat na Slovensko zcela zdarma. Operátor se...

Co když vás auto nechá ve štychu? Nepodceňujte rozsah asistenčních služeb
Co když vás auto nechá ve štychu? Nepodceňujte rozsah asistenčních služeb

Myslíte si, že základní asistenční služby obsažené v povinném ručení nebo v havarijním pojištění opravdu stačí? Každý vám říká, kam máte volat v případě nepojízdného vozidla, ale nikdo zřetelně nevysvětlí, jak vám v dané situaci pomůže vaše pojišťovna.

Najdete na iDNES.cz