Finanční postih za předčasné ukončení smluv bude ze strany operátorů nižší. Ilustrační snímek

Finanční postih za předčasné ukončení smluv bude ze strany operátorů nižší. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Operátoři mění podmínky, pokuty za předčasný odchod výrazně klesnou

  • 1
Na přelomu ledna a února vstoupí v platnost nové všeobecné obchodní podmínky mobilních operátorů. Sníží se postih za předčasné ukončení zákaznických smluv, operátoři budou nově účtovat pouze pětinu součtu zbývajících paušálů. Podle regulátora se tak mělo stát již loni v srpnu.

Všeobecné podmínky změní jako první T-Mobile, v platnost vstoupí v neděli 26. ledna. Jejich plné znění zveřejnil na internetových stránkách, všechny změny oproti dosud platným podmínkám jsou v textu zvýrazněné. Zákazníci T-Mobilu mají nově také povinnost seznamovat se se všemi změnami, o nichž budou informováni prostřednictvím T-Boxu v jejich zákaznickém účtu. Nové všeobecné podmínky zveřejnil i Vodafone a také Telefónica. V obou případech však v platnost vstupují až 8. února, tedy v nejzazší možný termín.

Operátoři již nebudou po zákaznících, kteří předčasně odstoupí od smlouvy, požadovat doplacení 50 % součtu měsíčních paušálů do konce sjednaného smluvního období. Nová maximální výše sankce je zákonem stanovena pouze na pětinu součtu. Pokud navíc zákazník využil možnost pořízení zařízení za zvýhodněnou cenu, bude po něm operátor požadovat doplacení rozdílu mezi zvýhodněnou a standardní cenou podle jeho ceníku.

Novela zákona o elektronických komunikacích, která operátorům mimo jiné ukládá i maximální možnou výši postihu za předčasné ukončení smluv, vstoupila po květnovém schválení Sněmovnou v platnost loni v srpnu. Již tehdy však měli podle Českého telekomunikačního úřadu operátoři tento postih snížit. Šestiměsíční lhůta, kterou v souvislosti s přijetím novely měli, se podle regulátora vztahovala pouze na změnu znění smluv, nikoliv na pokuty.

Regulátor touto novelou získal zároveň možnost postihovat operátory za nedostatky ve smluvních podmínkách, které dlouhodobě označuje za příliš složité. Nedostatky shledal například ve způsobu provádění jejich jednostranných změn a v postupech informování účastníků o těchto změnách či v ujednáních o smluvních pokutách a jiných sankcích uplatňovaných vůči účastníkům. Operátorům v souvislosti s tím pohrozil vysokými pokutami (více se dočtete zde).

Podle výkladu některých odborníků by v současnosti, kdy již operátoři oznámili změnu smluvních podmínek, ale ještě je neuplatňují, mohli zákazníci vypovídat smlouvy bez jakékoliv sankce. Operátoři jsou totiž povinni při změně obchodních podmínek a ceníků informovat zákazníka nejméně jeden měsíc předem. Při podstatných nebo zhoršujících změnách pak musí umožnit zákazníkovi vypovědět smluvní vztah bez sankcí.

,