Páru z Velké Británie se dovolená v Egyptě kvůli spotřebě mobilních dat značně prodražila. Ilustrační snímek

Páru z Velké Británie se dovolená v Egyptě kvůli spotřebě mobilních dat značně prodražila. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Dovolená v Egyptě je vyšla draho. Operátor chtěl téměř 80 tisíc

  • 68
Deset srpnových dní strávených v Egyptě se britskému páru výrazně prodražilo. Důvodem nebyly ovšem neplánované výdaje v místě pobytu, překvapení přišlo až po návratu domů. Od společnosti British Telecom totiž dorazily účty v celkové výši téměř 2 700 liber, tedy v přepočtu zhruba 77,5 tisíce korun.

Pro dvaatřicetiletého softwarového inženýra Aarona Colese z britského Tauntonu byla takto vysoká útrata velmi nepříjemným překvapením. Zaráží jej především fakt, že ze strany operátora nedošlo ke včasnému omezení služeb. Stačila by prý jediná SMS s výzvou, aby jej kontaktoval, chce-li služební telefon v zahraničí nadále používat.

Příjemná dovolená s partnerkou Janou, s níž před cestou do Egypta navštívil rodinnou svatbu v jejím rodném Slovinsku, se tak pro mladého Brita stala nečekanou noční můrou. „S mou partnerkou a její rodinou jsme měli skutečně pěknou dovolenou, ale toto, abych byl upřímný, ji zničilo,“ uvedl pro britský The Sun.

Za vysokými telefonními účty stojí spotřeba mobilních dat právě během srpnového pobytu v Egyptě, zákazníky British Telecom v této oblíbené turistické destinaci vyjde 1 MB mobilních dat na 4 libry (přibližně 115 korun). Coles své pochybení spočívající v nedostatečné kontrole datového roamingu - služební telefon s na pozadí běžícími aplikacemi se podle něj musel po odložení odpojit od hotelové wi-fi sítě, kterou během dovolené využíval.

Sazby českých operátorů za mobilní data v Egyptě

O2: 300 Kč/1 MB

T-Mobile: 75 Kč/1 MB

Vodafone: 7,70 Kč/1 MB

Mobil.cz: 75 Kč/1 MB

Bleskmobil: 300 Kč/1 MB

Kaktus: 75 Kč/1 MB

Sazkamobil: 7,70 Kč/1 MB

Mobil od ČEZ: 300 Kč/1 MB

PREmobil: 75 Kč/1 MB

Nedostatečná kontrola mohla být ovlivněna i předchozí návštěvou Slovinska, které je členem EU. Při tamním pobytu se tak Coles nemusel zaobírat využitím služeb v roamingu - operátoři z jiného členského státu si totiž na území EU nesmí účtovat žádné roamingové příplatky (princip „v roamingu jako doma“ platí v EU od letošního 15. června).

Coles je ovšem přesvědčen, že se operátor nezachoval férově. „Mám pocit, jako by v tom viděl příležitost výdělku,“ podotkl s tím, že se společnost nesnažila zabránit tak vysoké útratě. Sám ovšem přiznal, že jej operátor přeci jen jednou kontaktoval - zaslal SMS ve chvíli, kdy měsíční útrata činila 600 liber (téměř 17,5 tisíce korun).

Podle mluvčího British Telecom byl Coles po příletu do Egypta prostřednictvím textové zprávy informován o výši roamingových poplatků. Operátor se brání, že se snažil situaci předejít, a to i kontaktováním softwarové společnosti, v níž Coles pracuje teprve krátce. Zaměstnavatel tak trval na plném uhrazení operátorem účtované částky.

Mladý Brit stál před rozhodnutím, zda volit bankovní půjčku, nebo požádat o finanční pomoc přátele a rodinu. Pohrozil nicméně, že se s touto záležitostí hodlá obrátit na veřejného ochránce práv. Možná i to bylo důvodem, proč se operátor rozhodl pro cestu ke smíru. Colesovi nabídl, že požadovanou částku k úhradě sníží o polovinu.