Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Weby operátorů jsou beznadějnou pastí pro zákazníky

aktualizováno 
Web O2 mate klienty už svou komplikovanou internetovou adresou. U T-Mobile téměř nefunguje vyhledávání a všeobecným neduhem jsou informace o podmínkách užívání jednotlivých služeb. Běžný uživatel si často se stránkami neumí poradit.

Weby operátorů jsou někdy slepou uličkou, pokud se chcete dostat k užitečným informacím | foto: Michal Havryluk, Mobil

V testu internetových stránek operátorů, které prostudovala redakce Mobil.cz, zvítězila prezentace operátora O2, jehož stránky jsou nejpřehlednější. Zájemce se ale na ně nejdřív musí vůbec dostat. Logická adresa O2.cz totiž nefunguje, je potřeba použít komplikovanou adresu s koncovkou .com. Účastníci testu často nedokázali zadané úkoly dokončit, a to ani s naší nápovědou.

Hodnotit weby operátorů pouze podle vzhledu by jistě nebylo příliš fér. Rozhodli jsme se tedy rozdělovat pomyslné body především na základě praktičnosti a přehlednosti nabízených informací.

Internetové stránky naší hlavní trojice jsme nepodrobovali testování pouze my, ale vybrali jsme i desítku respondentů z řad běžných uživatelů napříč všemi věkovými skupinami a s různým dosaženým vzděláním.

Výsledek byl mnohem horší, než jsme předpokládali. Respondenti se ztráceli nejen při hledání dané služby. Někdy zkrátka nebylo vůbec v jejich silách najít důležité podmínky pro jejich využívání, různé limity a podle toho odstupňovanou cenu. Předtím jsme se však podívali na stránky trochu jiným pohledem a zjišťovali jsme, jestli všechny nabízejí podle nás podstatné funkce. Zmapovat veškeré nabízené služby by však několikanásobně překročilo rozsah tohoto článku, a proto jsme se raději zaměřili na hlavní aspekty jednotlivých webů.

Zábavný začátek

Mezi nejdůležitější funkce bezesporu patří internetový obchod pro nákup mobilních telefonů nebo různých tarifů a balíčků služeb. Tuto obdobu běžného kamenného krámku nabízejí samozřejmě všichni operátoři a s funkčností služby jsme spokojeni. Obdobně se dá mluvit o multimediálním obsahu a u každého z naší trojice vždy najdete zajímavou hru, video či vyzvánění, které vám bude zasláno formou MMS.

Ani tato kategorie nemá jasného vítěze a v počtu nabízených melodií či her si nemají operátoři co závidět. Pokud bychom však odhlédli od grafického zpracování, kde jasně vede O2 Active, body bychom nejspíše přiřkli T-Mobilu a jeho t-zones společně s bohatou nabídkou videí ve video zóně. T-zones navíc poskytuje přístřeší známé hitparádě t-music, kterou rovněž můžete sledovat na TV Óčko či naladit na rádiu Evropa 2.

Test webů operátorů

Špatně si nevede ani Vodafone, kterému však chybí v této kategorii šmrnc a celá tato část webu působí velmi fádně. Navíc je sekce multimédií v kategorii Internet do mobilu, kde by ji nejspíše nikdo nehledal.

Nesmí se však zapomínat, že stránka O2 Active není pouze přehledem multimédií a her do mobilního telefonu, ale rovněž nabízí přehled zpráv, televizní tipy, přehled filmových novinek v kinech, seznamku, inzeráty, emailovou schránku a mnoho dalšího.

Hlavně prakticky

Po zábavné části přichází na řadu praktická stránka věci, která je zastoupena především různými druhy "Samoobsluh", kde si může uživatel nastavit veškeré služby a nemusí kvůli každé maličkosti volat na infolinku operátora či si danou službu relativně složitě aktivovat pomocí SMS kódu. Tuto službu nabízejí všichni operátoři s různou mírou podrobností u každého z nastavení a prakticky si nemají co závidět.

Pokud bychom se přesunuli na část nastavení vašeho mobilního telefonu například pro připojení na internet či nastavení MMS, lze opět na všech stránkách najít podrobné návody, které vás odnavigují krok po kroku nabídkou telefonu. Samozřejmostí jsou už v dnešní době zprávy, které automaticky a hlavně zdarma nastaví váš telefon.

