Firma Celadon Group, s.r.o. byla založena v roce 1997 jako distributor mobilních telefonů. Od roku 1998 začala provozovat síť maloobchodních prodejen nazvaných SIMfonie, kde prodávala telefony a značkové příslušenství značek Nokia, Sony Ericsson a Siemens. V neposlední řadě poskytuje autorizovaný servis mobilních telefonů značek Nokia a Sony Ericsson (Siemens provozuje pouze vlastní servisní střediska).
Celadon je tedy jedním z nejrenomovanějších hráčů na našem mobilním trhu a jeho servis je důležitý pro významné dodavatele. V minulosti bez problémů ustál kontroverzi s billboardem propagujícím handsfree, který kritizovaly ženské organizace. Tentokrát však proti Celadonu nestojí slovní kritika, ale ekonomické problémy.
Několik měsíců se spekuluje o neudržitelných dluzích Celadonu. O jejich výši kolují různé dohady a významnými věřiteli jsou mimo jiné výrobci telefonů, které Celadon prodává. Jeden z věřitelů podle našich informací prodal pohledávky vymahačské firmě a další se dokonce snaží poslat Celadon do konkursu. Obchodní partneři začali od Celadonu vyžadovat hotovostní platby za odebrané zboží a obětí ekonomických problémů se již stal maloobchod, Celadon musel uzavřít prodejny SIMfonie jako dlouhodobě ztrátovou aktivitu. Servis však funguje dál, i když Sony Ericsson v ponělí 10. listopadu ukončil spolupráci. Od tohoto dne by měli majitelé telefonů Sony Ericsson využívat služeb ostatních autorizovaných partnerů Sony Ericsson, stávající zakázky na ně budou automaticky přesměrovány.
Negativnímu vývoji v Celadonu napomohla vedle příliš ambiciózních plánů zakladatelů také obchodní politika dodavatelů, kteří v zásadě na úkor distributorů úspěšně posilovali své obchodní marže. Po dopadu na Celadon již začíná docházet ke změnám a dodavatelé jsou více ochotni jednat.
Celadon Group, s.r.o. se ocitl na křižovatce. K přežití se mu nyní velmi hodí servisní střediska, díky nim jej dodavatelé mobilů neposlali a asi ani nepošlou do konkursu. Lze očekávat, že výsledkem procesů, které nyní v Celadonu probíhají, bude zachování servisní sítě za účasti již nového partnera. Distribuční segment již vlastně zanikl, možná však bude v budoucnu v drobné míře existovat jako doplněk orientovaný na servisní zákazníky.
Majitelům porouchaných telefonů by nemělo hrozit riziko, telefony zůstávají jejich majetkem. Distributoři mobilů možná přestanou zanedbávat controlling a výrobci telefonů budou muset znovu zvážit svoji obchodní politiku.
Dostane se do problémů i některý další významný distributor, nebo si budou od nynějška všichni lépe hledat profitabilitu a od výrobbů dostanou lepší podmínky? Svoje tipy můžete napsat do diskuse pod článkem.