Příkladem tohoto propojení je tlačítko Lookup ve formuláři pro výběr adresy elektronické pošty. Po stisknutí tlačítka Lookup se na displeji zobrazí seznam všech e-mailových adres v adresáři a uživatel může jednu nebo více těchto adres vložit do seznamu adresátů.
Pokud píšete vlastní aplikaci, která potřebuje pracovat s daty z centrálního adresáře aplikace AddressBook, je možné použít funkci PhoneNumberLookup(). Parametrem této funkce je ukazatel na datovou strukturu políčka pro vstup textu FieldPtr. Po zavolání se funkce phoneNumberLookup() pokusí vyhledat text, který byl zapsán v tomto políčku, v databázi aplikace AddressBook.
Pokud je vyhledán pouze jeden záznam, je do tohoto políčka zkopírováno jméno a telefonní číslo nalezeného kontaktu z adresáře. Pokud zadání odpovídá více záznamů, je zobrazen formulář se seznamem kontaktů, ze kterého může uživatel jeden vybrat. Jméno a telefonní číslo vybraného kontaktu z adresáře je poté obdobně vloženo do políčka.
Tato funkce nevyžaduje žádné další parametry a její chování není možné modifikovat. Pokud potřebujete, aby vaše aplikace prohledávala adresář jiným způsobem, musíte databázi aplikace AddressBook otevřít, nalézt odpovídající záznamy a vložit je do seznamu voleb nebo do tabulky.
V jednom svém programu jsem tento úkol řešil a podělím se s vámi o své zkušenosti s títo přístupem. Nejprve musíme nalézt a otevřít databázi aplikace AddressBook pomocí standardní funkce PalmOS pro otevření databáze a konstant, označujících tvůrce a typ databáze. Tvůrcem databáze je aplikace AddressBook (kód 'addr') a typ databáze je 'DATA'.
#define addrDBType 'DATA' #define addrDBCreator 'addr' gDB = DmOpenDatabaseByTypeCreator(addrDBType, addrDBCreator, dmModeReadOnly);
Konstanty addrDBCreator a addrDBType obsahují jednoznačnou identifikaci aplikace AddressBook a typ její databáze, ve které jsou obsažena data o kontaktech. Každý kontakt je uložen v jednom záznamu databáze a databáze je již setříděná tím způsobem, který uživatel preferuje.
Data jsou v jednotlivých záznamech aplikace AddressBook uložena velmi úsporně. Na začátku kždého záznamu o kontaktu (odpovídá jedné položce adresáře) je hlavička, která nese zejména informaci o tom, které položky záznamu (jméno, adresa, telefon) jsou vyplněné.
Po této hlavičce následují ve stanoveném pořadí jednotlivé vyplněné položky záznamu (ale jen ty, které byly uvedeny v hlavičce) ukončené znakem '\0'. Tento způsob komprimovaného uložení záznamů má za cíl maximální možnou úsporu paměti zabrané záznamem. Hlavička každého záznamu má následující formát:
typedef struct AddrPackedDBRecord { AddrOptionsType options; AddrDBRecordFlags flags; UInt8 companyFieldOffset; } AddrPackedDBRecord;
V jednom záznamu v adresáři je uvedeno pět volitelných políček, která mohou obsahovat telefon, adresu elektronické pošty, číslo pageru a podobně. Co bude zobrazeno v těchto políčkách, závisí zcela na uživateli. Podobně může uživatel určit, které z těchto políček bude zobrazeno v seznamu. V proměnné options jsou uloženy kódy jednotlivých zobrazených políček:
#define workLabel 0 #define homeLabel 1 #define faxLabel 2 #define otherLabel 3 #define emailLabel 4 #define mainLabel 5 #define pagerLabel 6 #define mobileLabel 7 typedef union { struct { unsigned reserved:8; unsigned displayPhoneForList:4; unsigned phone5:4; unsigned phone4:4; unsigned phone3:4; unsigned phone2:4; unsigned phone1:4; } phones; UInt32 phoneBits; } AddrOptionsType;
V bitovém poli flags je uložena informace o tom, která políčka záznamu jsou vyplněna:
typedef union { struct { unsigned reserved :13; unsigned note :1; // poznámka unsigned custom4 :1; // volitelné 4 unsigned custom3 :1; // volitelné 3 unsigned custom2 :1; // volitelné 2 unsigned custom1 :1; // volitelné 1 unsigned title :1; // titul unsigned country :1; // země unsigned zipCode :1; // kód města unsigned state :1; // stát unsigned city :1; // město unsigned address :1; // adresa unsigned phone5 :1; // pozice 5 unsigned phone4 :1; // pozice 4 unsigned phone3 :1; // pozice 3 unsigned phone2 :1; // pozice 2 unsigned phone1 :1; // pozice 1 unsigned company :1; // společnost unsigned firstName :1; // jméno unsigned name :1; // příjmení: bit 0 } bits; UInt32 allBits; } AddrDBRecordFlags;
Má-li příslušný bit pole flags logickou hodnotu 1, je v datech následujících po hlavičce přítomen příslušný řetězec. Každý řetězec je ukončen znakem '\0'. Prvním řetězcem, který za hlavičkou může následovat, je příjmení (je-li nastaven prvek name), po něm jméno (je-li nastaven prvek firstName) a tak dále až k poznámce.
Příště si uvedeme příklad, jak prakticky použít databázi aplikace AddressBook v našem programu. Na příkladu ukážeme základní algoritmy potřebné pro zacházení s daty v seznamu kontaktů.