Test webů operátorů

Tarify, ceny a podmínky

Jedna z nejdůležitějších kategorií, pokud se chystáte přejít k jinému operátorovi či pouze chcete změnit současný tarif, obsahuje cenové podmínky využívání služeb daného operátora. Ani v jednom případě bohužel nejsou nabídky prosté a jasné a vždy si vyžádají dost času, abyste se začali v tabulkách s nejrůznějšími balíčky a speciálními akcemi dobře orientovat a posléze se vůbec rozhodli, jestli je výhodnější tarif či předplacená karta. Nehledě na nutnost brát v potaz různé limity a především podmínky účtování.

Tímto končí srovnání všech hlavních součástí stránek operátorů z pohledu Mobil.cz. V redakci jsou samozřejmostí daleko větší znalosti problematiky než u běžného uživatele. V tomto souboji žádný z webů nijak výrazně nepropadl, ale rovněž nenabízí onu pověstnou lehkost, s jakou bychom sami informace nejraději hledali.

Krátký test mezi našimi respondenty však ukázal, že pro ně někdy výše uvedené funkce a nabídky spadají spíše do kategorie "nedosažitelné".

Test webů operátorů

Představení aktérů a úkolů

Jak jsme zmínili v úvodu, testu se účastnila desítka respondentů s nejrůznějším dosaženým vzděláním a rozdílným věkem. Každý z nich samozřejmě běžně používá mobilní telefon, a pokud si potřebují zařídit nějakou konkrétní službu, většinou využijí služby infolinek. Přesto však každý z nich již párkrát zabrousil na stránky svého operátora, aby zjistil například aktuální ceny volání či si našel vhodnější tarif.

Všichni respondenti měli samostatně splnit čtyři na první pohled jednoduché úkoly. My jsme pouze stopovali čas, sem tam poradili a hlavně sledovali, kam je pátrání po informacích zanese. Startovní čarou byla vždy domovská stránka operátora, kterou si však aktér musel nejdřív najít, což dělalo největší problémy u stránek O2.

Čtveřice úkolů byla následující:

  1. Koupit telefon Nokia 6300 s libovolnou předplacenou kartou
  2. Ruční nastavení MMS pro telefon Nokia 6300
  3. Podmínky a návod pro přenos čísla od jiného operátora
  4. Najít neomezené připojení na internet přes mobil včetně poskytované rychlosti a s tím související podmínky FUP

Z desítky účastníků jsme na závěr pro zachování přehlednosti vybrali tři reprezentativní vzorky. V tabulce u článku můžete najít průměrné dosažené časy všech aktérů.

Test webů operátorů

Účastník 1 - Petr, 56 let, VŠ, elektroinženýr

Vodafone

1) Během hledání narážíme na již neplatné nabídky telefonů a hlavně na nepřehledná menu. Po necelých čtyřech minutách musíme panu Petrovi poradit. 5:06
2) Tato část se obešla bez větších problémů. 1:36
3) Opět prakticky bez zaváhání. 0:32
4) Hned v úvodu nacházíme pro běžného uživatele naprosto zbytečný a matoucí výpis portů pro jednotlivé aplikace. Zato ani po více jak pěti minutách se nám nepodařilo najít podmínky FUP a přenosové rychlosti. Nesplněno

O2

0) Pan Petr si neví rady s nalezením domovské stránky O2 a místo špatně zapamatovatelné adresy www.cz.o2.com, raději poradíme stránky www.ceskytelecom.cz, které ho již správně přesměrují.
1) Vyhledání telefonu i tarifu ve stále rozumném čase. 2:02
2) Žádné zdržení. 1:32
3) Pan Petr využívá nabídku „Často hledané výrazy“, kterou chválíme a která svůj účel plní na výbornou. 0:30
4) Kategorie „související odkazy“ prakticky nijak nesouvisí s horní nabídkou a pan Petr se začíná po špatném kliknutí na odkaz ztrácet. Po menší nápovědě si však udrží stále dobrý čas. 2:20

T-Mobile

1) Pan Petr se snaží nalézt telefon přes nabídku „Hledání“ s klíčovým slovem „Nokia 6300“. Z ní však dostane spoustu nepřesných, či dokonce naprosto irelevantních výsledků. Bloudění v této části webu raději vzdává a využije nabídku na hlavní stránce. 3:30
2) Opět se opakuje podobné nepřesné zobrazení vyhledávání v nabídce „Nastavení“. Po třech minutách panu Petrovi poradíme, ale i přesto tento úkol po více jak pěti minutách vzdává. Nesplněno
3) Tentokrát vše hotovo během okamžiku. 0:28
4) Pan Petr si stěžuje na trochu nejasné nabídky a rozlišení jednotlivých připojení podle koncového zařízení. Nakonec není schopen najít důležité podrobnosti o vybraném připojení. Nesplněno

