Za nevrácený modem si UPC účtuje smluvní pokutu 2 000 korun. Dojde-li na soud, je tato částka více než sedminásobná.

Za nevrácený modem si UPC účtuje smluvní pokutu 2 000 korun. Dojde-li na soud, je tato částka více než sedminásobná. | foto: iDNES.cz

Úspěšně se vzepřel vymahačům. Za nevrácený modem UPC chtěli 15 tisíc

  • 152
Nevrácení pronajatého modemu může klienta společnosti UPC přijít hodně draho. Přesvědčil se o tom i Miroslav, který smlouvu s poskytovatelem internetového připojení ukončil kvůli stěhování již v roce 2011. Před pár měsíci pak obdržel soudní příkaz k úhradě 15 tisíc korun.

Povinnost vrácení přijímacího zařízení má společnost zakotvenou ve všeobecných podmínkách. Podle nich je klient povinen pronajaté zařízení vrátit v nepoškozeném stavu do sedmi dnů po ukončení smluvního vztahu na adresu distribučního skladu v Nymburku.

O této povinnosti byl vyrozuměn i pan Miroslav, který v roce 2011 ukončil s UPC smlouvu z důvodu stěhování. Současně s tím obdržel ze strany společnosti příslib, že pronajatý modem si na staré adrese vyzvedne technik UPC. Ten se však nedostavil a kvůli stěhování pak nevrácený modem upadl v zapomnění.

Po necelých dvou letech od ukončení smlouvy však Miroslav obdržel soudní obsílku, v níž byl vyzván k uhrazení pokuty včetně úroků z prodlení a výloh právníka a soudu. Nevrácený modem jej měl přijít na zhruba 15 tisíc korun. Na smluvní pokutu však podle tehdy platných všeobecných podmínek připadala pouze třetina této částky. V současné době činí smluvní pokuta při nevrácení pronajatého modemu dva tisíce korun.

S vysokým finančním nárokem ze strany vymahačské společnosti Český inkasní kapitál, které UPC své pohledávky prodává, Miroslav nesouhlasil. Po obdržení dopisu tak společnosti obratem modem v odhadované hodnotě okolo jednoho tisíce korun vrátil a následně s právničkou sepsali odvolání. V něm zpochybnili výši škody způsobené nevrácením modemu i výši náhrady za právní služby.

U soudu se poté obě strany dohodly na uhrazení částky 2,5 tisíce korun.

Soud je krajní řešení. Není však výjimkou

"V případě, že klient pronajaté zařízení po ukončení smlouvy nevrátí, upozorňujeme ho (písemně, SMS) na nutnost splnění této povinnosti následující tři měsíce. Poté usiluje o to samé externí společnost," popsal mluvčí UPC Juraj Gerbery redakci Mobil.iDNES.cz standardní postup v případě nevrácení přijímacího zařízení ve stanovené lhůtě.

Klient je tak k navrácení modemu vyzýván ještě po dobu šesti měsíců. Až poté externí společnost v případě nevrácení zařízení přistoupí k mimosoudnímu inkasu za smluvní pokutu stanovenou všeobecnými podmínkami UPC.

"V případě, že ani v této fázi dlužník nereaguje, dochází na podání na soud, nebo ČTÚ, což jsou dlužníci už osm až devět měsíců po splatnosti. Soud je pro nás krajní řešení," dodal Gerbery.

Miroslav na svém blogu zmiňuje, že i po přestěhování zůstal nadále klientem UPC. Společnost tak měla všechny potřebné kontaktní údaje na osobu, u níž evidovala nevrácený modem. K výzvám však docházelo pravděpodobně pouze písemnou formou, a to na starou adresu klienta. Elektronickou poštou či textovou zprávou nebyl ze strany UPC kontaktován, přičemž tyto kontakty společnost znala.

Nejde o ojedinělý případ

Stejnou zkušenost má také slečna Pavlína, o jejímž případu informovalo na svých webových stránkách sdružení dTest. I v tomto případě šlo o nevrácený modem po ukončení smlouvy. Proti platebnímu rozkazu na částku 15 tisíc korun podala odpor.

"Společnost má nepochybně právo na náhradu škody, která jí nevrácením modemu vznikla," uvedl k případu právní poradce časopisu dTest Jan Votočka. Zároveň upozornil, že výše pokuty zjevně mnohonásobně převyšuje skutečnou zůstatkovou hodnotu modemu. Vzhledem k této nepřiměřenosti pak lze ujednání o smluvní pokutě považovat za neplatné.

Obvodní soud pro Prahu 2 na základě odporu, který slečna Pavlína podala, nařídil ústní projednání žaloby. V něm bývalá klientka UPC uspěla. Podle soudce byla smluvní pokuta, kterou si společnost UPC v případě nevrácení modemu nárokovala, nepřiměřená a kvůli rozporu s dobrými mravy neplatná.

Bránit se lze

Sdružení dTest zveřejnilo také rady, které mohou zákazníkům UPC v této situaci pomoci. Nejdůležitější je zejména včasné podání odporu proti platebnímu rozkazu, a to podle poučení v něm uvedeném. Odpor je zároveň nutné řádně odůvodnit.

Bývalý klient by měl také modem obratem vrátit, či tuto možnost nabídnout. Pokud nedošlo k jeho vrácení ve lhůtě stanovené všeobecnými podmínkami z důvodu pochybení ze strany UPC (např. právě kvůli příslibu jeho vyzvednutí technikem), upozorněte i na tuto skutečnost.

Pokud je platební rozkaz vydaný i přesto, že jste modem již vrátili, prokažte to předávacím protokolem s podpisem servisního technika, nebo v případě odeslání modemu poštou podacím lístkem. Můžete navrhnout také svědeckou výpověď.

Sdružení doporučuje také jakkoli dokázat skutečnou cenu nevráceného zařízení. Máte-li k dispozici ceník, či jiné dokumenty přímo od UPC, bude to snazší. V opačném případě tak bude nutné oslovit soudního znalce. To však s sebou přináší finanční výdaje, jejichž výše přímo závisí na rozsahu a pracnosti znaleckého úkonu.

Zajímejte se také o dobu, kdy byl nárok u soudu uplatněn. Pokud se tak stalo až po několika letech, je možné, že je záležitost již promlčena. Lhůta promlčení totiž běží od prvního dne po uplynutí lhůty pro vrácení modemu, kdy bylo možné částku za nevrácený modem požadovat. V případě UPC tedy po uplynutí sedmi dnů. V takovém případě podejte námitku promlčení.

Celou záležitost je dobré konzultovat s právním zástupcem. Je také vhodné s ním probrat i zákonnost jednostranných změn smluvních podmínek, které se v době uzavření smluvního vztahu s UPC mohly od podmínek při ukončení tohoto vztahu lišit.