Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Telefony v letadle duchů se mohly hlásit, ale teď už to nikdo nezjistí

  15:23
Pátrání po zmizelém Boeingu 777-200ER stále pokračuje, letadlo zmizelo neznámo kde. Spekuluje se, že pohyb letadla by mohly pomoci určit mobily pasažérů, kteří si je při letu nevypnuli. Pokud ale úřady nezačaly pátrat hned po zmizení, tak nyní už je pozdě. Operátoři data skladují jen několik hodin.
Ztracený Boeing 777-200ER Malaysia Airlines se stále nenašel

Ztracený Boeing 777-200ER Malaysia Airlines se stále nenašel | foto: Profimedia.cz

Záhada zmizelého Boeingu Malaysia Airlines pokračuje. Oproti původním předpokladům letadlo nezmizelo nad Jihočínským mořem mezi Malajsií a Vietnamem, ale otočilo se na západ, proletělo zpět přes malajskou pevninu a nad Malackým průlivem se stočilo na sever v letovém koridoru na Indii, Střední východ a Evropu. Pak ale stopy končí, přestože letadlo pravděpodobně letělo někam dál (více zde).

Podle servisní komunikace se satelitem letadlo fungovalo ještě osm hodin po startu. Bohužel z komunikace nelze přesně určit, kde v tu chvíli bylo. Ze vzdálenosti letadla od satelitu (to jediné se podařilo určit) jsou známé jen dvě oblasti, které jsou velmi široké. Severní se táhne od severní hranice Thajska po Kazachstán, jižní pak jde od Indonésie po jižní oblast Indického oceánu západně od Austrálie (více zde).

KOMENTÁŘ: Letadlo duchů si to štrádovalo po Asii jako o nedělní vycházce

Po světě se množí spekulace, že trasa letadla by se dala podrobněji určit podle registrace mobilů pasažérů do mobilních sítí. A ano, dala, jenže je zde mnoho zádrhelů.

Nejprve ale musíme připomenout, že výše uvedené nemá cokoliv společného s původními spekulacemi, že telefony pasažérů vyzváněly tři dny po havárii (více zde). To bylo následně operátory vyvráceno.

Satelitní telefon na palubě nebyl

Mnoho dálkových letadel je vybaveno satelitním telefonem, který je buď v každém sedadle nebo na vyhrazeném místě pro použití cestujícími. Boeingy 777 malajsijských aerolinií ale telefony vybavené nejsou. U Malaysia Airlines jsou telefony jen v první třídě v letadlech Airbus A380.

Zpět k registraci mobilů do sítě v průběhu letu. Mobily se opravdu mohou při letu přihlásit do mobilní sítě na pevnině pod nimi. Registrace je náhodná, záleží na mnoha faktorech, ale děje se to. A to i při letu v obvyklé letové hladině 11 000 metrů. Občas se i podaří doručit SMS, například uvítací s informacemi o roamingu. Nelze na to však spoléhat, mobilní sítě nejsou nastavené tak, aby vysílaly signál do nebe a tak jde spíš o náhodu. Samozřejmě, čím níže letadlo letí, tím je pravděpodobnost přihlášení do sítě vyšší.

Nutno dodat, že i když se mobil do sítě přihlásí, tak telefonovat nelze. Důvodem je jednak rychlost letadla a za druhé opět problém se signálem v letové hladině letadla. Za určitých okolností a se štěstím by se dala odeslat SMS.

Samotné přihlášení do sítě by ale problém s identifikací letu boeingu mohlo pomoci vyřešit. Operátor, do jehož sítě by se mobil přihlásil, ví přesně, v které buňce (BTS) byl telefon registrovaný. Pokud by mobil patřil někomu, kdo je nad daným územím v roamingu (třeba Číňan nad Malajsií), tak domácí operátor majitele se dozví po přihlášení mobilu, v jaké síti a v jaké oblasti byl telefon přihlášený. Oblast je pak větší celek, v kterém jsou desítky i stovky jednotlivých BTS. Pro přesnější identifikaci by se musel domácí operátor optat toho operátora, v jehož síti se mobil přihlásil.

Byl to únos?

Podle dostupných informací někdo (pravděpodobně zkušený pilot, ať to byl kdokoliv) vyřadil z provozu komunikační systémy letadla a i odpovídač, kterým se letadlo hlásí na sekundárním radaru.

Pokud byl únos záměrným činem, tak lze předpokládat, že útočník mohl vědět, že za určitých okolností by o situaci na palubě mohl někdo podat zprávu pomocí mobilu (letadlo prý chvílemi letělo i velmi nízko, kdy by odeslání SMS rozhodně nemuselo být nemožné).

