Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zajištění aut pomocí rádiových vln

aktualizováno 
Většinou jsou zloději aut ve výhodě proti jejich majitelům i proti strážcům zákona. Pokud chcete, můžete svoje auto zajistit pomocí rádiového sledování. Váš vůz pak bude sledovat příslušná firma, která se již postará o ostatní. Hlídáte-li si vůz raději sami, rádiové sledování vám tuto možnost nebere. Račte číst, začíná nový seriál.
Mnozí z vás jsou jistě členy široké motoristické rodiny. Znáte proto asi důvěrně ty nepříjemné pocity, když necháváte svého čtyřkolového miláčka opuštěného na ulici či nehlídaném parkovišti. Ty obavy, zda se vašemu drahému vozítku nic nepřihodí, zda mu nějaký hňup z nedostatku lepší zábavy neutrhne zrcátko nebo jej neobejde s korunou. Někomu se také může zalíbit anténa nebo zbrusu nové poklice na kolech, někdo další může dostat nápad podívat se, co máte v kufru nebo jak vám hraje rádio. A to pořád není to nejhorší, protože také můžete ráno přijít k autu a zjistit, že jej někdo přemístil. Pokud možno do jiného města nebo také do jiného státu. K vzteku je to vždy, na infarkt také, ztráta drahého vozu se nahrazuje hůř a legislativa vám neumožňuje pachatele při případném dopadení rozčtvrtit koňmi nebo jej jinak linčovat. Co s tím?

Existují samozřejmě různé způsoby ochrany. Od těch primitivních, které odcizení brání mechanicky, třeba uzamčením volantu až k různým imobilizérům či hadům a škorpiónům v autě (což je mimochodem zákonem zakázano tedy ne vozit hada, ale dát si do auta nástrahu proti zlodějům). Společnou nevýhodou těchto prostředků je jejich jednorázovost. Pokud gauner vaše zabezpečení překoná, může si s autem dělat co chce. Jde vůbec auto nějak zajistit i v době po odstranění zámku volantu? Buďtě klidní, jde to. Dokonce velmi účinně.

Trh nám nabízí relativně dostupné možnosti rádiového sledování vozidel. Zabezpečení spočívá v instalaci vysílače, který sděluje svoji polohu a ta se zobrazuje na obrazovce v centrále. Vysílače i čidla, která jsou pro rádiové sledování umístěna na vozidle, jsou instalována skrytě a nijak tedy neupozorňují lumpy a zloděje na to, že vůz je takto chráněn a oni pravděpodobně svoji jízdu skončí v policejní cele.
Podle druhu zvoleného systému je pak možné dostávat pravidelně informace o poloze vozu na svůj mobilní telefon prostřednictvím SMS nebo se tyto zprávy dostávají pouze do dozorového střediska. Je možné mít ochranu nastavený tak, že se aktivuje jen při uvedení vozu do pohybu, ale je možné vyhlašovat alarm i při pohybu do výšky, kdy se kola auta nepohybují. Tato možnost je jistě aktuální zejména u velmi drahých vozů, které mohou pobertové nakládat třeba na různé plošiny mimo jiné i proto, že signalizaci klasického pohybu vozu předpokládají.

Pak nastává chvilka pro akční film, protože do práce nastupuje zpravidla bezpečnostní agentura se svými vozidly nebo dokonce letadlem. Zipy na černých kombinézách se zapínají, pistole natahují, na hlavách se objevují černé kukly, motory burácejí. Monitory stále ukazují polohu ukradeného auta, ochránci majetku se přibližují, auto předjíždějí, zastavují, někdy následuje honička, vždy však zločinec končí opřen čelem o kapotu, ruce s želízky za zády. Po krátké mezihře si jej odváží do své cely policie. Některé bezpečnostní agentury, při splnění prakticky všeho popsaného, se omezují na vyhledání a sledování ukradeného vozu a samotný zásah nechávají na Policii ČR, což je způsob lépe odpovídající našim zákonům.

Dnes se používají dva základní systémy zajištění sledování polohy střeženého vozu. První využívá GPS (Global Positionning System), kdy vůz díky vysílači zaměřují satelity na oběžné dráze. Druhý systém využívá trunkové sítě, ale princip zaměření i vyhledání je podobný. Každý systém má své přednosti i zápory, ovšem oba představují velmi účinnou možnost vyhledání ukradeného auta na území naší republiky, v případě GPS i po prakticky celé Evropě.

