Asijští výrobci smartphonů drtí světový trh (ilustrační snímek)

Asijští výrobci smartphonů drtí světový trh (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Vítězové a poražení: Apple s Huaweiem slaví, Microsoft a Sony brečí

  • 88
Las Vegas (Od zpravodajů Mobil.iDNES.cz) - V rámci veletrhu CES zveřejnila analytická společnost IDC pořadí patnácti největších světových výrobců smartphonů. Tato patnáctka představuje 80 procent produkce chytrých mobilů. Některá čísla jsou hodně zajímavá a ukazují, v jak hluboké krizi jsou tradiční značky.

První třetina žebříčku není příliš překvapivá, pětici největších výrobců smartphonů zveřejňují analytické firmy pravidelně. Ale další pořadí je většinou neznámé. IDC ho v Las Vegas odhalilo, a to za první tři čtvrtletí loňského roku. Což je logické, výsledky za poslední kvartál budou k dispozici až koncem ledna. Zde je nutné podotknout, že poslední čtvrtletí je z celého roku nejdůležitější, vzhledem k vánočnímu období se v něm totiž prodá nejvíce přístrojů. Což může některým výrobcům pomoci vystoupat v tabulce vzhůru.

Vede Samsung před Applem a Huaweiem. Rozdíly jsou zde velké, Samsung drží téměř čtvrtinu trhu, Apple má 15 procent a Huawei lehce přes sedm procent. Těsně za sebou pak čtvrtou a pátou příčku okupují čínské značky Lenovo a Xiaomi.

Pořadí výrobců smartphonů za první tři čtvrtletí 2015
VýrobcePočet kusů (miliony)Podíl na trhuMeziroční srovnání
Samsung239,1723,1 %- 2%
Apple156,7515,2 %+ 33%
Huawei74,187,2 %+ 48%
Lenovo53,765,2 %- 22%
Xiaomi52,625,1 %+ 28%
LG44,424,3 %+ 2%
ZTE36,663,5 %+ 20%
Alcatel TCL28,282,7 %+ 21%
Oppo28,132,7 %+ 33%
Vivo25,972,5 %+ 32%
Microsoft22,992,2 %- 20%
Coolpad22,882,2 %- 27%
Sony21,792,1 %- 23%
Meizu17,22 1,7 % + 461%
HTC14,23 1,4 % - 7%
Ostatní194,3518,8 %+ 24%
Celkem1 033,43 100 % + 12%

V druhé pětce je LG, ZTE, Alcatel (TCL) a dvě pro nás málo známé značky Oppo a Vivo. První z nich v Evropě oficiálně prodává přístroje značky OnePlus, neoficiálně se zde pak prodávají i modely Oppo, Vivo lze také občas koupit. Obě značky jsou vedle domácí Číny velmi silné i na trzích jihovýchodní Asie, například v Thajsku nebo Malajsii.

Až jedenáctý je Microsoft, který za uvedené období prodal téměř stejně přístrojů jako značka Coolpad, která vstoupila loni v létě oficiálně do Evropy a na český trh (více zde). Třinácté místo Sony není žádná sláva, ale rozdíly zde nejsou velké, při úspěchu tak může Sony žebříčkem rychle stoupat. Čtrnácté Meizu a patnácté HTC už ztrácejí více.

Pořadí je zajímavé, ale ještě zajímavější jsou meziroční rozdíly u jednotlivých značek. Samsung a LG hlásí stagnaci: Samsung o fous klesl, LG o fous stouplo. Radují se u Haweie s 48procentním nárůstem prodejů a u Applu s 33procentním nárůstem. Výrazně rostly i čínské značky ZTE, Alcatel, Oppo a Vivo. První dvě o dvacet procent, další dvě pak o třicet. Ale rekordmanem je Meizu, které podle IDC meziročně prodalo o závratných 461 procent přístrojů víc.

Celkově trh rostl o 12 procent, takže mnoho výrobců muselo zákonitě prodat meziročně méně. Největší pokles hlásí Coolpad, ten prodal o 27 procent přístrojů méně. Firmy Sony, Lenovo a Microsoft prodaly zhruba o 20 procent méně. HTC si podle agentury připsalo propad o sedm procent. Což ještě není tak strašné.

Pokud agentury vydají výsledky i po loňském čtvrtém čtvrtletí, bude zajímavé sledovat, komu se podařilo v předvánočním období urvat co nejvíce. Třeba jestli se Microsoftu podařil návrat s dvojicí špičkových Lumií 950 a základním modelem 550. Microsoft potřebuje úspěch jako sůl. V podstatě byl jediným výrobcem na platformě mobilních Windows, takže tržní podíl této platformy se již nebezpečně přiblížil k dvěma procentům. A to je hodně málo.