Xiaomi je jeden z mála výrobců smartphonů, který se pustil do výroby vlastních procesorů.

Xiaomi je jeden z mála výrobců smartphonů, který se pustil do výroby vlastních procesorů. | foto: Xiaomi

Xiaomi už nechce být nový Apple, hodlá prodávat všechno a lacino

  • 9
Čínská raketa minulých let mění strategii. Značka Xiaomi už nechce být novým Applem, místo toho se chce prodávat všechno možné za nízké ceny. Místo domácí Číny se zaměřuje na Indii.

Xiaomi bylo na poli smartphonů úkaz posledních několika let. Prodeje stoupaly a o značce se hovořilo jako o výrobci, který může být jednou největší na světě. Ovšem prodeje se zadrhly a nyní přichází změna strategie.

Původní záměr stát se novým Applem je minulostí. Nyní Xiaomi vidí vzor v jiné americké společnosti Costco. Americký velkoobchodní řetězec prodává za nízké ceny všechno možné ve velkých „rodinných“ baleních. Prodej probíhá „paletově“, tedy se záměrem na maximální snížení nákladů. Costco šetří i na nákupních taškách nebo osvětlení. Vysoké marže z dražších produktů tak mají u Xiaomi nahradit „halířové“ zisky z obřích prodejů levného zboží.

Mění se i vnímaní značky. Jestli se dříve zakladatel Xiaomi Lei Jun snažil převtělit v nového Steva Jobse, čemuž odpovídal i styl oblékání a způsob prezentace nových výrobků, tak nyní má být vše formálnější.

Xiaomi už nyní prodává vše možné od obyčejných per přes televize až po čističky vzduchu. A samozřejmě stále nechybí smartphony. Změnit se má i způsob prodeje. Úspěch Xiaomi byl založen na internetovém prodeji, nově se však zaměří na kamenné obchody MiHome. Ovšem ve zhruba tisícovce prodejen má být k dostaní jen několik produktů.

Podle serveru Fortune to vypadá, že pro Xiaomi už není nejdůležitější domácí čínský trh, ale že se rozhlíží jinde. V současnosti se zaměřuje na obrovský nenasycený indický trh, kde plánuje otevřít už třetí továrnu. I v Indii se Xiaomi zaměří na kamenné obchody. Přes propad zisků má pro investice do nové strategie peněz na účtech dost.

Xiaomi na domácím trhu předehnalo v prodeji smartphonů svůj dřívější vzor Apple i světovou jedničku Samsung. Ovšem ve třetím čtvrtletí loňského roku se prodeje smartphonů v Číně propadly meziročně o 31 procent. Oproti tomu konkurenční čínská značka Oppo rostla o 136 procent.

Xiaomi bylo ve třetím loňském čtvrtletí na čínském trhu čtvrtý největší výrobce smartphonů za značkami Huawei, Oppo a Vivo. Ještě v roce 2014 vzrostly prodeje smartphonů Xiaomi o neskutečných 227 procent, ale od té doby se už firmě zdaleka tak nedaří. Asi i to bylo příčinou odchodu známé tváře Huga Barry. Tento dřívější viceprezident Googlu odešel z Xiaomi začátkem roku do Facebooku.