Administrativa prezidenta Donalda Trumpa umístila na černou listinu Huawei v květnu 2019. Tato událost měla zásadní vliv na celý mobilní byznys. Huawei byl do té chvíle světová dvojka a bylo velmi pravděpodobné, že se velmi brzy stane světovou jedničkou. Což se kvůli embargu nestalo a naopak to v konečném důsledku vedlo k odprodeji dceřiné značky Honor a výraznému poklesu tržního podílu celého koncernu Huawei.
Důvod byl prostý, nejenom že se Huawei prakticky musel stáhnout z amerického trhu, ale tam nijak silný nikdy nebyl. Mnohem podstatnější je zákaz obchodování a spolupráce amerických společností s Huaweiem. A to se týká nejenom hardwaru, ale i patentů a softwaru.
Přestože v rámci embarga došlo k různým odkladům a výjimkám (třeba Microsoft s Huaweiem spolupracovat může), tak nejpodstatnější byl zákaz využívání služeb Googlu v jeho telefonech.
Což v praxi znamená, že modely vyvinuté a představené po začátku embarga sice nadále mají základní Android, ale například bez přihlášení do Google účtu, aplikací YouTubu, Gmailu, map Googlu a dalších. A takové telefony jsou mimo čínský trh neprodejné.
Černá listina na poslední chvíli
Prezident Donald Trump neobhájil svůj mandát, a tak 20. ledna bude jmenován jeho následovníkem Joe Biden. Pět dní před koncem mandátu však administrativa končícího prezidenta umístila na černou listinu dalšího významného čínského producenta elektroniky a především smartphonů Xiaomi. Samozřejmě je možné, že nová administrativa příkazy v budoucnu přehodnotí či zruší.
Jenže není černá listina jako černá listina. Huawei je na listině amerického ministerstva obchodu, Xiaomi se dostalo na listinu ministerstva obrany. A důsledky jsou velmi rozdílné.
Černé listiny
|
Huawei zařazení prakticky ochromilo na mimočínských trzích, situace Xiaomi po zařazení na černou listinu sice také není úplně dobrá, ale nehrozí mu jakékoliv omezení prodeje ani zákaz spolupráce s americkými firmami, což je při produkci smartphonů zcela klíčové.
Černá listina amerického ministerstva obrany obsahuje společnosti, které jsou podle americké administrativy napojené na čínskou armádu. Zařazení na listinu pak znamená, že američtí občané nesmí do těchto firem investovat. A pokud v uvedených firmách podíl mají, tak ho musí prodat. V případě Xiaomi je termín stanovený na listopad letošního roku.
Xiaomi se proti zařazení ohradilo a odmítlo, že je jakkoliv propojené s čínskou armádou.
U telefonů Xiaomi se nic nemění
Pro Xiaomi to může znamenat finanční komplikace, ale působení na trhu to neovlivní. Xiaomi může prodávat své produkty nadále tak, jak je prodávalo a ani nemusí řešit problémy s dodavateli nebo softwarem, jako je tomu u Huaweie.
Oficiální vyjádření společnosti XiaomiSpolečnost Xiaomi vždy dodržuje platné legislativní normy a provozuje svojí činnost v souladu s příslušnými zákony a předpisy zemí, ve kterých podniká. Společnost znovu opakuje, že poskytuje produkty a služby k civilnímu a komerčnímu využití. Zároveň potvrzuje, že není nijak vlastněna, kontrolována ani přidružena k čínské armádě, a že není „společností čínské komunistické armády“ jak je definováno v rámci NDAA. Společnost podnikne náležité kroky k ochraně zájmů společnosti a jejích akcionářů. Společnost také přezkoumává potenciální důsledky této záležitosti k plnému pochopení dopadů na holding. Další vyjádření bude společnost vydávat s ohledem na vývoj situace. |
Xiaomi není v USA příliš silná značka, tamní trh je specifický a významné tržní podíly tam mají značky, které jsou v Evropě tržně bezvýznamné. Sedmdesát procent tamního trhu drží Apple se Samsungem, třetí je LG a čtvrté Lenovo včetně Motoroly. Relativně silnou pozici má i třeba ZTE. Naopak mladší čínské značky jako Xiaomi, Oppo, Vivo, Realme a další zatím na americkém trhu významné postavení nemají. O Huaweii nemluvě.
Xiaomi roste
Naopak v Evropě loni Xiaomi rostlo o desítky procent a značka bojuje o třetí pozici v žebříčku největších značek na trhu. Silné je i na dalších trzích mimo Čínu. Naopak v Číně je Xiaomi čtyřkou na trhu, kterému dominuje Huawei. Pro Xiaomi jsou tak mimočínské operace klíčové.
Kdo bude na zařazení Xiaomi na černou listinu tratit, jsou američtí investoři. Akcie budou muset prodat a první den po oznámení klesla jejich cena o 11 procent. Přitom akcie Xiaomi byly loni jedny z nejzajímavějších v byznysu, jejich hodnota vzrostla až o 143 procent.