Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Desatero rad pro sjednání a výpověď smlouvy. Dožadujte se svých práv

aktualizováno 
V poslední době jsme zaznamenali několik sporů našich čtenářů s operátorem o sjednání, prodloužení nebo výpověď smlouvy. Shrnuli jsme, na co si dát pozor a na co máte právo.

Dejte si pozor, co podepisujete | foto: Profimedia.cz

Desatero při uzavírání nebo rozvazování smlouvy

1)      Při uzavírání smlouvy si celou smlouvu důkladně pročtěte a prostudujte i všeobecné smluvní podmínky.

2)      Ptejte se na vše, co vám není jasné.

3)      Nespokojte se s ústním ujištěním o čemkoliv, co není ve smlouvě zaneseno.

4)      Pokud možno neuzavírejte smlouvu ve spěchu na ulici nebo po telefonu.

5)      Dobře se rozhodněte, jestli chcete například dotovaný telefon výměnou za závazek určité výše útraty. Myslete na to, že telefon možná značně přeplatíte, a kdybyste se rozhodli k ukončení smlouvy, vznikne vám povinnost rozdíl cen uhradit.

6)      Před koncem platnosti smlouvy vám operátor zřejmě zavolá a bude nabízet prodloužení. Smlouvu pokud možno neprodlužujte po telefonu, dojděte na pobočku a vyřešte vše písemně.

7)      Pozor na automatické prodloužení smlouvy, které může v některých případech nastat. Je lepší si dobu konce platnosti smlouvy hlídat a začít vše sám aktivně řešit.

8)      Při vypovídání smlouvy dbejte na všechny formální náležitosti. Jejich nesplnění může výrazně prodlužovat výpovědní lhůtu.

9)      Zjistěte si, jakou má operátor výpovědní lhůtu a jak ji bude počítat.

10)  Právo na zrušení smlouvy bez sankcí vám dává například změna smluvních podmínek k horšímu nebo úmrtí toho, na koho byla smlouva vedena.

Čtenář Ondřej podnikal a měl firemní služby od operátora O2. Jenže pak musel nuceně vyklidit provozovnu. Chtěl tedy služby vypovědět, právě kvůli změně provozovny. Spor v současné podobě je hodně komplikovaný, ale pan Ondřej udělal dvě chyby. Zašel vypovědět službu na pobočku a nevšiml si, že pracovnice, která spolu s ním výpověď vyplňovala, zakřížkovala omylem či záměrně jiné okénko, totiž pouze dočasné odpojení služeb.

Při aktivaci služby Automatická hláška (na čísle operátor sdělí, že volaného lze sehnat na jiném kontaktu), o které si Ondřej myslel, že je zdarma, se pak všechny služby bez jeho vědomí "obnovily". Přesněji řečeno, začaly za ně znovu být účtovány platby, třebaže čtenář už v té době nevlastnil ani potřebná zařízení pro jejich příjem. Ta v pořádku vrátil.

Druhý problém spočíval ve skutečnosti, že Ondřej změnil adresu trvalého pobytu a nesdělil to na přesně daném formuláři operátorovi. Měl totiž celkem logicky za to, že stačí, když nová adresa byla na formuláři výpovědi. Ale operátorovi to nestačilo, upomínky tudíž nebyly doručovány a dluh rostl. Ve věci už rozhodoval ČTÚ a rozhodl v neprospěch čtenáře. Jeho současná pozice ve sporu je tak velmi složitá.

Doporučení Mobil.cz: Při výpovědi smlouvy si dejte pozor na všechny náležitosti. Ujistěte se, že je formulář vyplněn správně a že jste splnili všechny závazky vůči operátorovi, jako je například povinnost přesně daným způsobem ohlásit změnu adresy nebo osobních údajů. Všechny písemnosti posílejte doporučeně na formulářích k tomu přesně určených. Pořiďte si také od všeho důležitého kopie.