Test webů operátorů

Účastník 2 - Zdeněk, 24 let, student VŠ - fakulta stavební

Vodafone

1) Pan Zdeněk vybral omylem jiný model telefonu, ale po našem upozornění dokáže dát vše do pořádku. 2:30
2) Hned na začátku se podařilo panu Zdeňkovi přehlédnout nabídku ručního nastavení a bez naší pomoci by nejspíše ještě doteď hledal nastavení MMS přímo na stránce pro koupi telefonu. Nesplněno
3) Po nalezení nepříliš výrazné nabídky „Zvolte Vodafone“, se podařilo velmi rychle dostat do cíle. 1:30
4) Pan Zdeněk hodně dlouho bloudil po stránkách s hlavičkou „Internet do mobilu“ a stále se mu pletly různé druhy připojení. Nesplněno

O2

0) Opět ten samý problém s nalezení domovské stránky jako u pana Petra.
1) Nebýt špatně umístěného tlačítka pro vyhledávání v katalogu, vše mohlo být ještě rychlejší. 1:04
2) Vše bez větších obtíží. 1:34
3) Místo na stránku „Péče a podpora“ si zvolil pan Zdeněk „Speciální nabídky“, což způsobilo o něco horší výsledek. 2:05
4) Podmínky FUP spolu se souvisejícím odkazem na stažitelný dokument byly napsány příliš malým písmem, a proto došlo k značnému zdržení. 3:06

T-Mobile

1) Vše šlo velmi hladce. 0:47
2) Pan Zdeněk dlouho pátrá v sekci „Nastavení“ a snaží se správně vyplnit klíčová slova pro hledání a správnou kategorii. Po více jak třech minutách úspěšně dokončuje úkol. 3:36
3) Opět po přehlédnutí kategorie „Péče a podpora“ se pan Zdeněk dostává k cíli. 2:00
4) Podobné bloudění jako u pana Petra a další účastník našeho testu hledání po více jak pěti minutách vzdává. Nesplněno

Test webů operátorů

Účastník 3 - Táňa, 33 let, SŠ s ekonomickým zaměřením

Vodafone

1) Od začátku jde všechno naprosto hladce. 1:26
2) Po problémech s hledáním nastavení konkrétně pro model Nokia 6300 paní Táňa dokončuje úkol v nepříliš dobrém čase. 2:54
3) Nabídka pro přenos čísla je velmi rychle nalezena. 0:36
4) Paní Táňa dlouho bloudí v nabídce „Internet do mobilu“, než se jí vůbec podaří nalézt neomezený tarif. I přesto však není již schopná najít podmínky pro FUP. Nesplněno

O2

0) Opět stejný zádrhel jako v předchozích případech s nalezením domovských stránek.
1) Ani tentokrát nedošlo k závažnějším časovým prodlevám. 1:19
2) Lehké zaváhání v počátku, ale naše drobná rada nakonec znamená velmi dobrý čas. 1:23
3) Opět paní Táňa plní tento úkol velmi rychle. 0:27
4) Omezení FUP a přenosové rychlosti včetně neomezeného tarifu nalezeny v téměř nejrychlejším čase v našem testu. 1:33

T-Mobile

1) Paní Táňa si pochvaluje velmi přehlednou nabídku tarifů, které si lze zvolit již při nákupu telefonu, a vše probíhá hladce. 1:10
2) Opět nastává souboj s vyhledáváním nastavení MMS a ani po naší radě se nedokáže paní Táňa dobrat cíle. Nesplněno
3) Přehlédnutí jedné z nabídek a následné bloudění na jiné stránce se službami operátora znamená relativně špatný čas. 2:15
4) Situace jako u předchozích respondentů se bohužel i tentokrát opakuje a ani paní Táňa nám nedokáže nalézt všechny potřebné podmínky pro připojení na internet. Nesplněno

Ministerstvo zemědělství udělilo firmě O2 jen pár dní před koncem mandátu vlády půlmiliardovou zakázku.

