Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zajištění aut pomocí rádiových vln II.

aktualizováno 
Dnes se konkrétněji podíváme na možnosti, které v zajištění a případném sledování vozidel nabízí technologie GPS (Global Positioning System). Není jich málo, za úvahu jistě stojí. Pro podobné úvahy platí přímá úměra - čím dražší auto, tím více je vhodné uvažovat.
Cílem první části našeho nového seriálu bylo seznámit vás s možnostmi pasivního zabezpečení automobilů prostřednictvím rádiového signálu. Zároveň tento způsob zajištění umožňuje aktivní a cílené vyhledání odcizeného vozidla. Některé systémy fungují pouze na území naší republiky, některé jsou však účinné i za jejími hranicemi. Dnes se jednotlivými způsoby začneme zabývat podrobněji.

Podle našich informací se můžete v ČR setkat se dvěma typy rádiového sledování.

První z nich je pravděpodobně rozšířenější a využívá známý systém GPS (Global Positioning System), zaměřující sledovaný objekt pomocí družic. GPS je technologie původně určená pro americkou armádu, ovšem s postupem doby byla uvolněna i pro komerční využití. Jejím prostřednictvím se dnes určuje poloha letadel, lodí, vozidel a dokonce jednotlivých chodců. Každý ze sledovaných objektů samozřejmě musí být vybaven příslušným vysílačem, přičemž jejich velikost zdaleka není nijak obtížná. Jeden z posledních modelů, který jsme měli v redakci a který byl určen pro osobní využití si velikostí v ničem nezadá s průměrným mobilním telefonem.

Princip

Objekt, sledovaný s využitím GPS musí vždy zaměřit, alespoň tři satelity. Pak jej je možné lokalizovat s přesností cca do 100 metrů. Údaj může být samozřejmě i přesnější, ale zpravidla dochází k určitému zkreslení polohy, což je zapřičiněno záměrnou chybou, vnesenou do systému na popud ministerstva obrany USA. Některé komerčně nabízené systémy udávají odchylku menší, např. 35 m, ale za rozumnější považujeme předpokládat horší variantu, tedy oněch až 100 m.

Vysílače, instalované na vozidle se v pravidelných intervalech spojují se satelity a takto získané údaje o své poloze sdělují prostřednictvím sítě GSM na centrálu konkrétní služby (např. zařízení Orbcom). Spojení mezi centrálou a vozidlem se uskutečňuje formou textových zpráv SMS, jejichž odesílání zajišťuje datový modul (např. Siemens řada typové řady M a A). Příslušný software v centrále zeměpisné údaje promítne do elektronické mapy a dispečer tak má okamžitě konkrétní představu o aktuální poloze vozidla. Některé systémy umožňují i zasílání hlášení na mobilní telefon majitele vozu. Ovšem praktický význam, vyjma prvního alarmového hlášení, tato možnost nemá, protože jen těžko někdo stihne v reálném čase přepočítávat údaje o stupních a minutách severní šířky na konkrétní polohu v mapě.

Podle typu služby může komunikace s centrálou probíhat neustále, což ocenění zejména majitelé většího počtu aut nebo až po spuštění poplachového mechanismu. Pak je samozřejmě kontakt také neustálý. V případě přerušení spojení mezi satelitem a vysílačem pracuje systém s poslední zaměřenou polohou.

Nevýhody

Problém může u sledování pomocí GPS nastat ve chvili, kdy vysilač na své satelity nevidi. V praxi k takove situaci může dojít v husté městské zástavbě, na lesní cestě, ve velmi členitém hornatém terénu a samozřejmě všude tam, kde není výhled na oblohu. Pro přerušení spojení mezi satelitem a vysílačem, tedy sledovaným objektem, také stačí fólie s příměsí kovu. Bezpečnostní agentura nebo policie pak pátrání začíná v místě poslední ohlášené polohy a postupuje metodou jehla v kupce. Pokud tedy nedojde k zadržení vozu při jeho přesunu, šance na objevení např. kolonii soukromých a proto uzamčených garáží rychle klesá.

Instalace a možnosti

Vysílače i čidla pro indikaci stavu vozidla se montují skrytě a správně by o nich neměl vědět ani majitel auta. Tím poskytovatelé ochrany předcházejí situacím, kdy bude rozjařený řidič v hostinci kolegům vyprávět, kde jsou ukrytá čidla a jeho líčení vyslechne i někdo, komu se jeho autíčko zalíbilo natolik, že se rozhodl pro krádež. Instalace na skrytá místa má, ale především předejít tomu, aby je gangsteři včas rozpoznali a vyřadili z provozu. Některé systémy jsou napojeny na ostatní zabezpečovací mechanismy vozu, jiné mohou pracovat izolovaně.

