Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Volání z auta bude jednodušší. Operátoři posilují vysílače u dálnic

  • 24
Operátor T-Mobile se rozhodl reagovat na stížnosti zákazníků ohledně nestability hovorů v automobilech a na nejfrekventovanějších českých komunikacích zvýší kvalitu signálu. Vloni udělal to samé Vodafone, O2 zlepšuje pokrytí na komunikacích pravidelně. Volání z automobilů tak bude nyní jednodušší.

Operátor T-Mobile zlepší pokrytí podél nejdůležitějších komunikací, především pak na dálnicích D1, D2, D5 a D11 a také na většině rychlostních silnic. Celkově by se posílení mělo týkat více než stovky vysílačů v blízkosti důležitých komunikací.

Změny proběhnou především formou úpravy anténních parametrů vysílačů, zvýšením jejich výkonu a v některých případech i přidáním nových antén. Mělo by také dojít k optimalizaci parametrů, týkajících se předávání hovorů mezi buňkami. To bývá častý důvod výpadku telefonního hovoru během jízdy.

"Nastavení sítě měníme průběžně za provozu. Naši zákazníci jej pocítí v plynulejších hovorech ve vozech zejména v oblastech, kde z nejrůznějších důvodů, například kvůli ochraně přírody, nemůžeme postavit další základnové stanice," říká Slavomír Kadidlo, manažer kvality sítě společnosti T-Mobile.

Kvalitu zlepšují také ostatní operátoři

Operátor O2 se o pokrytí a kvalitu signálu se zaměřením na hlavní silniční tahy stará průběžně. Pro optimalizaci sítě na dálnicích, rychlostních komunikacích a dalších silnicích I. třídy provádí zaměstnanci operátora minimálně jednou ročně měření ve dvou měřících vozech. V průměru uskuteční více než pět tisíc testovacích hovorů a najedou přes 18 tisíc kilometrů.
 
Zaměřují se hlavně na vysokou spolehlivost předávání hovorů mezi jednotlivými buňkami mobilní sítě. Pozornost věnují také společnému fungování sítí 2G a 3G. S nárůstem pokrytí 3G se totiž signál této sítě objevil i na dálnicích a silnicích, zejména tam, kde míjí či procházejí skrz města a větší obce.

K vylepšení pokrytí u O2 v letošním roce došlo (či dojde do konce roku) na dálnici D1 a D8, rychlostní silnici R10, Pražském okruhu (R1) a silnicích I. třídy č. 7, 35 a 38.

Svou síť kolem dálnic posílil nedávno také operátor Vodafone. "Na konci minulého roku jsme výrazně posílili kapacitu na všech dálničních tazích, aby byla dostatečná i pro případ nečekaných událostí, během nichž se tvoří kolony," řekl Miroslav Čepický, tiskový mluvčí operátora.

Čím lepší vozidlo, tím horší signál

Zatímco mobilní telefony se zmenšily, zbavily se vnějších antén a díky hustějšímu pokrytí dokážou pracovat s podstatně menším vysílacím výkonem, vývoj automobilů jde přesně opačným směrem. Jejich karoserie jsou masivnější a výrobci navíc často používají speciální vyhřívaná pokovená termoskla nebo fólie, které slouží k tepelné izolaci klimatizovaných vozů.

Automobil tak funguje stejně jako Faradayova klec, kdy elektromagnetické záření (kam patří i mobilních sítě) proniká dovnitř omezeně a většina je svedena po plášti karoserie. U vozů nižší střední třídy typu Škoda Octavia tak činí útlum uvnitř automobilu zhruba 20 dB, což odpovídá snížení síly signálu o přibližně 30 procent. Dražší vozidla vybavená termoskly pak "tlumí" dokonce o 40 dB, čímž se příjem zhorší až o 60 procent.