Vítězství O2

Přestože pohled na výsledky nemusí vypadat zrovna nejhůř, jsou to stále pouze průměrné časy všech účastníků, které jsme skoro v polovině případů museli nasměrovat tím správným směrem. Často se i stávalo, že nebyli schopni daný úkol splnit vůbec. Velmi špatně dopadlo jakékoliv fulltextové vyhledávání u T-Mobile a naprosto otřesná situace panuje okolo podmínek neomezeného připojení k internetu, kdy se běžný smrtelník nemá vůbec šanci dozvědět o všech kličkách operátorů.

Před začátkem tohoto testu jsme v redakci předpokládali, že se setkáme s drobnými prohřešky, jako jsou špatně zobrazované nabídky, pozůstatky po starých jménech operátorů či pomalé načítání některých stránek. Bohužel vše dopadlo daleko hůře a především v přehlednosti podmínek využívání služeb mají operátoři velké problémy.

Přesto všechno si však dokázal jeden operátor udržet relativně čistý štít. Tím vítězem našeho testu se stal operátor O2 a naši respondenti neměli při plnění úkolů na jeho stránkách větší problémy. A to i přesto, že se na nich nacházejí rovněž tarify a nabídky pro pevné linky. Otázkou však zůstává, nakolik dobře by tento operátor dopadl, pokud bychom se s našimi úkoly zaměřili i na tuto problematiku.

Těsně na druhém místě skončil Vodafone, kterého před remízou s T-Mobile zachránila pouze přehlednější informace týkající se nastavení telefonu.

Námět pro diskuzi: Zkuste si i Vy splnit naši čtveřici úkolů a pochlubte se s výslednými časy v naší diskuzi. Případně můžete zmínit i další problémy s hledáním informací na stránkách našich operátorů.

Průměrné časy všech účastníků

Vodafone
1) 2:15, 2) 3:41, 3) 0:37, 4) Nesplněno
O2
1) 2:20, 2) 1:46, 3) 1:51, 4) 3:36
T-Mobile
1) 0:59, 2) 4:47, 3) 2:31, 4) Nesplněno






Nejčtenější

Asus Zenfone 4 Selfie Pro
U volební urny neroztahujte selfie tyčku. Fotit však zakázáno není

Mobily budou hrát u právě probíhajících parlamentních voleb specifickou roli - spousta lidí si jimi bude dokumentovat svoji aktivitu při volbách. Co je ve...  celý článek

Smartphony OnePlus sbírají a odesílají některá uživatelská data na servery v USA
Populární smartphony šmírují uživatele. Denně odešlou desítky MB dat

Matematik a softwarový inženýr Chris D. Moore si všiml podivného chování svého smartphonu OnePlus 2. Zjistil, že telefon sbírá až podezřele podrobné informace...  celý článek

Funkční 18palcový OLED displej lze nyní srolovat do 3cm ruličky.
Za tři roky budou mít iPhony ohebný displej. Samsung ostrouhá

iPhone se podle zákulisních informací dohodl s LG na vývoji ohebného displeje pro budoucí iPhony. Samsung tak přijde o lukrativní byznys.  celý článek

iPhone X
iPhonů X bude zoufale málo. Vyprodáno může být za pár minut

Uvedení iPhonu X se blíží, předobjednávky Apple spustí za několik dnů a první kusy zamíří ke koncovým zákazníkům už 3. listopadu. Telefonů však bude ve...  celý článek

iPhone 8 Plus
iPhone 8 je tak výkonný, že tomu nevěřil ani tvůrce testu Geekbench

Výkon nového procesoru A11 Bionic od Applu vyrazil dech i tvůrci benchmarku Geekbench. Nedokáže pochopit, že smartphony s Androidem tak zaostávají.   celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Zkontrolujte účet od operátora, na reklamaci roamingu jsou dva měsíce

Od 15. června nesmí operátoři při využití mobilních služeb v členském státě EU účtovat žádný příplatek k domácím sazbám. Český telekomunikační úřad proto...  celý článek

Řídící jednotka stojanu Huawei technologie LTE/UMTS
Zcela mění technologii sítě, a tak převedou zákazníky ke konkurenci

Operátor Nordic Telecom poskytuje mobilní internet na starší technologii CDMA a atypické frekvenci 420 MHz. Nyní bude síť měnit a využije moderní technologii...  celý článek

Ilustrační snímek
Pražské metro pokryla wi-fi síť. Zatím pouze v šesti stanicích

V šesti stanicích metra spustil Pražský dopravní podnik (DPP) připojení k internetu prostřednictvím wi-fi. Cestující tak získají nejen přístup k dopravním...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.