Šestkrát vyšší vyúčtování, než platil v předchozích měsících, zákazník u operátora reklamoval. Ovšem neúspěšné. Vodafone reklamaci zamítl s odůvodněním, že došlo k jednostranné změně smlouvy, na níž byl zákazník upozorněn. A to nejen ve vyúčtování, ale i prostřednictvím SMS. Operátor ovšem podle zjištění ČTÚ při plnění své zákonné informační povinnosti nepostupoval důsledně.
„Váš Tarif na míru nahradíme modernějším řešením,“ začínalo sdělení operátora v měsíčním vyúčtování informující zákazníka o nahrazení Tarifu na míru první generace „aktuálními tarify s bohatší nabídkou služeb“. Nicméně pro více informací byl zákazník odkazován na internetovou samoobsluhu.
O pět měsíců později obdržel ještě SMS s informací, že během příštích dvou týdnů bude z Tarifu na míru převeden na nové řešení s tím, že podrobné informace najde na přiloženém odkazu.
Nepřečetl si fakturu a musí u operátora zůstat další dva roky |
Operátor však podle úřadu nemůže spoléhat, že „si zákazník na základě strohého avíza sám vyskládá ‚informační mozaiku‘, kterou mu připravil“.
V námitkovém řízení ČTÚ navíc zjistil, že obchodní podmínky operátora (článek 1.1.5 - viz box níže) byly v rozporu s § 1752 občanského zákoníku. Možnost ukončení smlouvy písemnou výpovědí totiž vázal pouze na změnu podstatných náležitostí smlouvy vedoucích ke zhoršení postavení zákazníka. Ve formulaci navíc chyběla třeba informace o délce výpovědní lhůty.
„Takové ujednání z hlediska § 1752 neobstojí, a je proto neplatné. Již z tohoto důvodu Vodafone nebyl oprávněn měnit smlouvu,“ upřesnil ČTÚ v srpnové monitorovací zprávě.
Z výše uvedených důvodů proto v námitkovém řízení vyhověl zákazníkovi Vodafonu a vyúčtování snížil na původní částku. Podle úřadu totiž nelze povinnosti informovat o jednostranné změně smlouvy dostát pouhým sdělením, že k takové změně v dohledné době dojde.
„Pokud se má účastník kvalifikovaně rozhodnout, zda mu zamýšlená změna bude vyhovovat nebo ne, a uplatnit tak své právo na ukončení smlouvy, musí být o změně informován komplexně a způsobem, který si zvolil pro zasílání vyúčtování,“ vysvětlil úřad.
Vodafone v článku 1.1.5 obchodních podmínek uváděl: Pokud nebudete souhlasit se změnami podstatných náležitostí smlouvy provedenými podle čl. 1.1.4 výše, které vedou ke zhoršení vašeho postavení, můžete smlouvu ukončit písemnou výpovědí s uvedením tohoto důvodu, kterou nám doručíte do 15 kalendářních dnů ode dne účinnosti této změny. Upozorňujeme, že v takovém případě bude smlouva ukončena (a SIM karta deaktivována). Pokud jsme však změnu provedli z důvodu změny právní úpravy či na základě rozhodnutí ČTÚ, nebo změnou nejsou dotčena vaše práva a povinnosti, tento postup nelze použít. Ukončit smlouvu také nemůžete v případě, že vám byly změny známy již při uzavírání smlouvy. Pokud nám výpověď v uvedené lhůtě nedoručíte, budeme mít za to, že se změnami souhlasíte. |