V souvislosti GPS je dlužno poznamenat, že jeho použití přináší i další možnosti. Ty jsou již určeny větším zákazníkům, například autodopravcům. Po zabudování vysílačů sloužících ke zjišťování polohy, může dispečer takové firmy průběžně sledovat jejich pohyb, aniž by bylo nutné nejprve vozy ukrást. Firma si tak může být jista, že její auta se po případné krádeži snadno a rychle najdou a zároveň má kontrolu nad činností řidičů. Zbytečné náklady za pseudoslužební jízdy na chalupu nebo na melouch pak rychle odpadají. Navíc může dispečerské centrum směrovat svá auta za novým nákladem s ohledem na jejich aktuální polohu.
Některá zařízení jdou dokonce ještě dále a zajišťují nejen informace o poloze vozu, ale umožňují také komunikaci mezi řidičem a centrálou, zpravidla na bázi GSM. Tím dochází k dalšímu zlepšení kontaktu, navíc se tak šetří firemní náklady, protože řidiči mohou volat pouze na čísla, pro něž mají oprávnění.

Pojďmě však zpět k zajištění osobních vozidel. Naštěstí již minula doba astronomických cen těchto služeb a jejich poskytovatelé je již nabízejí i za podmínek dostupných podstatně většímu okruhu klientů. Díky konkurenci si totiž příslušné firmy uvědomily, že nejbohatší klientela bude brzy rozebrána. Dnes jsou proto v nabídce i řešení vhodná pro majitele aut cenové střední třídy, s pořizovací cenou od 15000 korun. S cenou souvisí i nezanedbatelné slevy na pojistném, které při instalaci sledovacího zařízení poskytují některé pojišťovny.

Dnes jsme vás chtěli seznámit s možnostmi, které dnes poskytuje tento způsob ochrany. Celému tématu se budeme věnovat ještě v několika následujících pokračováních, v nichž najdete i konkrétní údaje na něž se v dnešní úvodní části pochopiteně nemohlo dostat.

Dovolujeme si také požádat brněnskou firmu Ponny o kontakt, protože ledva navázané spojení se nějak přerušilo a slibované informace se nám rozhodně nezdály nezajímavé. Předem děkujeme.





Nejčtenější

Fronty jsou typické také pro prodejny firmy Apple ve chvílích, kdy startuje...
Reklamní průmysl zuří. Apple přestal sdílet historii prohlížení uživatelů

Při příležitosti aktualizace operačního systému a vyhledávače Safari udělala minulý měsíc společnost Apple důležitý krok k ochraně soukromí uživatelů....  celý článek

Nokia 9
Skvělý start, hodnotí analytici návrat Nokie na trh

Návrat značky Nokia na trh byl doprovázen řadou analýz, které předpovídaly úspěch, nebo naopak krach. Nakonec to vypadá, že se návrat legendární značky může...  celý článek

Huawei Mate 10 Pro
Tak nízkou cenu nikdo nečekal. Huawei Mate 10 Pro zatopí konkurenci

Huawei představil v Mnichově nový špičkový smartphone Mate 10. Překvapí hned v několika ohledech. Stejně jako nové iPhony má neuroprocesor, který se sám učí,...  celý článek

Ilustrační snímek
Pražské metro pokryla wi-fi síť. Zatím pouze v šesti stanicích

V šesti stanicích metra spustil Pražský dopravní podnik (DPP) připojení k internetu prostřednictvím wi-fi. Cestující tak získají nejen přístup k dopravním...  celý článek

Za nový iPhone 8 si nechal na ruku vytetovat logo T-Mobilu
Chtěl iPhone zdarma a tak si nechal vytetoval logo T-Mobilu

Neobvyklý způsob, jak si pořídit nový mobil, zvolil muž z USA. Domluvil se s ředitelem T-Mobilu, že si nechá vytetovat logo tohoto operátora na ruku výměnou za...  celý článek

Další z rubriky

Za nový iPhone 8 si nechal na ruku vytetovat logo T-Mobilu
Chtěl iPhone zdarma a tak si nechal vytetoval logo T-Mobilu

Neobvyklý způsob, jak si pořídit nový mobil, zvolil muž z USA. Domluvil se s ředitelem T-Mobilu, že si nechá vytetovat logo tohoto operátora na ruku výměnou za...  celý článek

Nahradí otisky prstů skener obličeje?
Měla to být největší inovace roku, ale nezvládl ji ani Apple

Dlouhé měsíce se o ní mluvilo, měl ji mít Samsung S8, pak to měla být klíčová vlastnost nového iPhonu. Jestliže výrobci už umí displeje zahnout a roztáhnout...  celý článek

Fronty jsou typické také pro prodejny firmy Apple ve chvílích, kdy startuje...
Reklamní průmysl zuří. Apple přestal sdílet historii prohlížení uživatelů

Při příležitosti aktualizace operačního systému a vyhledávače Safari udělala minulý měsíc společnost Apple důležitý krok k ochraně soukromí uživatelů....  celý článek

Grafton Recruitment Praha
TEAMLEADER VE VÝROBĚ

Grafton Recruitment Praha
Plzeňský kraj
nabízený plat: 35 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.