Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Smartphony nás dělají hloupějšími. A ani nemusí být zapnuté

  14:31aktualizováno  14:31
Telefony jsou sice stále chytřejší, ovšem na inteligenci svých uživatelů prý nemají zrovna blahodárný vliv. Tak lze kulantně popsat výsledky studie, kterou publikovala University of Texas.

Smartphony snižují schopnost soustředění | foto: firstnewspaper24.com

Smartphony umí v mnoha směrech ulehčit a zjednodušit každodenní život. Dávno nahradí jednoúčelové navigace a pomohou tak dorazit na skoro libovolné místo bez zdlouhavého bloudění.

Můžete je naplnit slovníky i aplikacemi k výuku cizích jazyků, překladače pak prakticky okamžitě přeloží jakýkoli text z libovolného jazyka, byť mnohdy lámanou češtinou. Díky takřka všudypřítomné datovému připojení je internet vždy na dosah.

Jenže vše má svůj rub a líc a přílišné spoléhání se na výdobytky moderní techniky si zřejmě vybírá svou daň na intelektu populace.

Co jsou poznávací funkce?

Kognitivní funkce (někdy poznávací funkce) jsou jednou z hlavních oblastí lidské psychiky, jejich centra jsou uložena v různých částech mozku. Prostřednictvím kognitivních funkcí člověk vnímá svět kolem sebe, jedná, reaguje, zvládá různé úkoly.

Myšlenkové procesy dávají člověku možnost učení, zapamatování, přizpůsobování se neustále se měnícím podmínkám okolního prostředí. Kognitivní funkce rovněž zahrnují kromě paměti i koncentraci, pozornost, řečové funkce, rychlost myšlení, schopnost pochopení informací. K funkcím exekutivním patří schopnost posuzování a řešení problémů, plánování, organizování.

(zdroj: Wikipedie)

Podle výsledků rozsáhlé analýzy, které se zúčastnilo 800 respondentů, nás smartphony činí, když ne rovnou hloupějšími, tak přinejmenším méně pozornými.

K tomu prý navíc není nutné se smartphonem zrovna pracovat. Jen jeho pouhá přítomnost v našem dosahu snižuje kognitivní schopnosti člověka, komentuje závěry studie její hlavní autor Dr. Adrian Ward.

Výzkum se konal na půdě McCombs School of Business, ekonomické fakulty texaské univerzity v Austinu a sestával z několika počítačových testů, jež vyžadovaly maximální soustředěnost. Zkoumaly přitom schopnosti mozku uchovat a dále zpracovávat údaje.

Smartphone na stole, v kapse nebo v jiné místnosti

Před jejich zahájením byly účastníci vyzvání, aby svůj smartphone buď obrátili displejem na stůl, schovali do kapsy nebo ponechali ve vedlejší místnosti. Selekce přitom proběhla zcela náhodně, všem bylo navíc přikázáno vypnout u telefonů zvukové notifikace.

Účastnici, kterým zůstal telefon na stole, dosáhli o desetinu horších výsledků v úkolech, které sledovaly pracovní paměť a míru soustředění, oproti respondentům, kteří před zahájením testů smartphone ponechali v jiné místnosti. Lépe si vedli také ti, kteří telefon schovali do kapsy nebo batohu, ale ne tak výrazně.

Dalším zjištěním bylo, že vyšší míra negativního vlivu na paměť a soustředění v případě, že účastníci měli telefon na dohled, byla potvrzena u respondentů, kteří uvedli, že na smartphonu jsou závislí.

Takoví se ztotožnili s frázemi „bez mobilu bych měl(a) problém normálně prožít celý den“, a nebo „používání smartphonu mi přináší pocit spokojenosti“.

Blízkost telefonu znamenala horší výsledky

Další partie testu mapovala reakční rychlost respondentů na různé otázky a nepřekvapí, že ti, co měli telefon na stole, reagovali při rychlejším sledu úkolů značně pomaleji. Dokonce se ukázalo, že telefony odvracely pozornost a znamenaly tak horší výsledky v testu i v případě, že byly vypnuty.

Je to dáno tím, že část mysli se snaží soustředit na to, aby byly potlačeny myšlenky na dění ve smartphonu, tedy možné nové SMS, emaily nebo dění na sociálních sítích.

Ačkoli tak vědomě o telefonu nepřemýšlíme, tak samotný proces myšlení, aby na něco - v tomto případě smartphone - nemyslel, mozek a mysl vyčerpává, čímž se snižují kognitivní schopnosti. Tento jev navíc sílil v případech, kdy měli účastníci telefon na dohled.

Míra soustředění a celkové skóre v daných testech podle doktora Warda klesala lineárně s tím, jak daleko nebo nakolik dosažitelný byl smartphone od svého majitele.





Nejčtenější

HTC U11
HTC může být od zítřka součástí Googlu. Očekává se zásadní oznámení

Tchajwanská burza přestane od zítřka kvůli velkému oznámení obchodovat akcie firmy HTC. Podle analytika agentury Bloomberg je část centrály firmy zavřená a...  celý článek

iOS 11
Řada chytrých vylepšení. Systém iOS 11 posouvá iPhony dál

Nový systém iOS 11 přináší nejvíce inovací pro tablety iPad, ale i pro iPhony nabízí řadu chytrých vylepšení, která zpříjemní uživatelský komfort.   celý článek

Apple Watch Series 3
Nové Watch nefungují, jak by měly. Apple připustil problémy s připojením

Již zítra začne Apple současně s iPhony 8 a 8 Plus prodávat také novou generaci chytrých hodinek Watch. Recenzenti ovšem jejich koupi nedoporučují, a to kvůli...  celý článek

Nové ovládací centrum umožňuje přidávat další funkce.
Nová funkce v iOS 11 má bezpečnostní trhlinu. Apple ji přidal schválně

Vypnout wi-fi nebo Bluetooth v nové verzi operačního systému iOS je těžší, než se na pohled zdá. Rychlé volby je totiž pouze odpojí, nikoliv však deaktivují....  celý článek

Huawei Mate 10
Poslední letošní supersmartphone uvede Huawei. Mate 10 je za dveřmi

Letošní sestava nejlepších smartphonů je téměř kompletní. Už se čeká jen na nové Pixely od Googlu a zejména na rodinu Mate 10 od čínského Huaweie. Ten bude...  celý článek

Další z rubriky

Logo Bluetooth
Útok na Bluetooth ohrožuje miliardy zařízení. Zjistěte, zda nejste oběť

Hojně používaný bezdrátový protokol Bluetooth není bezpečný. Mobilní zařízení, přístroje zapojené v rámci internetu věcí (IoT) a další bluetooth zařízení...  celý článek

Google Pixel 2
Google kupuje zaměstnance mobilní divize HTC za více než miliardu

Google a HTC oznámili dohodu, díky které přejdou zaměstnanci HTC pracující na vývoji telefonu pod křídla amerického giganta.  celý článek

Sharp Aquos R
Do Evropy se vrátí smartphony proslulého japonského výrobce Sharp

Berlín (Od zpravodajů Mobil.iDNES.cz) Sharp se chce vrátit na evropské trhy se smartphony. Japonská značka opustila Evropu před lety a dlouho se držela jen domácího a amerického trhu. Úspěch...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.