Můžeme spekulovat, že útočník byl připraven a v kabině letadla použil rušičku mobilního signálu (test zde). To je sice ilegální zařízení, ale především od asijských výrobců lehce obstaratelné s cenou v řádu desítek dolarů. Z technologického hlediska by stačilo rušení pásma 900 MHz, které by nemělo ovlivnit komunikační systémy letadla, které pracují na výrazně nižších frekvencích (ACARS, HF a VHF).

Pak by k žádnému přihlášení mobilů do sítě dojít nemohlo. 

Pak může domácí operátor na číslo odeslat informativní SMS o roamingu. Ovšem to nemusí platit u všech operátorů po světě (jako to funguje u českých operátorů) a SMS také dorazit nemusí, pokud například konkrétní číslo bylo ve stejné síti registrováno chvíli před tím, třeba před odletem letadla.

Pro určení směru, kterým zmizelý boeing letěl, by stačila základní registrace mobilu do mobilní sítě. Možná by stačila alespoň jedna, aby bylo jasné, jestli letadlo letělo z Malackého průlivu na sever nebo na jih. Což je nyní hlavní otázka.

Je zde však několik problémů. Na palubě letadel mají být mobily vypnuté a každá letecká společnost na to pasažéry před startem důrazně upozorňuje, a to většinou vícekrát. Je pravděpodobné, že z 237 lidí na palubě si někdo telefon nevypnul, ale byly to pravděpodobně jen jednotky maximálně malé desítky případů.

Závažnější problém je v tom, že údaje o přihlášení do sítě operátoři kvůli obrovskému množství dat ukládají jen po určitou dobu, která se podle Štěpána Hrušky, manažera pro roaming a signalizaci operátora O2, počítá na hodiny, maximálně na pár dnů. Déle se podle Hrušky ukládají informace o uvítací roamingové SMS, ale to záleží na požadavcích národního regulátora. V Česku to pak platí jen pro uvítací roamingové SMS v rámci Evropské unie a eurotarifu.

Pro vyšetřovatele by nejlepší variantou byla přijatá či odeslaná standardní SMS. Informace o ní operátoři ukládají déle, ale opět záleží na konkrétním operátorovi, lokálních zákonech a předpisech.

Z výše uvedeného vyplývá, že dnes se už asi vyšetřovatelé o případných přihlášených mobilech na letu MH370 nic nedozví. Pokud tak neučinili ihned po zmizení, základní data už operátoři ve své databázi nemají. Samozřejmě je možné, že třeba u čínských operátorů (odkud pocházela většina pasažérů letu) to může být jinak, ale je to málo pravděpodobné.

Satelitní snímky údajně zobrazují trosky zmizelého letadla:

Autor:
  • Nejčtenější

O2 mění identitu. Vrací se 26 let starý legendární slogan předchůdce

30. dubna 2024  14:13

Operátor O2 se bude prezentovat trochu jinak než doteď. Změna je to spíš evoluční, ale rozdílů si...

Vodafone měl výpadek, někteří zákazníci se nemohli dovolat

25. dubna 2024  10:03,  aktualizováno  10:15

Síť mobilního operátora Vodafone postihl ráno výpadek. Týkal se části zákazníků, kteří se nemohli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Xiaomi už se nebude držet zpátky. Pro řadu T chystá další prémiové funkce

26. dubna 2024

Smartphony řady T od Xiaomi mají vždy parádní výbavu, ale zároveň i pár kompromisů, aby trochu...

Váš iPhone může být hacknut, varuje Apple uživatele v desítkách zemích

27. dubna 2024

Jednotlivci z řad uživatelů iPhonů z více než devadesáti zemí světa obdrželi ve středu 10. dubna od...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dětem neprodáváme. Britské děti si dost možná už smartphone nekoupí

27. dubna 2024

Premium Britští ministři zvažují přijetí zákona, který by omezoval prodej smartphonů. Jsou totiž...

Nová sluchátka od neotřelého výrobce smartphonů zaujmou nejenom designem

1. května 2024

Výrobce Nothing chce být především designovou ikonou, a to jak v oblasti smartphonů, tak i dalšího...

O2 mění identitu. Vrací se 26 let starý legendární slogan předchůdce

30. dubna 2024  14:13

Operátor O2 se bude prezentovat trochu jinak než doteď. Změna je to spíš evoluční, ale rozdílů si...

Honor našel skulinu v testech. Tváří se jako nejlepší ve výdrži baterie

30. dubna 2024  7:02

Výrobci mobilních telefonů se snaží uživatele zaujmout všemi možnými způsoby. Těmi jsou samozřejmě...

Do Evropy zamíří další skládačka. Na konkurenci zaútočí hlavně cenou

30. dubna 2024

Evropský trh se skládacími smartphony se zase o něco málo zahustí. Zamíří na něj totiž novinka...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...