Případ pana Karla Janušky jsme podrobněji popsali zde. Ve zkratce jde o spor vzniklý po uzavření smlouvy po telefonu. Podle pana Janušky operátor nesplnil podmínky, které si po telefonu domluvil. Nic takového už ale nelze dokázat, protože nahrávka neexistuje. I v tomto případě rozhodl ČTÚ v neprospěch čtenáře. Operátor se chce nyní s Januškou vyrovnat, Januška chce dosáhnout řešení soudně.

Doporučení Mobil.cz: Pokud to jde, smlouvy telefonicky neuzavírejte. Když už to děláte, nahrávejte si operátora, máte na to právo. Od smlouvy uzavřené po telefonu je také možno do 14 dnů odstoupit. Stejné právo máte například u smluv uzavřených na ulici.

Může se rovněž stát, že operátor změní k horšímu pro zákazníka všeobecné smluvní podmínky. O takové skutečnosti vás musí podle zákona písemně informovat minimálně měsíc před změnou a vy máte v takovém případě právo od smlouvy bez sankce odstoupit, a to i v případě smlouvy na dobu určitou.

Doporučení Mobil.cz: Pokud se vám změna smluvních podmínek nelíbí, trvejte na svém právu smlouvu ukončit. Operátor vám bude pravděpodobně tvrdit, že na to nemáte právo, nebo se vám bude snažit záležitost komplikovat, ale vyplatí se vytrvat. Může vám ovšem vzniknout povinnost doplatit závazek, například dotovaný telefon.





Nejčtenější

Ilustrační snímek
Vystřelil ve striptýzovém klubu. Prý šlo o nehodu při focení selfie

Striptýzové kluby slibují nevšední zážitky, střelba mezi ně ovšem nepatří. O takový netradiční zážitek se loni 17. prosince návštěvníkům klubu Lust ve...  celý článek

Alcatel Pop 4 (6)
Smartphonový Obr XXL za rozumné peníze. Test Alcatel Pop 4 (6)

Značka Alcatel dodává na trh celou řadu cenově atraktivních smartphonů, které přitom nesahají ke zbytečným kompromisům. Na první pohled je takovým přístrojem i...  celý článek

TP-Link Neffos X1 Max
Vyrábí hlavně routery, teď se vrhli na smartphony. A docela jim to jde

Při pohledu na značku TP-Link si mnoho z nás vzpomene na logo na domácím routeru, ovšem asi málokdo si ji spojí se smartphonem. To se však může brzy změnit,...  celý článek

příslušenství k Samsungu Galaxy S8+
Natáhněte si na špičkový Samsung třeba mechanickou klávesnici

Vlastníci Samsungu Galaxy S8/S8+ mají spoustu možností, jakými doplňky si vylepšit svůj smartphone. Na výběr jsou různé kryty, pouzdra, sluchátka plus...  celý článek

Tchajwanský průmyslový designér Chris Wu navrhl koncept chytrých hodinek s...
Tyto chytré hodinky jsou opravdu inovativní. Mají otočný displej

Chytré hodinky s operačním systémem jsou poměrně mladou záležitostí, na trhu se objevily poprvé před čtyřmi roky. Doposud se ovšem mezi uživatele nerozšířily...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
O2 zrychluje datové přenosy. V Praze je prý nejrychlejším operátorem

Výstavba nových vysílačů, navýšení kapacity sítě i využívání více kapacitních vrstev najednou umožnilo společnosti O2 docílit vyšší průměrné rychlosti 4G LTE....  celý článek

Sleva 25 procent
Největší sleva v dějinách? Operátor ji dal na neuvěřitelných 982 let

Poněkud bizarní slevu poskytl ruský operátor Megafon zákazníkovi, který chtěl dát výpověď. I důvod výpovědi není obvyklý, zákazník si stěžoval na drzého šéfa...  celý článek

Ilustrační snímek
ČTÚ smetl ze stolu žádosti virtuálů. Roaming je pro ně noční můrou

Již v průběhu května obdržel Český telekomunikační úřad od tří virtuálních operátorů žádosti o povolení účtovat příplatek k roamingu. Virtuálové bez vlastní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.