Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mobily ve ztraceném malajsijském boeingu prý vyzvánějí. Je to záhada

  11:27aktualizováno  11:27
Boeing 777-200ER malajsijských aerolinií se ztratil z radarů v sobotu v noci tamního času. Po třech dnech někteří příbuzní pasažérů zkusili vytočit jejich mobily a tvrdí, že začaly zvonit.

Záhada vyzvánějících mobilů na palubě zmizelého Boeingu malajsijských aerolinií | foto: Profimedia.cz

Další příbuzní pasažérů pak vypověděli, že našli jejich přístroje stále připojené k čínské sociální síti QQ. Jenže mobily nikdo nezvedá a na sociální síti neprobíhá jakákoliv aktivita (více zde).

Fotogalerie

Letadlo startovalo z mezinárodního terminálu letiště Subang (u Kuala Lumpuru) v sobotu tamního času krátce po půlnoci. Noční let směřoval do čínského Pekingu a na palubě byli především pasažéři čínské národnosti. Pozemní kontrola ztratila kontakt s letadlem zhruba po hodině letu, kdy se letadlo nacházelo nad Jihočínským mořem zhruba 160 kilometrů od malajsijské pevniny a směřovalo po své letové trase nad Vietnam.

Od té chvíle se nepodařilo najít trosky letounu, takže oficiálně je velký dopravní boeing zmizelý. Co se s letadlem mohlo stát, rozebírají podrobně kolegové na Technetu.

Poslední sekundy zmizelého Boeingu 777: výbuch, rvačka nebo kolaps?

Zpět ke zvonícím mobilům. Jakoukoliv aktivitu v tomto směru zatím žádný úřad oficiálně nepotvrdil. Podle listu Daily Mail vyzvání i mobily posádky. Je tedy možné, že to jsou jen nepotvrzené fámy, kterých ostatně celá událost přitahuje velmi mnoho.

Pokud telefony opravdu zvoní, znamená to, že jsou na příjmu, tedy nikoliv uprostřed moře (na hladině či pod ní). Dosah GSM sítě na frekvenci 900 MHz, která se v tamním regionu používá (stejná jako v Evropě či Česku), je teoreticky až 35 kilometrů (více zde). Telefon sice může najít i mnohem vzdálenější základnovou stanici mobilní sítě, ale hovor pak již uskutečnit nejde. Obvyklé je to právě na moři.

Z výše uvedeného vyplývá, že telefony pasažérů, pokud opravdu vyzvánějí, se nacházejí na pevnině, která je pokrytá signálem mobilní sítě, nebo blízko ní. Možná v Malajsii, možná ve Vietnamu, možná někde jinde. V každém případě, mobilní operátoři by telefony dokázali lokalizovat. Pokud tedy telefony fungují, operátoři potažmo úřady musí vědět, kde jsou. V případě mořské hladiny na hraně dosahu mobilních sítí s nepříliš velkou přesností, ale stále v řádu kilometrů čtverečních.

"Operátor dokáže určit polohu aktivního mobilního telefonu, pokud se nachází v jeho síti. A to s přesností na stovky metrů v hustě osídleném území. V místech, kde je základnových stanic méně samozřejmě přesnost určení klesá," uvádí mluvčí O2 Hany Farghali. V případě, že je zákazník operátora v roamingu, dokáže jeho domácí operátor zjistit jen zemi a síť, kde je mobil zákazníka přihlášen. Přesnou polohu zjistí jen tamní operátor," dodává Farghali.

Let Boeingu 777-200 Malajsijských aerolinií

Let Boeingu 777-200 Malajsijských aerolinií

Dále je nutné počítat s tím, že na palubě letadla musí být u mobilů vypnutá telefonní část, přístroje je možné používat jen v režimu "letadlo". Autor z vlastní zkušenosti ví, že asijští pasažéři jsou v tomto směru mnohem méně ukáznění než cestující v Evropě nebo v USA. A tak je možné, že část si jich mobil do režimu letadlo nepřepnula. Další možností je, že si z nějakých důvodů mobil opět aktivovali. Proč ho pak ale nezvedají? 

Od zmizení letadla uplynuly už více než tři dny, je tedy pravděpodobné, že baterie přístrojů by ještě mohly být nabité, u obyčejných mobilů to dnes mohou být i týdny, naopak u smartphonů to jsou spíš dny. Stačí ale vypnout mobilní data a výdrž se výrazně prodlouží. V letovém režimu pak smartphone vydrží na příjmu i mnoho dnů. Pak ale nebude bez záměrného (někým provedeného) přepnutí vyzvánět.

