Nenechte si líbit vše, radí sdružení spotřebitelů. Ilustrační foto

Nenechte si líbit vše, radí sdružení spotřebitelů. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Dost bylo výmluv na oxidaci. Zamítnutí reklamace se braňte, radí dTest

  • 75
Ten problém zná téměř každý. Jdete s telefonem do servisu, ale zpět se vám místo opraveného kusu dostane zamítavé stanovisko. Stojí v něm, že telefon přišel do styku s kapalinou, a důvodem závady je tak oxidace. A máte po záruce. Těmto výmluvám se však lze bránit, radí sdružení spotřebitelů dTest.

Podle zprávy, kterou sdružení ve středu rozeslalo médiím, prodejci často zamítají reklamace mobilních telefonů s odůvodněním, že do přístroje vnikla kapalina a díly v něm jsou zoxidované. Může ovšem jít i o výmluvu, proti které se lze bránit.

Polévají mobily v servisu?

Podle názoru některých spotřebitelů, kteří se obracejí na spotřebitelskou poradnu dTestu, jejich telefon pracovníci servisu úmyslně polili, aby měli vadu následně na co svést. "Teoreticky se to nedá vyloučit, ale prakticky je velice těžké polít přístroj tak, aby se vyvolala právě ta vada, kterou zákazník přišel reklamovat," říká Lukáš Zelený.

V první řadě by se podle dTestu měli uživatelé, kterým byla reklamace mobilu kvůli oxidaci zamítnuta, zamyslet nad způsobem, jakým se k telefonu chovali. V případě, že si jsou jisti, že závěr nemůže být pravdivý, neměli by si zamítnutí nechat líbit.

"Spotřebitel by v prvé řadě měl požádat prodejce či servis o fotodokumentaci. Pokud ji nechtějí poskytnout, nebo na fotografiích není žádné poškození zjevné, je vhodné vyhledat znalce. Ten totiž dokáže odhalit přímou souvislost mezi reklamovanou vadou a vniknutím kapaliny," uvádí vedoucí spotřebitelské poradny dTestu Lukáš Zelený. "Někteří z nich jsou navíc ochotni za minimální poplatek podle fotografií posoudit případ z hlediska budoucí možné úspěšnosti posudku," dodává.

Pokud si jste jisti, posudku se nebojte

Překážkou by v takovém případě neměla být ani cena posudku, která se může vyšplhat do tisíců korun. Pokud totiž bránící se uživatel uspěje, jeho cenu je povinna zaplatit protistrana, tedy proviněný prodejce či servis. "Je-li posudek ve prospěch spotřebitele, je prodávající povinen uhradit náklady na jeho vypracování," říká Zelený.

Pomoc znalce je podle něj vhodná i v případě, pokud prodejce či servis zamítne reklamaci bez podrobnějšího zkoumání. "V takovém případě se dá očekávat, že se prodejce na oxidaci pouze vymlouvá," vysvětluje. Znalec pomůže i v případě, kdy je na fotografii patrné poškození kapalinou, ale spotřebitel nevěří, že by mohlo mít spojitost s vadou. Šance kladného posudku je v tomto případě ovšem malá.

Myslíte, že máte mobil v záruce? Nebuďte si tak jisti

Poruchy telefonu, které nejčastěji na oxidaci poukazují, mohou být různé. Telefon se nahodile vypíná, rychle vybíjí, zamrzávají funkce, volající neslyší volaného a naopak. Oxidaci může způsobit mimo pádu telefonu do vody například volání v dešti, polití mobilu kapalinou nebo používání v koupelně. Naprostá většina přístrojů totiž není proti vniknutí kapaliny nijak chráněna.

"Poškození telefonu kondenzací vlhkosti vzduchu natolik, aby přestal fungovat, je v našich podmínkách velice nepravděpodobné," důrazně upozorňuje Zelený.