Všechno v jednom

Metoda nákupu "vše v jednom" začíná zasahovat i telekomunikační operátory.

Američané milují nákup ve velkém, proto také vznikly obchody jako Costco, Sams Club a Home Depot.

Nyní začíná horečka nákupů "pod jednou střechou" postihovat americké telekomunikační společnosti. Představte si lokální, dálkové a mobilní telefonní hovory od jedné společnosti a to někteří operátoři nabízejí i Internet a kabelovou televizi a to všechno na jednom jediném měsíčním účtu pochopitelně dopodrobna rozepsané

Telefonní společnosti tvrdí, že mohou takto zákazníkům nabídnout slevu. Tomuto trendu se říká bundling a zatím je ještě v plenkách, ale očekává se bouřlivý rozmach. Jednou z hlavních předností bundlingu je zjednodušení vašeho finančního toku a to v USA, kde se většina pravidelných plateb provádí poštou a šekem znamená hodně. Na druhou strnau ale bundling ztíží a zamlží možnost porovnávání tairfů. Například někdo kdo nemá mobilní telefon, ale často volá do Kanady bude mít problémy s hledáním nejlevnějšího tarifu pro dálkové hovory. elefonní společnosti mohou také začít zvyšovat ceny jednoduchých služeb - volací karty, dálkové hovory - a prosazovat tak bundly.

Nicméně operátoři mají svou fixní ideu, že více služeb = lepší služby a podle analytiků si na to radši máme začít zvykat.

AT&T Corp. byla jeden z prvních celonárodních operátorů, kteří nabídli bundle Personal Network plan za paušál. Za $29.99 měsíčně a 10 centů za minutu k tomu můžete volat lokálně, dálkově, bezdrátově i s volací kartou (ekvivalent CzechMate - PK) a to do i do Kanady, Spojeného království a některých částí Mexika. Součástí plánu je i toll free číslo 1-800 které zvoní u Vás doma. Zaplatíte-li dalších $15 každý měsíc máte i připojení na Internet přes AT&T's WorldNet a kabelovka bude nabízena časem.

Bundle vyjde levněji oproti individuálně zakoupeným službám. Pro dálkové hovory musíte platit měsíčně paušál $4.95, abyste se dostali na 10 centů/min a do Kanady, UK a Mexika to bude stát stejně víc. Volací karty jsou bez Personal Network plánu 25 centů za minutu a Internet normálně stojí $19.90.

Sprint Corp. ani MCI/WorldCom nezůstanou pozadu a brzy nabídnu své variace na dané téme svým lokálním zákazníkům.

RCN Corp. z New Jersey klade optický kabel v oblasti zátoky San Franciska, aby mohla nabízet bundle lokálních a dálkových hovorů spolu s přístupem na Internet již koncem tohoto roku. Lokální společnosti jako třeba jedno z "Bell Babies" Pacific Bell chystá nabídku lokálních hovorů, Internetu a mobilní komunikace a případně i dálkových hovorů.

Nápad "všechno v jednom" není nový; MCI to zkoušel před několika lety s balíčkem MCI One plan, ale trh na něj tenkrát ještě nebyl připravený.

Dnes, kdy se o zákazníka pere tolik společností a existuje takové množství komplikovaných cenových plánů, stále více a více zákazníků hledá jednoduchý a levný způsob připojení telefonu, kabelovky a Internetu.

Vince Tobkin, ředitel pro techniku a telekomunikace v Bain & Co. analytické firmě v San Francisku odhaduje současný potenciální podíl zákazníků pro bandly na 20 - 30% a to hlavně kvůli jednoduššímu účtu a jednobodové připojení.

Pro telekomunikační společnosti představují zákazníci budnlů stabilnní segment trhu; spotřebitele, kteří nejsou příliš náchylní ke změně operátora. Pokud chcete v plánnu AT&T's Personal Network telefonovat za 10 centů/minutu, musíte telefonovat dálkově i mobilně přes AT&T a to Vás zatvrdí proti svůdným nabídkám telemarketerů společnosti MCI.

Společnost RCN, operující v Bostonu, New Yorku a Washingtonu, D.C. nabízí slevu těm zákazníkům, kterým poskytuje více než jednu službu. Platíte-li RCN 30 dollarů měsíčně za kabel, dostanete slevu $3 pokud si k tomu přidáte telefon a další slevu pak za Internetové připojení. Jak říká Kagan z RCN: "Zákazník, který používá víc než jendu službu Vás pravděpodobně neopustí a tak na něm vyděláte víc a dlouhodoběji."

A konkurenční boj se přiostřuje.

Od roku 1996, kdy Telecommunications Act umožnil lézt si navzájem do zelí společnostem poskytujícím kabelovku, lokální i dálkové hovory, proběhlo napříč spektem téměř tucet sloučení velkých korporací, které tak mohou nabídnout širší služby než kdykoliv předtím. V příštích deseti letech, jak je možné odhadnout, vznikne hrstka gigantických telekoml s celosvětovou působností, která zanechá malé společnosti daleko za sebou.

"Všechna ta slučování vedou k tomu, aby mohly telekomunikační společnosti nabízet nejširší spektrum komunikačních služeb prostřednictvím všech přenosových medií." tvrdí konzultant Herschel Shosteck.
Spojení sil umožní i snížení nákladů a úspory v administrativě díky jedinému účtu. Úspory se pravděpodobně dostanu až k uživatelům, takže na tom nakonec vydělají všichni, jen komparativní nakupování telekomunikačních služeb již nebude tak jednoduché.

Přechod k bundlům bude asi v duchu "dobrovolné povinnosti", způsobené zdražením jednoduchých služeb. Právě tento měsíc AT&T oznámila serii zdražení služeb jako jsou volací karty. AT&T trvdí že to nemá s bundelm nic společného, ale analytici oponují. "AT&T v zásadě říká: dáme zákazníkům množstevní slevu, ale upravíme ceny tak, aby využívali jenom našich služeb." tvrdí Shosteck.

Některé skupin zákazníků protestují; The Consumers Union ve Washington, D.C se obává, že bundlování vzkřísí gigantické telekomunikační monopoly. Operátoři namítají, že zákazník na tom získá.

"Zákazníci chtějí bundly ze třech důvodů: dostanou služby v jednom balíku, dostanou slevu a s jednou společností se daleko snáze jedná." říká Steve Dimmittm vice president marketingu v Pacific Bell. Pacific Bell s bundlem experimentuje a nabízí slevy za dodatečně upsané telekomunikační funkce jako je voice mail, identifikace volaného a čekání hovoru. Lokální hovory a poplatek za Internet je již součástí podrobného účtu. (který společnost poskytuje zdarma, jako každý operátor v civilizovaném světě - PK)

Koncem tohoto roku se chce Pac Bell prosadit v dálkových hovorech s bundelm lokálních, dálkových, mobilních komunikací a Internetu za sníženoou cenu.

"Jde jen o to, být dostatečně flexibilní, aby zákazník dostal přesně to co chce" dodává Dimmit.



Poznámka pod čarou: Jsem si plně vědom toho, že tento článek zapůsobí na českého spotřebitele pod monopolním jhem neúprosného telecomu jako rudý hadr na býka, ale proto jsem se s ním netrápil; domnívalť jsem se ve své prostotě, že se někdy hodí vědět, jak se to dělá ve světě.