Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zátahy ruské policie zdražily mobily o třetinu

aktualizováno 
"Jednou" byla ruská policie o něco ostražitější a hned se to obyvatelům Ruska nelíbí. Její zásah proti pašerákům totiž způsobil, že se na trh nedostaly telefony, na které čekali prodejci i zákazníci. A ceny mobilů, co se na trh dostaly legálně, vystřelily vzhůru.

Za poslední týden vzrostly ceny mobilních telefonů v Rusku o třicet až čtyřicet procent. Experti přitom neočekávají, že by mohly v brzké době opět zlevnit. Konec levného mobilního telefonování způsobila minulý týden ruská policie, která zabavila velké množství pašovaných mobilních telefonů. Nedostatek žádaného zboží se už začal projevovat přímo v obchodech. Mnozí prodejci mají poloprázdné výlohy a levnější typy telefonů nejsou k dostání. V bazarech si lidé podávají dveře a mobily téměř po babičkách jdou na dračku.
 
Rusko je trh obrovských možností a nová bohatá třída chce kromě jiných vymožeností stále nové telefony. Trh tam roste neuvěřitelným tempem. Milion mobilních telefonů se v Rusku prodává v průměru každé dva týdny. Ale pro mnoho obyvatel jsou telefony stále příliš drahé, takže mnoho z nich se k nim snaží přijít i nelegální cestou. Ruští vyšetřovatelé v rámci protipašerácké operace zabavili zhruba milion mobilů. A to, že se nedostaly na trh, neuvěřitelně zvedlo poptávku i ceny v obchodech. Takže zatímco výrobci ve světě závodí, kdo přinese nejlevnější model, v Rusku se ceny šplhají do závratných výší. Vždycky to byla země plná paradoxů... 

Operátoři ve Francii podezřelí z kartelu

Třem francouzským operátorům mobilních sítí hrozí vysoké pokuty pro údajnou dohodu o rozdělení trhu. Vyšetřovány jsou společnosti SFR, Bouygues Télécom a Orange (patřící France Télécom). Firmy jsou podezřelé, že si v letech 1997 až 2003 pravidelně každý měsíc vyměňovaly důvěrné informace a na jejich základě upravovaly svou obchodní politiku s cílem udržet si podíly na trhu. Podle tisku jim hrozí pokuta až do výše deseti procent jejich mnohamiliardového ročního obratu.
 
Situace ve Francii je o to závažnější, že se dotýká i ministra financí a hospodářství Thierryho Bretona, který byl donedávna prezidentem právě společnosti France Télécom. Té, která se chtěla účastnit i privatizace Českého Telecomu. Všechny firmy podezření z kartelové dohody popřely, ale vyšetření a dokázání skutečnosti bude záviset na Radě pro hospodářskou soutěž. I kdyby se jejich pochybení nakonec nedokázalo, budou operátoři i vlastně ministr Breton spojeni s pochybnostmi o tom, jaká vlastně na mobilním trhu panuje, či vlastně nepanuje konkurence. 

Česká pobočka Tiscali na prodej?

Tuzemská pobočka internetové a telekomunikační firmy Tiscali zřejmě brzy změní vlastníka. O koupi firmy, která je stoprocentně vlastněna skupinou Tiscali International, se podle informací ČTK uchází nejméně pět společností. Vedení firmy to však odmítlo komentovat. Podle více zdrojů se o českou pobočku Tiscali uchází tuzemská dvojka na trhu pevných sítí GTS Novera a středoevropský telekomunikační operátor pro firmy eTel. Mezi dalšími zájemci jsou údajně společnost Atlas, třetí největší belgický operátor Scarlet a jeden investiční fond.
 
Informace o tom, že je česká filiálka Tiscali na prodej, se objevily v poslední době už po několikáté. Firma to však vždy popřela. Odborníci přitom už několik roků hovoří o tom, že konsolidace českého telekomunikačního trhu je nutná. Trh by podle nich měl mít jen několik silných hráčů. Rozštěpenost a nejistá situace malých společností mu příliš neprospívá. Silnější pozice větších hráčů by také navíc mohla pomoci ke zvýšení konkurence a tudíž možnostem lepších podmínek pro zákazníky.

Google míří vysoko

Největší světový internetový vyhledávač Google z USA se chystá již tuto středu vstoupit na trh textových zpráv a hlasové komunikace. List Los Angeles Times s odvoláním na informované zdroje napsal, že Google zavede vlastní systém bezprostředního předávání vzkazů (instant messaging, IM) pod názvem Google Talk. Služba využívá počítačové klávesnice k tomu, aby mohl uživatel počítače konverzovat s lidmi u jiných počítačů.
 
Studentský sen zakladatelů Googlu Sergeje Brina a Larryho Page se začíná nabývat obrovských rozměrů. To, co ze začátku vypadalo jen jako vyhledavač pro několik studentů na kolejích Stanfordské univerzity, se nyní mění před očima milionů uživatelů v miliardové hodnoty. Google už dávno není JEN vyhledavač a nyní začíná konkurovat dalším a dalším odvětvím. Když se potvrdí poslední novinka, začne konkurovat podobné službě, kterou zavedla společnost Skype a která přilákala desítky milionů uživatelů zejména v Evropě. A o to přesně jde. Přilákat klienty, zviditelnit produkt a vydělat miliony...

