Ceny mobilního volání by se letos měly výrazněji snižovat. To se sice děje už několik let, loni se průměrná cena snížila asi o 18 procent, letos by však mobilní "výprodej" mohl být ještě výraznější.
A to hlavně díky novým konkurentům, kteří by trh měli už letos více rozředit. Jde o společnosti bez vlastní sítě a infrastruktury, tedy o takzvané virtuální operátory. Ti si služby kupují od síťových operátorů a dál je přeprodávají svým zákazníkům.
Podobným příkladem je Bleskmobil, který několik měsíců nabízí vlastní předplacené karty v síti Telefóniky. Podle hlasů z trhu jsou na cestě minimálně další dva, byť samy firmy se zatím tváří tajemně.
Jednou z nich by měla být telekomunikační firma GTS Czech. Ta by podle informací MF DNES měla být nejdále ve vyjednávání se společností T-Mobile. Ani jedna ze stran však námluvy oficiálně potvrdit nechce. "Takzvaný virtuální operátor je naším dlouhodobým cílem, nicméně v tuto chvíli nebudeme komentovat stav jednání," uvedla pouze mluvčí společnosti GTS Lucie Řeřichová.
Operátor od Teska nebo od Českých drah
Nakročeno k vlastnímu operátorovi má také řetězec Tesco, který tuto službu provozuje na řadě evropských trhů včetně Slovenska. Před několika dny si v Česku založil dceřinou společnost Tesco Mobile a zaregistroval ochrannou známku. Ve většině zemí Tesco spolupracuje s Telefónikou, i v Česku je jí podle hlasů z trhu nejblíže. "V tuto chvíli je však předčasné spekulovat o tom, zda, kdy a za jakých podmínek bude na českém trhu mezi našimi službami i mobilní virtuální operátor," uvedl vyhýbavě mluvčí řetězce Jan Dvořák.
Podle informací MF DNES o vlastním "virtuálovi" uvažují na České poště či v dceřiné společnosti Českých drah ČD Telematika. Na pozadí těchto utajených jednání se navíc odehrává další miliardová bitva - o volné frekvence. Na nich by mohl vyrůst nový plnohodnotný hráč s vlastní sítí. O frekvence v tuto chvíli soupeří trojice současných operátorů se skupinou PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera.