Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do letadla už žádný notebook, jen mobil? Co způsobila bomba ze Somálska

  0:18aktualizováno  0:18
Ve vzduchu (doslova) je návrh na zákaz přepravy notebooků v letadlech. Zatím platí jen pro vybrané spoje z určitých oblastí do USA a Velké Británie. Celoplošný zákaz by pak měl výrazný dopad na celý trh přenosných počítačů.

Odbavení na letišti | foto: PČR

Od 21. března si pasažéři na letech z vybraných letišť z regionu Blízkého a Středního východu nesmí vzít na letech do USA a Velké Británie na palubu žádnou jinou elektroniku než mobil. Notebooky, tablety nebo fotoaparáty musí být odbaveny do podpalubí. Od uvedeného data navíc americké úřady jednají o plošném zákazu, který by se dotkl všech letů do USA. Tedy i těch přímo z Evropy. Jednání s evropskými úřady zatím k dohodě nevedlo, ale pokud by zákaz začal platit, mohl by se rozšířit celosvětově na všechny lety.

V airbusu ze Somálska došlo k explozi, přistál s dírou v trupu

Airbus A321 společnosti Daallo Airlines, který nouzově přistál kvůli otvoru v...

Airbus A321 společnosti Daallo Airlines, který nouzově přistál kvůli otvoru v trupu.

A proč najednou tolik strachu? Příběh začíná v únoru loňského roku v somálském Mogadišu. Z tamního letiště letěl Airbus A321 místní společnosti Daallo Airlines do Džibuti. Chvíli po startu na palubě vybuchl notebook a v trupu letadla se udělala díra. Naštěstí se to stalo krátce po startu ve výšce asi 3 000 metrů a výbuch nepoškodil žádné systémy letadla, takže se posádce podařilo bezpečně přistát zpět v Mogadišu.

Podobných výbuchů proběhlo v letadlech v posledních letech více, tento ani neskončil velkými ztrátami na životech (zemřel jeden cestující, který vypadl z letadla). Jenže problém byl v tom, že bombu v notebooku se nepodařilo odhalit při běžné bezpečnostní kontrole. Navíc si americké úřady myslí, že bomba je nové konstrukce a při testech se ji nepodařilo stoprocentně odhalit. A to je problém.

Notebook, nebo bomba?

Již nyní platí, že když se bezpečnostní kontrole na letišti nebude přepravovaná elektronika zdát bezpečná, může cestujícího vyzvat, aby předvedl její funkčnost. Pokud se notebook nebo mobil nepodaří zapnout, do letadla nesmí. Takže o nenabitý přístroj může pasažér přijít.

Problém tak velký, že může vést k úplnému zákazu větší elektroniky (do které by se bomba mohla vejít) na palubě letadel. Zatím platí, že v případě blízkovýchodních aerolinek musí být notebooky odbavené do zavazadlového prostoru. To v principu není řešení, které by výbuchu zabránilo. Snad jen v tom, že v zavazadlovém prostoru nemohou teroristé bombu umístit podle svých představ a může být problém i s načasováním odpálení.

Snad by i výbuch v zavazadlovém prostoru mohl mít menší intenzitu, ostatní zavazadla by ho mohla ztlumit. Na druhou stranu by se hůře hasil a je tu ještě jeden zásadní problém, kterým jsou lithiové baterie. Ty se naopak všeobecně nesmí v letadlech odbavovat do podpalubí, protože hrozí jejích samovznícení. Třeba prosté externí akumulátory mnohde v odbaveném zavazadle být nesmí.

Takže tady máme dvě nařízení, která jdou proti sobě. A to může vést k absolutnímu zákazu notebooků a další větší elektroniky v letadlech, což by mohl být zásadní problém. Ne tak pro turisty, na dovolené nebo na výletě se bez notebooku asi většinou obejdeme a nebo se s tím prostě smíříme. Jenže značnou část leteckého trhu tvoří obchodní klientela.

Ta už má problém teď, kdy je nutné na vybraných linkách odbavit notebook do zavazadlového prostoru. Zaprvé nemohou pracovat v letadle, což je na dlouhých linkách do USA běžná činnost, a zadruhé je zde riziko poškození (často drahého a důležitého) přístroje v zavazadlovém prostoru. Přece jen se s kufry obvykle v rukavičkách nezachází.

Společnosti z Blízkého a Středního východu sice zatím s elektronikou cestujících do USA a Velké Británie zacházejí nadstandardně, ale když se zákaz rozšíří, tak se taková péče v praxi bude provádět obtížně.

Co s tím? Je to velmi komplikovaná situace. Kdo jede do USA pracovně, tak notebook pravděpodobně bude potřebovat. Díky cloudovým službám by se teoreticky mohl rozjet byznys s půjčováním přístrojů na letištích, ale pohodlné to nebude ani za mák. Koupě nejlevnějšího notebooku je poněkud krkolomné řešení, protože potenciálně vyhodit minimálně 200 dolarů je poněkud neekonomické řešení a často i časově komplikované (nákup, instalace a podobně).

