Zahájení provozu call centra ve vinařické věznici

Zahájení provozu call centra ve vinařické věznici | foto: T-Mobile

T-Mobile vám zavolá z vězení. Vinařická věznice spustí call centrum

  • 103
Ministerstvo spravedlnosti společně s vězeňskou službou, firmou A-Giga a operátorem T-Mobile spouští projekt, který vězňům nabídne neobvyklou pracovní pozici. Budou volat z call centra a nabízet produkty a služby různých firem.

Vězni v call centru budou nabízet různé služby a produkty, mimo jiné od operátora T-Mobile, ale také od dalších firem. Při hovoru budou mít pouze základní informace o zákazníkovi, prakticky tak jen budou zjišťovat, zda o ně má volaný zájem. O zbytek se postarají zaměstnanci mimo vězení.

Na vězně budou ve výběrovém řízení kladeny přísné nároky. Žadatel o tuto pracovní pozici musí úspěšně absolvovat rekvalifikační kurz akreditovaný MŠMT pro pracovní činnost operátora call centra. Počítá se s výběrem ze 400 vězňů, ze kterých bude právě po rekvalifikaci a sérii pohovorů vybráno 90 osob. O vhodnosti jejich zařazení bude rozhodovat odborná komise složená z kvalifikovaných zaměstnanců vinařické věznice.

Odsouzení, kteří budou v call centru pracovat, mají smlouvu přímo s věznicí, a z odměny tak mohou platit jak své dluhy, tak náklady na pobyt ve výkonu trestu, nebo podporovat svou rodinu. Zapojení do této pracovní činnosti je údajně také prostředek ke snížení recidivy vězňů. U původního projektu call centra (viz boxík) recidiva těch, kteří byli na této pozici zaměstnáni, klesla na 18 % oproti celostátnímu průměru, který činí téměř 70 %.

„Zaměstnávání odsouzených je mou velkou prioritou. Ze zahraničních zkušeností víme, že správné pracovní návyky jsou jednou z hlavních zbraní proti recidivě odsouzených. Mou snahou proto je, aby pracovali všichni odsouzení, kteří pracovat mohou,“ vyslovil naději nad projektem ministr spravedlnosti Robert Pelikán.

Pokus číslo 2

Vězeňské call centrum není zcela nový projekt. Věznice už telefonní středisko s vězni provozovala mezi roky 2012 a 2014. Tehdy jeho provoz ovšem zastavila informace, že vězni mají přístup k citlivým datům (rodná čísla, adresy) lidí, kterým volají. Ačkoliv se tehdy tato informace nepotvrdila, byl provoz call centra ukončen.

„Díky práci si odsouzení osvojují či prohlubují pracovní návyky, které jim po propuštění do civilního života pomohou najít práci, zapojit se do plnohodnotného života a vyhnout se tak dalšímu páchání trestné činnosti,“ uvádí generální ředitel Vězeňské služby Petr Dohnal.

Projekt vězeňského call centra komentoval i generální ředitel T-Mobilu Milan Vašina: „Věříme, že tato sociální inovace nás zařadí po bok vyspělých, moderních zemí, kde je zaměstnávání odsouzených zcela běžné.“

Vinařická věznice se nachází ve Středočeském kraji nedaleko Kladna. V současnosti má kapacitu pro 900 vězňů ve 24 oddílech o 163 ložnicích.