Je až neuvěřitelné, jaké sebevědomí mají v mnohých případech velké nadnárodní společnosti. Pocit důležitosti a neohrozitelnosti je mnohdy vede k tomu, že přehlížejí požadavky zákazníka, jeho prosby, žádosti a stížnosti. Singapurská pobočka Nokie si jeden takový případ jistě nedá za rámeček, ačkoli na druhou stranu si z něj asi také nebude nic moc dělat. Zkušenosti jednoho stěžovatele zveřejněné na fóru omy.sg však mohou být nápomocny i vám při jakémkoli běžném sporu s výrobcem nefunkčního produktu. Tady jsou.
Zákazník jménem Xiaoyun si v srpnu roku 2007 zakoupil u operátora Starhub nový telefon Nokia. S dvouletým úvazkem jej přišel na 388 singapurských dolarů, tedy asi 4 600 korun. Ihned v prvním týdnu užívání se však objevily první problémy, a tak se zákazník obrátil na reklamační středisko Nokie. Ta v tomto případě neumožňuje výměnu telefonu za nový kus, i když je to v Singapuru u mnohých výrobců běžnou praxí. A tak musela následovat klasická reklamace.
V průběhu srpna až listopadu minulého roku se objevovaly další a další problémy a telefon navštívil servisní středisko Nokie hned několikrát. Uživatel v tu chvíli představitelům společnosti pohrozil, že bude žádat nápravu věci soudní cestou. Tamní manažerka se mu prakticky vysmála, že nemá šanci na úspěch.
Jenže se krutě mýlila – již 18. prosince držel poškozený v ruce rozsudek, který vydal tamní speciální soudní dvůr pro podobné spory – Small Claim Tribunal. Podle něj měla Nokia zaplatit poškozenému 778 singapurských dolarů, což je zhruba 9 400 korun. Nokia měla 15 dní na zaplacení.
22. ledna 2008 stále nebylo zaplaceno a Nokia tvrdila, že žádný takový rozsudek neobdržela. Poškozený uživatel se tedy druhý den vydal do sídla společnosti a rozsudek ukázal tamnímu vedení. To souhlasilo s uhrazením částky, ale pod podmínkou, že uživatel podepíše smlouvu o mlčení. K ničemu takovému jej však soudní rozhodnutí nezavazovalo, a tak nepodepsal. A peníze nedostal.
A tak se obrátil na exekutora, se kterým 11. února napochodoval do tamního sídla Nokie. Teprve přítomnost exekutora přiměla vedení singapurské pobočky Nokie zaplatit – tou dobou už částka i s úroky z prodlení činila 1 018,43 singapurských dolarů, tedy asi 12 000 korun.
Jisté je, že ani Nokii, ani její singapurskou pobočku tento spor nijak výrazně neovlivní. Zaplacenou pokutu na stavu svého účtu Nokia prakticky nepozná. Je ale opravdu s podivem, jak byla tamní pobočka neochotná se se zákazníkem vyrovnat dokonce už i v případě, kdy bylo na světě pravomocné soudní rozhodnutí. Na praktiky singapurské pobočky společnosti tak několik lidí údajně podalo stížnost i samotnému evropskému vedení Nokie. O jeho dopadu ovšem můžeme jen spekulovat.
Ačkoli by v našich končinách bylo řešení případu soudní cestou podstatně složitější, ukazuje tento příklad, že vytrvalost se vyplácí.