Zajištění aut pomocí rádiových vln III.

GPS není jediná cesta jak zjistit polohu svého ukradeného auta. Radar totiž nemusí sledovat jen letadla nebo měřit nedovolenou rychlost.
Nejdřív bycom chtěli uklidnit všechny, kteří se zajímají o ceny sledovacích zařízení a nechtějí přitom trávit čas klikáním na linky, které jsme přinesli v předchozím dílu. Na závěr seriálu přineseme samozřejmě cenové přehledy i se stručnými popisy jednotlivých aplikací.
Nyní se již můžeme věnovat dalším variantám zjišťování polohy vozidla.

Úterní díl našeho seriálu jsme věnovali povídání o sledování polohy vozidel pomocí GPS. Můžete si však dopřát i jiný typ zajištění vašeho čtyřkolového miláčka. Technologie nese výmluvný název Sherlog a místo GPS využívá síť radiolokátorů.

Princip
Základní principy systému jsou obdobné, jako u způsobu popsaného v předchozím dílu. Sherlog je však dostupný ve dvou verzích.
První, nabízená pod názvem Sherlog Lite, počítá s aktivní účastí majitele vozu, který v případě odcizení vozu informuje centrálu. Teprve v tu chvíli je dálkově aktivován vysílač umístěný na vozidle. Ten vysílá údaje o vozidle, které radary předávají do operačního střediska. Odsud jsou do příslušné oblasti naváděna vyhledávací vozidla, které uskuteční dohledání vozidla a ve spolupráci s policií jej zajistí. Pro přesnou lokalizaci jsou využívány nejen patřičně vybavené automobily, ale také letadlo L200 Morava. Verze Lite je určena zejména pro vozidla s nižší pořizovací cenou.
Druhou verzí je Sherlog Standard, který již nevyžaduje majitelovu spoluúčast na vyhlášení poplachu. Po své instalaci je zařízení schopno za použití identifikačního čipu rozlišovat oprávněného majitele. Při vstupu neoprávněného majitele či při nedovoleném náklonu či zdvihu vozu se pak automaticky aktivuje a začne vysílat potřebné údaje. Pokud se auto začne pohybovat z jiného důvodu, než že jej neoprávněný uživatel nastartoval, dojde uplatnění gravitační čidlo, které zaregistruje i jiné možné pohyby střeženého vozidla. Pobertům tak nepomohou ani různé rafinované metody, jako je odtažení nebo vyzdvižení vyhlédnutého autíčka.

Skrytá instalace
Stejně jako u systémů pracujících s GPS i v tomto případě jsou prakticky všechny komponenty montovány skrytě a vlastně tajně. Důvod pro utajení je stejný snaha o maximální utajení instalace vyhledávacího a bezpečnostního zařízení. Pokud by majitel Jaguáru, byť nechtěně, vyzradil umístění součástí systému mohlo by mu veškeré zabezpečovací úsilí být málo platné.

Slabé místo
Slabé místo Sherlogu je skryto v jeho funkčnosti. Síť radiolokátorů totiž pokrývá pouze území ČR a SR. Pro majitele vozů z pohraničních oblastí, jichž se tato nevýhoda především týká, však existuje také řešení. Instalace systému Sherlog totiž nevylučuje využití sledování prostřednictvím GPS/GSM, jehož účinnost je evropská. Znamená to sice zvýšení počátečních nákladů, ale posiluje to jistotu majitele vozidla.

Výhoda
Řekli jsme si, kde je slabina systému Sherlog. Má ale také svoji silnou stránku. Jeho signál totiž nelze tak snadno odstínit jako je tomu u GPS a dohledávací tým tak není nucen hledat v úterý zmiňovanou jehlu v kupce sena. Umístění kradeného vozu do garáže nebo jeho překrytí vhodnou fólií v tomto případě neposkytuje zlodějům žádnou výhodu a hledači mohou jít nejkratší cestou na místo vysílání.

Rozdíly
Jaké jsou tedy rozdíly mezi oběma způsoby zjišťování polohy?
Z hlediska uživatele prakticky jen v signálu, s nímž systémy pracují. GPS má celoevropské pokrytí a ukradený vůz je proto možné relativně snadno nalézt i v zahraničí. Na druhou stranu je takto vybavené auto poměrně snadné před satelity ukrýt. Sherlog ve svých základních verzích sice poskytuje možnost vyhledání jen na území bývalé federace, ale jeho odstínění je podstatně složitější.

Pokud tedy vlastníte opravdu drahý vůz a po jeho nákupu vám zbylo ještě dost peněz na zabezpěčovcí systémy, neváhejte a zaplaťte si jak sledování prostřednictvím GPS, tak Sherlog. Nebude to v žádném případě levné, ale budete mít největší možnou jistotu, že se k vám vaše auto nakonec vždy vrátí.

V příští části se budeme věnovat slevám na pojistném, které instalace popsaných bezpečnostních systémů umožňuje získat a samozřejmě také cenám jednotlivých zařízení. Jen předesíláme, že na prvním lhůtním pojištění lze při instalaci Sherlogu ušetřit až 70%.

Závěrem dnešního pokračování se autor chce omluvit všem čtenářům, které v předchozí části pobouřily zmínky zmínky o vysílačích spojujících se s GPS satelity. Zařízení instalovaná ve vozidlech sledovaných systémem GPS vysílači samozřejmě nejsou. Na popsaných možnostech zjišťování polohy naštěstí tato chyba nic nemění.


Témata: bezpečnost, GPS, Radar