V případě havárie (nouzového přistání) do moře, je nanejvýš pravděpodobné, že by se telefon dostal do delšího kontaktu se slanou vodou a velmi rychle by přestal fungovat. Přestože by byl v blízkosti základnové stanice mobilní sítě a tedy "na signálu". 

Z výše uvedeného vyplývá několik možností:

  1. Letadlo z nějakých příčin přistálo. Někde, kde je signál mobilních sítí. Telefony vyzvánějí, ale pasažéři nemohou hovory přijmout. Mobily nemusí mít u sebe. Tato alternativa by ukazovala na únos.
  2. Letadlo havarovalo nad pevninou nebo do moře, ale velmi blízko pobřeží. Některé mobily pád vydržely a jsou zaregistrované do mobilní sítě. V případě pádu do moře by pravděpodobně musely zůstat v nějakém zavazadle, které zůstalo na hladině a ve větší míře by do něj nepronikla slaná voda.     
  3. Letadlo se rozpadlo v letové hladině 11 000 metrů a vzdušné proudy by zanesly část trosek s mobily někam, kde je mobilní signál. S ohledem na místo posledního kontaktu pozemní kontroly s letadlem a směru proudu větrů je to málo pravděpodobné.
  4. Vyzvánějící mobily pasažéři vůbec neměli s sebou na palubě a vyzvánějí u nich doma.
  5. Pasažéři, kterým mobil vyzvání, jej měli přesměrovaný na jiné číslo (mobil nebo pevnou linku).  
  6. Celé je to nesmysl, protože úřady (mobilní operátoři) by už dávno věděly, kde se vyzvánějící mobily nacházejí.

Autor:




Nejčtenější

Render očekávaného iPhonu 8
Jak dlouho budeme čekat na iPhone 8? Možná letos nebude

iPhone 8 je bezpochyby nejočekávanějším smartphonem letošního roku. Apple by jej spolu s řadou 7s měl představit už za necelé tři měsíce. Výrobce však dosud...  celý článek

Premiéra YotaPhone 2 v Londýně
Ruská technika: můžeme se těšit na nový oboustranný smartphone

Smartphony značky YotaPhone jsou známé díky unikátní konstrukci s displeji z obou stran. Po dlouhém odkládání se na podzim chystá třetí provedení. Výbava už...  celý článek

Apple iPhone 5s
Češi mají téměř milion iPhonů. Nejčastěji letitý model 5s

Počet iPhonů v Česku se blíží jednomu milionu, na prodeji nových telefonů mají zhruba desetinový podíl. Nejrozšířenější je téměř čtyři roky starý model 5S....  celý článek

Špičkový ASUS ZenFone AR podporuje virtuální a rozšířenou realitu
Byl to trhák, dnes je drahým standardem podporujícím virtuální realitu

Na český trh vstupuje Asus ZenFone AR, výkonný smartphone, podporující technologie rozšířené a virtuální reality. Zaujme displejem s vysokým rozlišením,...  celý článek

Samsung Galaxy J5 (2017)
Toto je jeden z nejlevnějších nových samsungů. Stojí 7 tisíc

Samsung se potichu rozhodl změnit image i zaměření své „nejlevnější“ řady J. Zatímco ještě nedávno to byly dostupné telefony, nově se z nich stává dražší, lépe...  celý článek

Další z rubriky

Odbavení na letišti
Do letadla už žádný notebook, jen mobil? Co způsobila bomba ze Somálska

Ve vzduchu (doslova) je návrh na zákaz přepravy notebooků v letadlech. Zatím platí jen pro vybrané spoje z určitých oblastí do USA a Velké Británie. Celoplošný...  celý článek

Ještě před nedávnem se stály fronty na žhavé novinky Applu, teď se tvoří kvůli...
Nedávno se takto čekalo na iPhony, teď se stojí fronty na mobil z Číny

Mobilní fanoušky nadšení pro několikahodinové čekání na horké novinky neopouští, namísto Applu je k tomu ovšem naposledy vyburcoval nový čínský supersmartphone.  celý článek

Společnost ARM představila nová jádra Cortex-A75 a A55 spolu s grafikou...
Nové procesory slibují vyšší výkon a nižší spotřebu energie

Společnost ARM představila novou generaci procesorů i grafického akcelerátoru. Hlavním vylepšením je o poznání vyšší výkon a navzdory tomu nižší energetický...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.