Možná již brzy: Volání zdarma výměnou za reklamu

Možná již brzy: Volání zdarma výměnou za reklamu | foto: Profimedia.cz

Volání zdarma je za dveřmi, Britové se dočkají v lednu. A co my?

  • 28
Zhlédněte reklamy a my vám za to dáme volné minuty či textové zprávy. Tak zní nový obchodní model světových operátorů, díky kterému bude možné v budoucnu volat i zcela zdarma. Možná se dočkáme i u nás.

Velcí světoví operátoři začínají čím dál častěji využívat nového obchodního modelu, díky kterému mohou jejich zákazníci velmi ušetřit, respektive volat zcela zdarma.

Pomocí dotazníků či krátkých reklamních spotů, které stačí vyplnit či zhlédnout, si totiž můžete u operátora vydělat pár volných minut či textových zpráv navíc.

"Pro nabídku benefitů, které získají zákazníci výměnou za reklamu, je ten pravý čas," říká britská expertka na mobilní obsah, Nicky Waltonová.

Volání zdarma je za dveřmi

První velkou vlaštovku představuje finská společnost Blyk, v jejímž čele mimo jiné nalezneme i bývalého presidenta Nokie, Pekku Ala-Pietila. Ta chce jako první využít obchodního modelu k provozování samostatného poskytovatele telekomunikačních služeb.

"Model volného telefonování je natolik zřejmý a atraktivní, že nás velmi překvapilo, že jej nikdo jiný před námi ještě neuplatnil," říká Ala-Pietila a dodává: "Ve své podstatě pouze rozšíříme funkční reklamní model i do mobilních telefonů."

První zákazníci, kteří budou moci naplno výměnného systému využít, budou mladí Britové. Společnost chce totiž již na začátku příštího roku vstoupit na britský trh a zaměřit se na uživatele ve věku od 16 do 24 let.

Zájemci o takovou službu se budou muset zaregistrovat pomocí internetového formuláře, v němž uvedou své osobní údaje a zájmy. Poté jim bude doručena SIM karta s blíže nespecifikovaným počtem volných minut a textovek.

Reklamní a analytická část pak bude založena na odpovědích na příchozí SMSky. Společnost Blyk však zatím nechce uvést, na kolik volných jednotek budou jednotlivé odpovědi ceněny. Pokud se jí však bude dařit, chystá se expandovat i do jiných evropských zemí.

Model ověřeně funguje

"Nevidím žádný důvod, proč by tento model neměl fungovat," říká Waltonová a dodává: "Je výhodný jak pro zákazníky, protože získávají benefity zdarma, tak pro reklamní společnosti, kterým umožňuje přesné zacílení svých reklam."

Na světovém trhu již fungují nejrůznější variace takového modelu. Například vlivný americký operátor Virgin Mobile provozuje službu zvanou Sugar Mama. Díky ní si mohou jeho zákazníci přivydělat až 75 volných minut měsíčně pomocí sledování třicetisekundových reklamních videí .

Součástí projektu jsou i krátké textové zprávy s jednoduchou otázkou zasílané na mobilní telefony zákazníků. Po obdržení odpovědi vám operátor automaticky přičte příslušný bonus, který bude uplatněn v měsíčním vyúčtování služeb.

Další americká společnost, Xero Mobile z Los Angeles, se chystá k vyzkoušení tohoto obchodního modelu na univerzitních studentech.

Možná se dočkáme i u nás

Naši operátoři se k výměně reklamních produktů za jimi nabízené služby staví velmi různorodě. Například T-Mobile tvrdí, že úvahy o uvedení obdobného marketingového modelu v ČR jsou prozatím předčasné.

"V současné době o této službě neuvažujeme," říká Martina Kemrová z T-Mobile. Stejně na naši otázku reagoval i Martin Žabka z O2. Ten však nepopírá, že je zavedení podobného modelu v budoucnu možné. "Pokud naše výzkumy prokážou o tuto službu zájem, její budoucí nasazení nevylučujeme," říká Žabka.

Podobně se k situaci staví i Vodafone: "V oblasti reklamy zvažujeme všechny zajímavé i alternativní zdroje, které v budoucnu budou přínosné jak pro nás, tak pro naše zákazníky," říká Jakub Hrabovský z Vodafone. "Jedním z nich může být i tento obchodní model," dodává.

Obraty stále rostou

V současné době se v oblasti mobilní reklamy točí nemalý kapitál, který za tento rok dosáhl částky 870 milionů amerických dolarů (přibližně 19 miliard korun).

Při zachování rostoucího vývoje předpokládá výzkumná společnost Informa T&M v čele s Nicky Waltonovou, že tato částka vzroste do roku 2011 na 11,3 miliard amerických dolarů (asi 250 miliard korun).