Bomba ze Somálska tak obrazně řečeno může zcela změnit trh se spotřební elektronikou. Notebooky mohou na trhu nahradit smartphony. Ne samy o sobě, na malém displeji se pracuje dost špatně. Ale co třeba nový Samsung S8 s krabičkou Dex nebo Microsoft Continuum?

Chytrý telefon nahradí počítač. Kde Microsoft zklamal, Samsung šanci má

Samsung DeX

Samsung DeX

To by mohlo fungovat. Nebyla by to plnohodnotná náhrada, ale řešení to je. Samozřejmě, pokud by k zákazu notebooků v letadlech došlo, tak je velmi pravděpodobné, že by na to výrobci smartphonů zareagovali a nabídli by další podobná řešení. V praxi to bude fungovat jen u výkonných přístrojů, ale to asi není tak zásadní omezení.

Ano, i Dex je potřeba k něčemu připojit, nutná je klávesnice, myš a displej. Myš a klávesnici asi nebude problém vzít sebou a jako displej poslouží televize, která je dnes v podstatě ve všech hotelových pokojích. Tedy zcela jistě těch, které využívá obchodní klientela.

V našem testu fungoval Dex velmi dobře, v principu notebook v rámci kancelářských aplikací nahradí, balík Office plnohodnotně podporuje. Problém je zatím v omezeném množství optimalizovaných aplikací, které na monitoru fungují v desktopovém rozlišení. Ale i to by se mělo změnit a v případě zákazu notebooků by to mohlo jít ještě rychleji. Problematické je, že neexistuje standard, Dex je řešení Samsungu. Microsoft má sice své Continuum univerzálnější, funguje na lépe vybavených modelech s jeho OS, ale těch je na druhou stranu tak málo, že je to vlastně bezvýznamná technologie.

Autor:




Nejčtenější

Smartphone okno Samsung Galaxy S8+
Dvousimkový Galaxy S8+ míří na český trh. Dual SIM bude i Note 8

Samsung nabídne českým zákazníkům dvousimkovou variantu špičkového modelu Galaxy S8+. Prodávat se začne v pondělí 26. června, k dispozici bude (alespoň...  celý článek

Samsung Galaxy S III
Samsung kvůli prošlé doméně vystavil miliony smartphonů nebezpečí

Uživatelé starších samsungů mají štěstí, že si internetové domény ssuggest.com, které vypršela platnost, všiml bezpečnostní analytik dřív než hackeři. Ti by...  celý článek

LG G6+
Více paměti, lepší zvuk. Prémiové LG se dočkalo důstojného vylepšení

LG představilo vylepšenou verzi vrcholného modelu G6. Označení Plus neznamená větší displej, ale bohatší výbavu. Nový model má velké datové úložiště a potěší...  celý článek

Google Pixel XL
Google zrušil vývoj většího nového Pixelu, místo něj bude ještě větší

Google minulý rok překvapil uvedením vlastních smartphonů Pixel. Pro letošek se očekávali nejen přímí nástupci obou modelů, hovořilo se dokonce i o třetím,...  celý článek

Android bezpečnost
Mobily s prastarým Androidem jsou na vyhození, končí obchod s aplikacemi

Google se rozhodl ukončit podporu staršího aplikačního obchodu Android Market pro všechny zařízení s Androidem verze 2.1 Eclair a starší. V novějších už ho...  celý článek

Další z rubriky

Příslušenství pro mobil do auta
Tyto věci potřebujete ke smartphonu do auta. Jsou za pár stovek

Smartphone je v autě velmi dobrým pomocníkem, ale s ohledem na zákony i praktickou stránku věci jsou nezbytné různé doplňky. Vybrali jsme ty příklady těch...  celý článek

Odbavení na letišti
Do letadla už žádný notebook, jen mobil? Co způsobila bomba ze Somálska

Ve vzduchu (doslova) je návrh na zákaz přepravy notebooků v letadlech. Zatím platí jen pro vybrané spoje z určitých oblastí do USA a Velké Británie. Celoplošný...  celý článek

Prototyp čtečky otisků prstů v displeji u modelu výrobce Vivo
Ani Apple, ani Samsung. Revoluční displej má jako první čínská značka

Proslýchalo se, že to bude Samsung nebo Apple, kdo vyrobí jako první displej, který bude schopný číst otisky prstů. O prvenství se ovšem nově uchází čínský...  celý článek

Honda Civic 2,2i-CDTi 103kW...
Honda Civic 2,2i-CDTi 103kW...

r.v. 2007, naj. 162 420 km, diesel
141 900 Kč (s DPH)




Xiaomi Redmi Note 4 3GB/32GB GlobalXiaomi Redmi Note 4 3GB/32GB Global

Porovnejte ceny, pročtěte recenze a objednejte přímo u nás.

www.Heureka.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.