Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do letadla už žádný notebook, jen mobil? Co způsobila bomba ze Somálska

  0:18aktualizováno  0:18
Ve vzduchu (doslova) je návrh na zákaz přepravy notebooků v letadlech. Zatím platí jen pro vybrané spoje z určitých oblastí do USA a Velké Británie. Celoplošný zákaz by pak měl výrazný dopad na celý trh přenosných počítačů.

Odbavení na letišti | foto: PČR

Od 21. března si pasažéři na letech z vybraných letišť z regionu Blízkého a Středního východu nesmí vzít na letech do USA a Velké Británie na palubu žádnou jinou elektroniku než mobil. Notebooky, tablety nebo fotoaparáty musí být odbaveny do podpalubí. Od uvedeného data navíc americké úřady jednají o plošném zákazu, který by se dotkl všech letů do USA. Tedy i těch přímo z Evropy. Jednání s evropskými úřady zatím k dohodě nevedlo, ale pokud by zákaz začal platit, mohl by se rozšířit celosvětově na všechny lety.

V airbusu ze Somálska došlo k explozi, přistál s dírou v trupu

Airbus A321 společnosti Daallo Airlines, který nouzově přistál kvůli otvoru v...

Airbus A321 společnosti Daallo Airlines, který nouzově přistál kvůli otvoru v trupu.

A proč najednou tolik strachu? Příběh začíná v únoru loňského roku v somálském Mogadišu. Z tamního letiště letěl Airbus A321 místní společnosti Daallo Airlines do Džibuti. Chvíli po startu na palubě vybuchl notebook a v trupu letadla se udělala díra. Naštěstí se to stalo krátce po startu ve výšce asi 3 000 metrů a výbuch nepoškodil žádné systémy letadla, takže se posádce podařilo bezpečně přistát zpět v Mogadišu.

Podobných výbuchů proběhlo v letadlech v posledních letech více, tento ani neskončil velkými ztrátami na životech (zemřel jeden cestující, který vypadl z letadla). Jenže problém byl v tom, že bombu v notebooku se nepodařilo odhalit při běžné bezpečnostní kontrole. Navíc si americké úřady myslí, že bomba je nové konstrukce a při testech se ji nepodařilo stoprocentně odhalit. A to je problém.

Notebook, nebo bomba?

Již nyní platí, že když se bezpečnostní kontrole na letišti nebude přepravovaná elektronika zdát bezpečná, může cestujícího vyzvat, aby předvedl její funkčnost. Pokud se notebook nebo mobil nepodaří zapnout, do letadla nesmí. Takže o nenabitý přístroj může pasažér přijít.

Problém tak velký, že může vést k úplnému zákazu větší elektroniky (do které by se bomba mohla vejít) na palubě letadel. Zatím platí, že v případě blízkovýchodních aerolinek musí být notebooky odbavené do zavazadlového prostoru. To v principu není řešení, které by výbuchu zabránilo. Snad jen v tom, že v zavazadlovém prostoru nemohou teroristé bombu umístit podle svých představ a může být problém i s načasováním odpálení.

Snad by i výbuch v zavazadlovém prostoru mohl mít menší intenzitu, ostatní zavazadla by ho mohla ztlumit. Na druhou stranu by se hůře hasil a je tu ještě jeden zásadní problém, kterým jsou lithiové baterie. Ty se naopak všeobecně nesmí v letadlech odbavovat do podpalubí, protože hrozí jejích samovznícení. Třeba prosté externí akumulátory mnohde v odbaveném zavazadle být nesmí.

Takže tady máme dvě nařízení, která jdou proti sobě. A to může vést k absolutnímu zákazu notebooků a další větší elektroniky v letadlech, což by mohl být zásadní problém. Ne tak pro turisty, na dovolené nebo na výletě se bez notebooku asi většinou obejdeme a nebo se s tím prostě smíříme. Jenže značnou část leteckého trhu tvoří obchodní klientela.

Ta už má problém teď, kdy je nutné na vybraných linkách odbavit notebook do zavazadlového prostoru. Zaprvé nemohou pracovat v letadle, což je na dlouhých linkách do USA běžná činnost, a zadruhé je zde riziko poškození (často drahého a důležitého) přístroje v zavazadlovém prostoru. Přece jen se s kufry obvykle v rukavičkách nezachází.

Společnosti z Blízkého a Středního východu sice zatím s elektronikou cestujících do USA a Velké Británie zacházejí nadstandardně, ale když se zákaz rozšíří, tak se taková péče v praxi bude provádět obtížně.

