Vyplývá to z výsledku šetření, které Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) na základě podnětu zákazníka T-Mobilu zahájil s poskytovatelem služby, tedy Společností pro informační databáze (SID). Zákazník operátora se na úřad obrátil letos v únoru s podezřením z porušení povinností stanovených zákonem o ochraně osobních údajů (101/2000 Sb.) v souvislosti se zpracováním osobních údajů při poskytování služby TelcoScore.
T-Mobile mu odmítl poskytnout informace o tomto hodnocení. Podle serveru iRozhlas.cz, který o výsledcích šetření informoval, pracovníci zákaznické podpory argumentovali tím, že z důvodu pečlivé ochrany nemají k takovým informacím přístup a klientovi je nemohou poskytnout.
Žádáte o půjčku? Sekejte latinu u operátorů a banky vás budou mít rády |
Podle ÚOOÚ je TelcoScore zcela legální, SID se totiž při zpracování osobních údajů v souvislosti s tímto hodnocení nedopustila žádného porušení zákona. Jinak řečeno, SID splnila veškeré požadavky zákona o ochraně osobních údajů. Ke stejnému závěru by úřad došel i v případě aplikace evropského nařízení ohledně ochrany osobních údajů (GDPR), které vešlo v platnost letos v květnu.
Co ovšem podle něj není v souladu se zákonem, je výše zmíněná reakce operátora na žádost zákazníka. Hodnota TelcoScore je totiž osobním údajem ve smyslu § 4 písm. a) zákona č. 101/2000 Sb, T-Mobile je pak podle § 4 písm. j) zákona o ochraně osobních údajů v případě této služby správcem osobních údajů definujícím podmínky pro její poskytování.
Zákazník má tedy podle úřadu s odvoláním na čl. 15 nařízení (EU) 2016/679 právo získat od správce (v tomto případě T-Mobilu) potvrzení, zda osobní údaje, které se ho týkají, jsou či nejsou zpracovávány. A operátor musí ze zákona poskytnout všechny detaily.
„Povinností každého telekomunikačního operátora, v návaznosti na žádost subjektu údajů, je pak přinejmenším vysvětlit roli daného operátora v rámci služby TelcoScore, mechanismus výpočtu této hodnoty a případně i přímo hodnotu TelcoScore,“ informuje ÚOOÚ v závěru šetření s tím, že stejnou žádost je možné uplatnit i přímo u zpracovatele osobních údajů, tedy u SID.
Podotýká ovšem, že takovou povinnost má operátor (resp. SID) vůči hodnocenému zákazníkovi pouze v případě, že již po jeho výslovném souhlasu bylo vypočítáno TelcoScore. Jak úřad podotýká, tuto hodnotu operátoři o svých klientech nezpracovávají trvale. O její výpočet nemůže ani zažádat sám zákazník, hodnocení se vypočítává výhradně na základě žádosti instituce, která má uzavřenou smlouvu se SID.
TelcoScore má pomoci žadatelům bez finanční historie
Vytvoření jednotného TelcoScore za všechny tři mobilní operátory bylo reakcí na požadavek trhu dodat finančním institucím s výslovným souhlasem klienta jedno číslo za celý trh, a to z jednoho zdroje. Iniciátorem nového hodnocení byly podle mediálního zástupce SID Miroslava Beneše finanční i nefinanční společnosti hledající další cesty k posouzení bonity zákazníka. Tímto způsobem mohou prověřit i žadatele, kteří nemají finanční historii.
Informace o bonitě a důvěryhodnosti zákazníka má podobu číselného skóre s hodnotou v rozmezí 1 až 1 000. Čím je číslo nižší, tím je žadatel o půjčku pro banku rizikovější. Dotazující společnost tedy informaci o bonitě a důvěryhodnosti zákazníka získává výhradně v podobě agregované informace, tedy číselného skóre. Podle vyjádření zástupců operátorů se není nutné obávat rizika zneužití zákaznických dat.
Data pro výpočet hodnocení poskytují současně všichni tuzemští mobilní operátoři (O2, T-Mobile i Vodafone). Prověření bonity probíhá na základě telefonního či rodného čísla zákazníka, použitými prediktory jsou například platební historie za poslední tři měsíce, využívání služeb (objem volání, počet SMS, objem dat, využití roamingu), délka vztahu s operátorem či informace o používaném zařízení. Například geolokační data či informace, s kým si zákazník volá či píše, podle operátorů mezi vstupními daty v žádném případě nejsou.
O výpočet TelcoScore mohou žádat pouze instituce, které mají se SID uzavřenou smlouvu. V rámci procesu žádosti o úvěrový či jiný finanční produkt k tomu ovšem potřebují výslovný souhlas žadatele, bez něj není možné o hodnocení požádat (více viz Žádáte o půjčku? Sekejte latinu u operátorů a banky vás budou mít rády).