Kromě vyhlášení poplachu a předávání informací o aktuální poloze, je možné dokonce prostřednictvím systému dálkově ukradené auto zastavit. Tato možnost je pro strážce zákona a majitele vozů k nezaplacení, protože s nepojízdným autem se pachatelům jen velmi těžko ujíždí...
Velmi zajímavá je také úspora na pojistném, které třeba u systému Autoawacs činí až 40%.
Další možností, která přichází v úvahu spíš u firemního využití systémů, je komunikace s centrálou prostřednictvím GSM. Spojení se i v tomto případ uskutečňuje pomocí GSM modulu, ovšem takového, který umožňuje i přenos hlasu. Řidič se tak může spojit s dispečerem, který mu buď poskytne potřebné informace nebo jej spojí dál, vždy však jen v rozsahu jeho oprávnění. Prostřednictvím dispečinku je samozřejmě také možné dovolat se do takto vybavenégo vozidla. Zmíněnou funkci jistě ocení nejen provozovatelé např. autodopravy, ale i agentury přepravující hotovost a cennosti. Při zachování možnosti obousměrné komunikace tak majitelé mohou ušetřit často značné částky za neslužební hovory ze služebních telefonů. Navíc je taková linka prakticky vždy volná.

Technologie umožňuje dokonce vytváření knihy jízd, kterou řidiči nemají mmožnost upravit podle svých aktuálních potřeb.

Sledování vozidel za použití GPS se neomezuje na území České republiky.

Spuštění systému

Vozidlo stojí uzamčené na parkovišti. Přichází řidič, otevírá dveře a v tu chvíli se zařízení aktivuje. V časovém limitu se řidič musí systému identifikovat, např. přiložením čipu. Pokud tak neučiní, zařízení začíná zjišťovat aktuální polohu a rozebíhá se kolotoč, který jsme popsali již v pondělí. V případě, že řidič nenalezl v limitu čip, může jej přiložit i dodatečně, což samozřejmě sledovací akce zastaví a on může v klidu odjet.
U zařízení, která polohu sledují průběžně, slouží čip samozřejmě také k tomu, aby nedošlo k vyhlášení poplachu, ale údaje o poloze vozu se vysílají stejně.

Zájemci o podrobnější informace nebo přímo o kontakt s firmami zabývajícími se činnostmi dnes popsaného druhu se mohou podívat např. na adresy: společnost Autoawacs, společnost European Travel Rescue-SOS, společnost Ponny a nebo společnost Princip

Příště: Možnosti u GPS nekončí





Nejčtenější

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou už postavené

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

Asus Zenfone 4 Selfie Pro
U volební urny neroztahujte selfie tyčku. Fotit však zakázáno není

Mobily budou hrát u právě probíhajících parlamentních voleb specifickou roli - spousta lidí si jimi bude dokumentovat svoji aktivitu při volbách. Co je ve...  celý článek

Funkční 18palcový OLED displej lze nyní srolovat do 3cm ruličky.
Za tři roky budou mít iPhony ohebný displej. Samsung ostrouhá

iPhone se podle zákulisních informací dohodl s LG na vývoji ohebného displeje pro budoucí iPhony. Samsung tak přijde o lukrativní byznys.  celý článek

Honor 6A
Nenápadný premiant nižší třídy. Vyzkoušeli jsme Honor 6A

Nejlevnější model v nabídce značky Honor je dobrým příkladem toho, jak se mají dělat levné smartphony. Soustředí se na baterii, kvalitu displeje a na systém,...  celý článek

iPhone 8 Plus
iPhone 8 je tak výkonný, že tomu nevěřil ani tvůrce testu Geekbench

Výkon nového procesoru A11 Bionic od Applu vyrazil dech i tvůrci benchmarku Geekbench. Nedokáže pochopit, že smartphony s Androidem tak zaostávají.   celý článek

Další z rubriky

Za nový iPhone 8 si nechal na ruku vytetovat logo T-Mobilu
Chtěl iPhone zdarma a tak si nechal vytetoval logo T-Mobilu

Neobvyklý způsob, jak si pořídit nový mobil, zvolil muž z USA. Domluvil se s ředitelem T-Mobilu, že si nechá vytetovat logo tohoto operátora na ruku výměnou za...  celý článek

Google koupil Apple za 9 miliard dolarů?
Svět se nestačil divit. Google koupil Apple, psaly burzovní zprávy

O menší šok na burze se postaral známý akciový index světa, Dow Jones. Omylem totiž vydal falešnou zprávu, že firma Google koupila za směšných 9 miliard dolarů...  celý článek

Fronty jsou typické také pro prodejny firmy Apple ve chvílích, kdy startuje...
Reklamní průmysl zuří. Apple přestal sdílet historii prohlížení uživatelů

Při příležitosti aktualizace operačního systému a vyhledávače Safari udělala minulý měsíc společnost Apple důležitý krok k ochraně soukromí uživatelů....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.