Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zábava na mobilních telefonech - kdo vyhraje?

  15:07aktualizováno  15:07
Obsah pro mobilní telefony je stále větším a výnosnějším obchodem. Získat na něm chtějí všichni, jenže kdo si bude ve skutečnosti dělit koláč?

Moderní mobilní telefony umožňují kromě komunikace i čím dál tím pestřejší zábavu. Jedná se o ringtony, screensavery, tapety, java hry, wap služby a v poslední době i o video. Kdo je účastníkem řetězce dodavatelů, kteří zajišťují tyto služby? Kdo určuje výslednou cenu pro uživatele a kdo ovlivňuje rozdělení příjmů mezi jednotlivé články?

Kdo ovlivňuje kolik mezičlánků bude řetěz obsahovat a kdo si ve finále odnese největší kus z celkových příjmů?

Ekosystém obsahu pro mobily: Výrobce obsahu - Enkódovací platforma -   Agregátor obsahu - Bezdrátová aplikace -  Portál - Mobilní síť - Mobilní telefon -Vyúčtování

V současné době jsou to na většině teritorií jednoznačně operátoři.  Z historického hlediska jsou logicky ti, kteří určují způsob odměňování, limitují riziko a mají zásadní vliv na určování cen. Tak ovlivňují také šíři služeb, které jsou k dispozici. Pokud se zamyslíme nad budoucností, existují čtyři globální hráči, kteří mohou mít sílu zásadním způsobem zasáhnout do současného stavu.

V současnosti se potenciálně úspěšné firmy snaží pokrýt co nejvíce článků řetězce. To souvisí se způsobem odměňování. V okamžiku, kdy trh dospěje, nastane větší specializace a teprve za určitou dobu budou velké firmy pohlcovat úspěšné specializované menší subjekty.

Z globálního hlediska lze uvažovat o čtyřech možných scénářích, kdy určující roli bude hrát jeden ze čtyř subjektů - dodavatel obsahu, operátor, výrobce telefonů, Microsoft:

Výrobce obsahu
- Vlastní značkový, úspěšný  již známý obsah
- Má obrovské prostředky na výrobu nového obsahu přizpůsobeného novému médiu
- Zatím to dělá velmi málo
- Typicky to mohou být velká studia a distribuční firmy, které vyrábějí obsah pro zavedená zábavná média  - kino a televizi
- kdo má zajímavý obsah vyhrává, ostatní jsou jen prostředníci
- silné značky
- obrovský marketingový potenciál
- drahý obsah


Příklad:  SONY Pictures uzavírá smlouvy rovnou s operátory (Vodafone etc.)

Operátor
-   vlastní síť vysílačů a účtování
- jeho extrémně vysoký podíl na příjmech dusí všechny subjekty
- chce maximalizovat příjem na uživatele
- využívá úspor z velkých objemů
- vede cenové války o uživatele s ostatními operátory
- vytěsňuje jakékoli mezičlánky
- je nepružný

Příklad: Vodafone - služba Vodafone live! - globální oddělení nákupu zásobuje celou síť v Evropě


Výrobce mobilních telefonů
- součástí telefonu a jeho image je i obsah a přístup k němu
- uzavírá exkluzivní smlouvy přímo s dodavateli obsahu
- přináší zákazníkovi komplexní služby
- zvyšuje atraktivitu mobilů předistalacemi různých sw
- různé platformy
- roztříštěnost standardů

Příklad:  Motorola uzavřela v minulém roce globální smlouvu s MTV, kdy MTV bude dodávat exkluzivně obsah do telefonů zn. Motorola

Microsoft
- soustředí se na vývoj SW
- obrovské finanční prostředky na vývoj i marketing
- může se prosadit jako převládající mobilní  platforma
- může ovládnout výrobce
- vyvíjí multimediální telefony, které integrují funkce počítače a telefonu
- může prodávat spojený produkt počítač a mobil

Příklad:  Microsoft Smartphone

Každý z těchto čtyř globálních hráčů usiluje o ovládnutí trhu. Na poli bezdrátové komunikace jsou zatím nejviditelnější operátoři a výrobci mobilních telefonů. Méně vidět je Microsoft, který ale věnuje tomuto oboru velké úsilí a velká filmová studia jsou zatím opatrná z důvodů ochrany autorských práv.





Nejčtenější

Vedoucímu hotelové služby explodoval v kapse košile Samsung Galaxy Grand Duos.
V kapse košile ucítil teplo, krátce poté jeho samsung explodoval

Nepříjemné chvilky zažil o poslední zářijové sobotě 47letý hotelový provozní Yulianto, v náprsní kapse jeho košile mu totiž explodoval telefon Samsung Galaxy...  celý článek

Navigace testuje majáky v pražskému tunelu
Mobil se neztratí ani v tunelu Blanka. Zkusili jsme testovací majáky Waze

Populární navigační aplikace Waze se v Praze možná dočká příjemného vylepšení. V tunelu, kde není dostupný signál z navigačních satelitů GPS, se bude...  celý článek

Honor 6A
Nenápadný premiant nižší třídy. Vyzkoušeli jsme Honor 6A

Nejlevnější model v nabídce značky Honor je dobrým příkladem toho, jak se mají dělat levné smartphony. Soustředí se na baterii, kvalitu displeje a na systém,...  celý článek

Nové ovládací centrum umožňuje přidávat další funkce.
Nový Android má extrémně málo smartphonů. U Applu je to úplně jinak

Díky tomu, že Apple si sám vyvíjí software i hardware, je aktualizace iPhonů a iPadů velmi snadná. Naopak Android má roztříštěnou základnu přístrojů od tisíců...  celý článek

iPhone X
iPhonů X bude zoufale málo. Vyprodáno může být za pár minut

Uvedení iPhonu X se blíží, předobjednávky Apple spustí za několik dnů a první kusy zamíří ke koncovým zákazníkům už 3. listopadu. Telefonů však bude ve...  celý článek

Další z rubriky

Americký ministr vnitřní bezpečnosti John Kelly s prezidentem Donaldem Trumpem...
Hackeři mohli odposlouchávat iPhone amerického ministra vnitra

Současný vedoucí prezidentské kanceláře John Kelly má na svědomí poměrně hrubý bezpečnostní přešlap. Jeho iPhone v době, kdy sloužil jako ministr vnitra USA,...  celý článek

Asus Zenfone 4 Selfie Pro
U volební urny neroztahujte selfie tyčku. Fotit však zakázáno není

Mobily budou hrát u právě probíhajících parlamentních voleb specifickou roli - spousta lidí si jimi bude dokumentovat svoji aktivitu při volbách. Co je ve...  celý článek

Nové ovládací centrum umožňuje přidávat další funkce.
Nový Android má extrémně málo smartphonů. U Applu je to úplně jinak

Díky tomu, že Apple si sám vyvíjí software i hardware, je aktualizace iPhonů a iPadů velmi snadná. Naopak Android má roztříštěnou základnu přístrojů od tisíců...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.