Dnes zřejmě ohlásí vedení Českých drah výsledky výběrového řízení na na železniční mobilní síť GSM-R, která by měla zvýšit bezpečnost na drahách a zajistit kompatibilitu se železnicemi po celé Evropě. Opakováním poslední fáze výběrového řízení by měl vyvrcholit druhý pokus drah o tendr na dodavatele pilotního projektu GSM-R na trati Děčín státní hranice - Ústí nad Labem - Praha - Kolín. První výběrové řízení loni zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), druhé řízení bylo letos také úspěšně napadeno a ÚOHS přinutil České dráhy zopakovat jeho vyhodnocení.
Průtahy v zavedení GSM-R ohrožují budoucnost tranzitní níkladní dopravy a tím i ekonomické přežití ČD. Je proto pochopitelné, že dne 5. srpna generální ředitel ČD Ing. Petr Kousal vydal Příkaz č. 8M/2003 k provedení mimořádného auditu výběrového řízení. Výsledky auditu jsou tristní.
Auditor se zlobí
Zadavatel výběrového řízení, kterým byly České dráhy, oznámil 23. května 2003 oběma uchazečům, firmám Kapsch a Siemens, rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky. Auditor konstatuje, že zadavatel preferoval jednoho z uchazečů v rozporu s pořadím nabídek, které doporučila komise pro posouzení a hodnocení nabídek i pracovní komise. Oba uchazeči využili svého práva nahlédnout do zprávy o posouzení a hodnocení nabídek. Ukázalo se, že ke zprávě v rozporu se zákonem není přiloženo rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky včetně podepsaného zdůvodnění odchylného stanoviska zadavatele od hodnocení komise. Dotčený uchazeč zažádal o opětovné nahlédnutí do dokumentace po odstranění tohoto nedostatku, České dráhy však tuto připomínku neakceptoval.
Zpráva o posouzení a zhodnocení nabídek neobsahuje závěry posouzení pracovní komise, protokol včetně komentářů je uložen na Českých drahách, přestože zadavatel je ze zákona povinen umožnit nahlédnout do zprávy všem uchazečům. Auditor vyjadřuje obavu z rizika napadení formálního obsahu zprávy.
Pokud se zadavatel ve výběrovém řízení rozhodne v rozporu s doporučením komise pro posouzení a hodnocení nabídek, má na to právo. Ze zákona je však povinen své rozhodnutí písemně zdůvodnit. Rozhodnutí včetně zdůvodnění odchylného stanoviska pak musí zadavatel přiložit ke zprávě o posouzení a hodnocení nabídek. K rozhodnutí Českých drah je připojen dokument nazvaný Přílohq k rozhodnutí - zdůvodnění, v rozhodnutí však není uvedeno, že text přílohu obsahuje, a příloha neobsahuje datum ani jméno či podpis odpovědné osoby. Auditor tvrdí, že se zadavatel sám vystavil riziku, že jeho rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky bude napadeno kvůli chybějícímu autorizovanému odůvodnění.
České dráhy své rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky odůvodnily slovně, nebraly v úvahu způsob hodnocení nabídek stanovený komisí pro posouzení a hodnocení nabídek. K jednotlivým kriériím nepřiřadily bodové ohodnocení, kterým by mohly prokázat objektivnost svého výběru. Auditor uvedl, že vzniklo riziko napadení rozhodnutí a toto riziko se naplnilo při rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Auditoru nepříslušelo posoudit technické parametry nabídek, zarazilo jej však, že zadavatel rozhodl v rozporu s verdiktem obou komisí, přestože pracovní komise byla složena pouze z odborníků z českých drah.
V auditu se na adresu vítěze tendru objevila dokonce věta: "Při výběru technologie Nortel zde existuje riziko použití v dnešní době již zastaralé technologie."
Osobní odpovědností k pořádku?
Auditor tvrdí, že rizika pro České dráhy vzniklá v případě výběrového řízení na dodavatele pilotního projektu GSM-R není možné odstranit. Auditor však navrhl provést některá opatření:
- Věnovat zvýšenou pozornost formální stránce výběrového řízení
- V případě odchylného rozhodnutí zadavatele od doporučení komise by měl zadavatel odůvodnit své rozhodnutí slovně a zároveň provést hodnotovou analýzu u všech stanovených kritérií
- Přenést osobní zodpovědnost za zákonnost organizace a průběhu výběrového řízení na zainteresované pracovníky
- Do celého procesu zapojit právní odbor generálního ředistelství drah
Právní odbor se již tendrem zabývá. Míra osobní odpovědnosti manažerů je v současnosti vnějšímu pozorovateli nejasná, České dráhy však zjevně demonstrovaly vůli vybřednout z patové situace. Kvalita opakovaného výběru dodavatele pilotního projektu GSM-R se pozná brzy podle toho, zda a případně jak se jím budou muset zabývat státní instituce.
Své názory a odhady můžete psát do diskuse pod článkem. Pro lepší orientaci zveřejňujeme výsledky mimořádného vnitřního auditu výběrového řízení.
strana 2 strana 3 strana 4 strana 5 strana 6 strana 7 strana 8 strana 9