Miliardáři z Hinduja Group se pustili do souboje s Vodafonem

Miliardáři z Hinduja Group se pustili do souboje s Vodafonem | foto: The Hindu

Vodafone svádí bitvu v Indii

  • 5
Bitva o čtvrtého největšího indického operátora Hutchison Essar se začíná přiostřovat. Extrémně rychle rostoucí jihoasijský trh je totiž velkým lákadlem.

Indický mobilní trh zažívá v posledním období těžko uvěřitelný boom a tak není divu, že většina velkých hráčů na trhu po něm tak či jinak pošilhává. I když se jedná o trh velmi chudý a příjem na zákazníka je výrazně menší než v dalších zemích této oblasti, výrobcům rozhodně stojí za pozornost - svědčí o tom i modely mobilů vyvinuté speciálně pro Indii a podobné trhy.

Vodafone má soupeře

Ostatně i generální ředitel Vodafone Arun Sarin zmínil  tento trh jako jeden z nejdůležitějších pro další rozvoj společnosti. Není tedy žádným překvapením, že když hongkongský Hutchison Telecommunications International ohlásil záměr prodat svůj 67% podíl v indickém operátorovi (zbytek drží ocelářská skupina Essar), přispěchal Vodafone s nabídkou. Šance Vodafone se výrazně zvýšily, když vyšly najevo záměry dalších dvou velkých držitelů akcií Hutchison Essar.

Miliardáři z Hinduja Group se pustili do souboje s Vodafonem

Nicméně kromě již dříve ohlášeného zájmu indické dvojky Reliance Communications, vlastněné miliardářem Anilem Ambani, vstoupila do hry miliardářská skupina Hinduja brothers. Hodnota tohoto impéria, které zahrnuje řadu aktivit od bankovnictví po produkci Bolywoodských filmů, se odhaduje na 6 miliard liber (245 miliard Kč).

Miliardáři z Hinduja Group se pustili do souboje s Vodafonem

"Vyjádřili jsme zájem o nákup podílu v Hutchisonu a nyní čekáme, jestli jeho majitelé skutečně potvrdí zájem svůj podíl prodat," řekl Ashok Hinduja, výkonný ředitel Hinduja Group. "Nezajímá nás žádná nabídka na méně než 51%, chceme držet kontrolní balík," dodal.

Obecně se očekává, že cena podílu Hutchisonu se bude pohybovat kolem 17 miliard dolarů (352 miliard korun).

Co bude dál?

Poslední rok nebyl pro Vodafone nijak růžovým, už od jeho začátku se neustále objevují spekulace o tom, že je skupina zralá na prodej a několikrát se dokonce velmi vážně zatřásla židle id pod samotným Arunem Sarinem. Právě od jeho nástupu do vedení Vodafone se datuje rychlá expanze, ale zdá se, že zlatá léta jsou už dávno minulostí.

Vše začalo prodejem japonské pobočky Vodafone, který byl potvrzen v březnu letošního roku. Za 1,75 bilionu jenů (350 miliard Kč) se zbavil Vodafone zátěže, kterou způsobilo několik chybných rozhodnutích ve strategii společnosti v Zemi vycházejícího slunce. Tak jako na celém světě, i tady totiž Vodafone vsadil na globální strategii, ale ukázalo se, že japonský trh je jiný.

Arun Sarin

A japonský Vodafone ztrácel v posledních dvou letech stále rychleji tržní podíl na úkor dvou hlavních konkurentů – NTT DoCoMo a KDDI. Problémy způsobilo hlavně odložení startu sítě 3G, kterou Japonci milují. "Japonsko má nejlepší mobily na světě,“ komentoval na konci roku 2005 situaci Izumi Aizu z centra Global Communications v Tokiu a dodává: „Jak si mohl Vodafone myslet, že se jich uživatele vzdají?“.

V květnu pak ohlásil Vodafone rekordní ztrátu a začalo se znovu spekulovat o prodeji podílu v americkém operátorovi Verizon Wireless. Jenže ten je srdeční záležitostí Aruna Sarina, právě odsud totiž odstartoval svoji kariéru ve Vodafone. Analytici dokonce spekulovali, že by se mohl odehrát veletoč v podobě prodeje podílu ve Verizonu a následného nákupu celé skupiny Vodafone právě tímto operátorem.

Během podzimu ohlásil Arun Sarin novou strategii, která má mimo jiné znamenat zaměření se na trhy s perspektivou růstu. A právě sem patří Indie a Afrika. Navíc se objevily i zprávy o zájmu o skupinu 3. Přesto ztráta ke konci roku 2006 narostla na 137 miliard korun.

Nakonec byl Vodafone donucen oznámit i prodej svého 25% podílu ve švýcarském Swisscomu, který získal samotný Swiscom za 4,35 miliardy CHF (téměř 75 miliard korun). Transakce dokonce podle agentury Dow Jones Newswires oslabila švýcarský frank.

Čeká nás další přejmenování?

Spekulace o prodeji skupiny, nebo části poboček se budou určitě rojit nadále. Žádný z operátorů nemá na růžích ustláno a investice se vrací jen velmi pomalu. Přesto u nás v Česku můžeme být relativně v klidu – česká pobočka patří k nejziskovějším v rámci skupiny, takže se dá čekat, že dokud nebude muset, Vodafone se jí nezbaví.