Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rok 2016: konec dvou mobilních gigantů je na spadnutí. Bude to škoda

  17:01aktualizováno  17:01
Hiroki Totoki ze Sony v červenci popřel spekulace, že by firma stáhla z mobilního trhu. O tomto kroku se prý nikdy neuvažovalo. Snížení nákladů se však projevuje pomaleji, než se očekávalo. Pro Sony bude rok 2016 rozhodující, zváží i případný odchod z trhu. Stejný krok nevyvrací ani BlackBerry.

Mobilní trh příští rok možná pohřbí další dva giganty. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Totokiho popření spekulací o stažení z mobilního trhu nebylo překvapením, šéf Sony Kazuo Hirai v něj totiž vkládá všechny naděje. Věří, že právě Totokimu, který v Sony pracuje téměř třicet let, se podaří zlomit nepříznivou situaci mobilní divize. A její nový šéf příliš neotálel a zahájil výraznou restrukturalizaci za účelem snížení nákladů.

Zatímco v případě obrazových senzorů a počítačových her se mu přijaté kroky vyplatily, a situaci se mu tak díky jim podařilo zvrátit, v mobilní divizi to jde podstatně pomaleji. A to i přes například výrazné snižování počtu zaměstnanců. Do konce roku má totiž mobilní divizi Sony opustit celá pětina zaměstnanců, tedy zhruba 2 100 lidí.

Hirai, přestože stále doufá v Totokiho schopnosti, tak tento týden informoval, že pro Sony bude pro setrvání na trhu se smartphony rozhodující následující rok. Dokud bude vše na dobré cestě, tak boj prý nevzdá. V opačném případě, tedy nepodaří-li se mobilní divizi vrátit v roce 2016 k ziskovosti, přijde na řadu zvážení alternativních možností.

Jako nejpravděpodobnější by se tak jevilo úplné stažení mobilní divize z trhu. Tedy krok, o kterém se spekuluje už od přelomu loňského a letošního roku a který Totoki později popřel. Druhou variantou by mohl být její prodej. Na domácím japonském mobilním trhu mělo Sony v loňském roce 17,5% tržní podíl, na severoamerickém pak nedosáhlo ani jednoprocentního podílu.

Hirai však hýří optimismem. Společnost totiž v červenci snížila očekávanou ztrátu aktuálního fiskálního roku z odhadovaných 60 miliard jenů (zhruba 12 miliard korun) na 39 miliard jenů (téměř osm miliard korun). „Výsledek tříleté restrukturalizace se začíná projevovat, ale stále ještě potřebujeme provést restrukturalizaci mobilní divize,“ podotkl Hirai.

Ziskovost této divize bude v příštím roce záviset především na úspěchu nové řady smartphonů Xperia Z5, které Sony představilo v září na berlínském veletrhu IFA. Je však otázkou, zda pro společnost budou mít tyto novinky natolik velký přínos. Již při jejich uvedení na trh totiž šokovala nesmyslnými cenami na britském trhu (více zde). A nevzpomenout nelze ani kauzu, kdy vydala upozornění, aby uživatelé její voděodolné telefony nepoužívali pod vodou (více zde).

Horké chvíle prožívá i BlackBerry

Otázku setrvání na trhu řeší i kanadské BlackBerry. I její výkonný ředitel John Chen nezávisle na výroku šéfa Sony naznačil možnost stažení se z trhu, zmínil to na říjnové konferenci Code/Mobile. Společnost by v případě, že by její podnikání nebylo v příštím roce rentabilní, ukončila výrobu hardwaru a zaměřila by se pouze na software.

Ani v případě BlackBerry přitom nejde o první náznak takového kroku. Chen to v případě, že mobilní divize bude i nadále ztrátová, připustil již v dubnu 2014. „Pokud nedokážu vydělávat peníze na mobilních telefonech, tak na tomto trhu nebudu působit,“ informoval tehdy v rozhovoru pro agenturu Reuters (více zde).

I BlackBerry se snaží objevit různé způsoby, jak odchodu z mobilního trhu zabránit. Divokou kartou, na kterou společnost vsadila snad vše, je její první androidí model Priv. Nebude-li však prodejním trhákem, mohl by to být poslední telefon kanadského výrobce.

Mobilní trh tak může v roce 2016 přijít o dva kdysi silné hráče. Nebudou to však první a patrně ani poslední společností, které z trhu zmizí. Zatím poslední se z trhu stáhla Nokia, která mobilní divizi prodala Microsoftu. Z minulosti můžeme vzpomenout společnosti Siemens, Bosch, Panasonic či Ericsson, který převzalo právě japonské Sony.

Autor:




Nejčtenější

S ChatSim můžete posílat zprávy přes vybrané aplikace neomezeně do celého světa
Revoluční tarif? Speciální SIM dovolí neomezeně chatovat za 395 na rok

Služba ChatSim, která se vymyká tradičnímu chápání datového tarifu, dorazila do Česka. Za poplatek 395 korun ročně můžete neomezeně posílat textové zprávy přes...  celý článek

Rychlá mobilní data
T-Mobile chce zničit wi-fi sítě. Představil bezkonkurenční LTE internet

T-Mobile upravil svou nabídku pevného internetu. Dva základní tarify mají stejné parametry pro kabelové ADSL a mobilní připojení, třetí tarif je pouze přes LTE...  celý článek

Moto M
Kovová střední třída se zářivým displejem. Test Moto M

Značka Motorola je plně v rukou čínského Lenova a konečně útočí na český trh. Nejnovějším pokusem je smartphone střední třídý Moto M, který láká na luxusní...  celý článek

Google Pixel XL
Google chystá mimo nástupců loňských pixelů také opravdu „velkou rybu“

Od Googlu se dá letos očekávat uvedení nástupců smartphonů Pixel, jejich příchod je už podle řady informací potvrzen. Společnost by ovšem mimo to měla uvést...  celý článek

Nubia M2
Tři nové nubie mají lákavou výbavu a příznivé cenovky

Hned trojice nových telefonů značky Nubia se začala prodávat na čínském trhu. Telefony se pyšní spoustou zajímavých parametrů. Dá se mezi nimi najít i model s...  celý článek

Další z rubriky

TAG Heuer Connected Modular 45 jsou podle tvůrců věčné.
První nesmrtelné chytré hodinky s revoluční konstrukcí má TAG Heuer

TAG Heuer představila druhou generaci svých chytrých hodinek. Název Connected zůstal, přibyl ale přídomek Modular 45. Jde o vůbec první modulární chytré...  celý článek

Ježek si zamiloval hraní her na telefonu
Ježek rád olizuje smartphone jeho majitelky, sleduje ho 200 000 lidí

Neobvyklého hráče her má doma německá studentka vysoké školy. Není to člověk, ale neobvyklý domácí mazlíček. Je to ochočený ježek, který rád olizuje smartphone...  celý článek

Vertu Constellation X
Vertu se vrací do Prahy, první novinka bude za 120 tisíc korun

Značka Vertu se po uzavření butiku v pražské Pařížské ulici na chvíli stáhla na českém trhu do pozadí. Teď se vrací, ovšem se zcela novým konceptem. Namísto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.