Zkouška probíhá ve dvou oblastech - okresu Denver a okresu Adams County, obojí v Coloradu - a používají se při ní speciální mobilní telefony spolu s GPS. Přesnost, alespoň v Denverské oblasti, se pohybuje okolo 90 metrů, což zcela stačí dispečerovi pro určení nejbližšího záchranného vozidla.
Software byl vyvinut firmou Snaptrack, Inc v San Jose v Kalifornii. a vyznačuje se přístupem, který se liší od systémů vyvíjených společnostmi jako je True Position nebo Grayson and Sirf Technology.
Snaptrack software (firmware) v telefonu používá speciální vysokorychlostní čip Digital Signal Processor (DSP). Tento čip obsahují všechny mobilní telefony, ale v systému Snaptrack pracuje software telefonu společně s centrálním počítačem, který data dále zpracovává a zlepšuje tak přesnost zaměření volání a tím i rychlost zásahu na místě nehody či nouze..
Na řešení lokalizace nouzových volání pracuje celý průmyskový odbor, neboť FCC (Federal Communications Commission) požaduje aby v říjnu 2001 byli mobilní operátoři schopni určit místo volání s přesností na 125 metrů.
Kromě požadavku FCC, který bleskově vytvořil kompletně nový trh, rýsují se další, tentokrát obchodní využití jako navigační systémy a mobilní telefonní senamy.
Někteří analytici se obávají, že FCC věc příliš uspěchala a vytvořila trh, který by jinak rostl postupně v návaznosti na pokles cen systémů GPS. Jak říká Ira Brodsky, president společnsoti Datacomm Research ze St.Louisu: "Trh je velmi zkreslený, protože je hnán požadavkem FCC a mnoho technických rozhodnutí je příliš uspěchaných."
Každá ze soutěžících společností poskytla svá řešení výrobcům telefonů a mobilním operátorům pro testy v polních podmínkách.
Jeden ze systémů používá pro lokalizaci volání porovnání příchozích časů signálů na tři různé stanice BTS. Tyto systémy jsou pravděpodobně jedny z nejlevnějších a pracují s již instalovanou cellulární sítí. Na druhé straně vyvolávají pochybnosti pokud jde o zachování soukromí - systém je pasivní a uživatel může být sledován bez svého vědomí po clou dobu kdy má telefon zapnutý. Vice president pro marketing a strtegické plánování společnosti Snaptrack o tom říká: "Lokalizace je důležitá, ale jde při ní o lidi, toto je přesně druh informace o které si lidé nepřejí aby byla zjišťována nebo vysílána. Jde vždycky o to, kdo sedí u tlačítka."
Kromě veřejného testu v Coloradu se Snaptrack chystá uveřejnit prohlášení, že jeho výrobek bude použit jednou z divizí NTT (Nippon Telecommunications and Telegraphs). Snaptrack bude součástí bezdrátového počítače do dlaně, který NTT uvede na trh v druhém čtvrtoletí příštího roku a v mobilních telefonech bude tato vyfikundace nabízena v druhé polovině roku 1999.
Snaptrack závodí prsa na prsa s Sirf Technology, jejíž řešení vytváří pomocí GPS přijímacího čipu kompletní informaci o poloze již v mobilních telefonech a jiných výrobků spotřební elektroniky. Minulý týden ohlásila Sirf smlouvu s Nokií a Ericssonem - Nokia dokonce do firmy investovala.
Sedm operátorů mobilních telefonních sítí - Airtouch, Ameritech, Bell Mobility, GTE, Primeco, Sprint PCS a US West - společně testují řešení ala Snaptrack. VLSI Technology se připojil k testování jako první prodejce chipů. Podle odvětvových zpráv se na projektu podílejí někteří výrobci a prodejci mobilních telefonů - Denso, Hyundai, LG, Motorola, Nokia a Samsung.
Představitelé Snaptracku označují za největší přednosti kombinace sítě a telefonu lokalizaci v řádově sekundách od stavu nula a větší přesnost.
Jedna ze základních nevýhod či omezení GPS v minulosti bylo v době odezvy, která mohla způsobovat až patnácti minutové čekání na výpočet přesné polohy.
Snaptrack Technology používá pozemní převaděče pro vylepšení přesnosti GPS dat - které jsou úmyslně zkreslovány americkou armádou - a proto je jejich systém schopen určit polohu s přesností na cca 5 metrů.
Poznámka pod čarou: Nařízení FCC mne, jako rozeného paranoika, naplňuje hrůzou. Aby měly oficiální orgány přehled o tom kde se pohybuji patří do nočních horrorů ve stylu 1984. V praktických důsledcích by ale komerční využití bylo daleko horší - představte si, že se se svým mobilním telefonem dostanete na dosah obchodního domu, v operačním centru bliknete na světelném panelu jak letadlo nad letištěm a již Vás volá užvaněný operátor připojeného telemarketingového centra a hrne Vám klíny do hlavy o nové a levné nabídce spodního prádla. Jsem si jist, že lokalizace nouzových volání nakonec přinesou daleko víc dobrého než špatného, ale na druhou stranu cena kterou za to každý zaplatí bude nejen v dolarech, ale i v dalším oříznutí osobních svobod a nezávislosti.
Poznámka druhá: Jeden z výrobců automobilů propagoval GPS pro svá auta sloganem: "Používejte co jste si již zaplatili!" Systém vojenských družic, nutných pro GPS byl totiž financován z kapes daňových poplatníků.