Telecom může spustit internetovou TV

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání udělila Českému Telecomu registraci, na jejímž základě muže spustit internetovou televizi (IP TV). Společnost počítá s tím, že službu spustí v příštím roce. Bude tím konkurovat nabídce kabelové televize, kterou si v tuzemsku předplácí zhruba 800 tisíc domácností. Internetová televize funguje například prostřednictvím technologie ADSL na pevných telefonních linkách, kterou Telecom nabízí pro rychlé připojení k internetu.
 
Český Telecom získá s registrací pro IP televizi další šanci, jak zvýšit počty svých zákazníků. ADSL je v současnosti dostupná na více než třech milionech pevných linek, tedy asi devadesáti procentech sítě Telecomu. Internet přes ADSL od Telecomu mělo přitom v červenci 170 tisíc zákazníků. Takže se tím možná Telecomu dokonce podaří zastavit propad využívání pevných linek. A porostou i zisky...
 

Billboardy do mobilů

Britská společnost Filter vyvinula billboardy a plakáty, které s využitím technologie Bluetooth zasílají do mobilních telefonů kolemjdoucích reklamu. Systém BlueCasting se nyní zkouší na několika nádražích v britské metropoli. Jeden z plakátů je reklamou na nové album skupiny Coldplay. Zákazník, který projeví zájem, dostane promoční materiál včetně některých klipů z alba do svého mobilu. Systém je založen na tom, že za billboardem je vysílač, který v okolí sta metrů před ním hledá telefony se zapnutým Bluetooth. Když lidé procházejí kolem plakátů, dostanou na svůj mobil vzkaz, zda si přejí přijmout reklamní materiály o nabízené věci či události. Pokud ano, budou jim zaslány filmy, animace, hudba či obrázky.
 
Reklama je opravdu všemocná a najde si člověka všude. Pokoj nedá ani v mobilu, zdá se. Zatímco v Česku se bude po reklamních panelech šlapat na chodnících, v Británii bude „otravovat“ i v mobilních telefonech. Ale je pravdou, že vše závisí jen na zákazníkovi. Stejně jako může přepnout televizi při vysílání reklamy, může zahodit leták a vypnout bluetooth. Anebo existuje ještě jedna možnost: i když reklamu člověk vidí, nenechat se jí ovlivnit. Jen s ní žít, bez toho, aby určovala styl a způsob života.  

Autor:




Nejčtenější

KRACK: Key Reinstallation Attacks
Nepříjemné překvapení: I vaše wi-fi je zranitelná, odhalili experti

Bezpečnostní odborníci varují: zabezpečení bezdrátového připojení wi-fi pomocí WPA2 nelze považovat za bezpečné. Výzkumníci upozorňují, že zranitelností...  celý článek

Huawei Mate 10 Lite
První top model, který nestojí ani 10 000 Kč. Smiřte se ale s ústupky

O tom levnějším z nových top smartphonů firmy Huawei jsme se toho během mnichovské premiéry moc nedozvěděli. Novinka Mate 10 Lite přijde do prodeje dříve než...  celý článek

Za nový iPhone 8 si nechal na ruku vytetovat logo T-Mobilu
Chtěl iPhone zdarma a tak si nechal vytetoval logo T-Mobilu

Neobvyklý způsob, jak si pořídit nový mobil, zvolil muž z USA. Domluvil se s ředitelem T-Mobilu, že si nechá vytetovat logo tohoto operátora na ruku výměnou za...  celý článek

Ilustrační snímek
Geniální iPhonová finta. Odvezl si telefony za milion a čtvrt

Neobvyklou krádež řeší od 14. září newyorská policie. Pátrá po identitě muže, který si ze značkové prodejny Applu odvezl tři krabice plné iPhonů. Vydal mu je...  celý článek

Nokia 9
Skvělý start, hodnotí analytici návrat Nokie na trh

Návrat značky Nokia na trh byl doprovázen řadou analýz, které předpovídaly úspěch, nebo naopak krach. Nakonec to vypadá, že se návrat legendární značky může...  celý článek

Další z rubriky

Nahradí otisky prstů skener obličeje?
Měla to být největší inovace roku, ale nezvládl ji ani Apple

Dlouhé měsíce se o ní mluvilo, měl ji mít Samsung S8, pak to měla být klíčová vlastnost nového iPhonu. Jestliže výrobci už umí displeje zahnout a roztáhnout...  celý článek

Fronty jsou typické také pro prodejny firmy Apple ve chvílích, kdy startuje...
Reklamní průmysl zuří. Apple přestal sdílet historii prohlížení uživatelů

Při příležitosti aktualizace operačního systému a vyhledávače Safari udělala minulý měsíc společnost Apple důležitý krok k ochraně soukromí uživatelů....  celý článek

Za nový iPhone 8 si nechal na ruku vytetovat logo T-Mobilu
Chtěl iPhone zdarma a tak si nechal vytetoval logo T-Mobilu

Neobvyklý způsob, jak si pořídit nový mobil, zvolil muž z USA. Domluvil se s ředitelem T-Mobilu, že si nechá vytetovat logo tohoto operátora na ruku výměnou za...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.