Co s tím? Je to velmi komplikovaná situace. Kdo jede do USA pracovně, tak notebook pravděpodobně bude potřebovat. Díky cloudovým službám by se teoreticky mohl rozjet byznys s půjčováním přístrojů na letištích, ale pohodlné to nebude ani za mák. Koupě nejlevnějšího notebooku je poněkud krkolomné řešení, protože potenciálně vyhodit minimálně 200 dolarů je poněkud neekonomické řešení a často i časově komplikované (nákup, instalace a podobně).

Bomba ze Somálska tak obrazně řečeno může zcela změnit trh se spotřební elektronikou. Notebooky mohou na trhu nahradit smartphony. Ne samy o sobě, na malém displeji se pracuje dost špatně. Ale co třeba nový Samsung S8 s krabičkou Dex nebo Microsoft Continuum?

Chytrý telefon nahradí počítač. Kde Microsoft zklamal, Samsung šanci má

Samsung DeX

Samsung DeX

To by mohlo fungovat. Nebyla by to plnohodnotná náhrada, ale řešení to je. Samozřejmě, pokud by k zákazu notebooků v letadlech došlo, tak je velmi pravděpodobné, že by na to výrobci smartphonů zareagovali a nabídli by další podobná řešení. V praxi to bude fungovat jen u výkonných přístrojů, ale to asi není tak zásadní omezení.

Ano, i Dex je potřeba k něčemu připojit, nutná je klávesnice, myš a displej. Myš a klávesnici asi nebude problém vzít sebou a jako displej poslouží televize, která je dnes v podstatě ve všech hotelových pokojích. Tedy zcela jistě těch, které využívá obchodní klientela.

V našem testu fungoval Dex velmi dobře, v principu notebook v rámci kancelářských aplikací nahradí, balík Office plnohodnotně podporuje. Problém je zatím v omezeném množství optimalizovaných aplikací, které na monitoru fungují v desktopovém rozlišení. Ale i to by se mělo změnit a v případě zákazu notebooků by to mohlo jít ještě rychleji. Problematické je, že neexistuje standard, Dex je řešení Samsungu. Microsoft má sice své Continuum univerzálnější, funguje na lépe vybavených modelech s jeho OS, ale těch je na druhou stranu tak málo, že je to vlastně bezvýznamná technologie.

Autor:




Nejčtenější

Nokia 9
Skvělý start, hodnotí analytici návrat Nokie na trh

Návrat značky Nokia na trh byl doprovázen řadou analýz, které předpovídaly úspěch, nebo naopak krach. Nakonec to vypadá, že se návrat legendární značky může...  celý článek

Ilustrační snímek
Pražské metro pokryla wi-fi síť. Zatím pouze v šesti stanicích

V šesti stanicích metra spustil Pražský dopravní podnik (DPP) připojení k internetu prostřednictvím wi-fi. Cestující tak získají nejen přístup k dopravním...  celý článek

Ilustrační snímek
Geniální iPhonová finta. Odvezl si telefony za milion a čtvrt

Neobvyklou krádež řeší od 14. září newyorská policie. Pátrá po identitě muže, který si ze značkové prodejny Applu odvezl tři krabice plné iPhonů. Vydal mu je...  celý článek

Fotografické čipy Samsung ISOCELL
Už nebudou vykukovat. Samsung představil mobilní foťáky Isocell

Špičkové chytré telefony mnohým nahradí digitální kompakt. Z fotografických čipů pro smartphony se tak stává zajímavý segment a Samsung patří i v tomto směru...  celý článek

ZTE Axon M
Výjimečný rozevírací smartphone je tu, ale konstrukce je zvláštní

Na rozkládací smartphony s ohebnými displeji se čeká už nějaký ten pátek. Nové ZTE Axon M sice přináší rozevírací koncepci, ovšem ohebný displej nemá. To...  celý článek

Další z rubriky

Fidget spinner mobil pořídíte za asi 350 korun.
Hit letošního roku už můžete mít i jako mobil. Stojí několik stovek

Hračka původně určená k relaxaci, fidget spinner, je hitem letošního roku. Její slávy využil výrobce z Hongkongu, který do ní vtěsnal celý funkční mobil....  celý článek

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou v Berlíně

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

Fronty jsou typické také pro prodejny firmy Apple ve chvílích, kdy startuje...
Reklamní průmysl zuří. Apple přestal sdílet historii prohlížení uživatelů

Při příležitosti aktualizace operačního systému a vyhledávače Safari udělala minulý měsíc společnost Apple důležitý krok k ochraně soukromí uživatelů....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.