Z provozních grafů, které má redakce k dispozici, se lze například dočíst, že zákazníci všech operátorů se chovají veskrze stejně. Jednotlivé špičky se velmi často kryjí.
"Obecně se dá říci, že větší provoz je ve všední den, největší pak o svátcích (Vánoce, Velikonoce...), a během výjimečných sportovních událostí," uvádí Martina Kemrová, tisková mluvčí operátora T-Mobile.
Zákazníci Telefónicy vstávají dříve
V pracovní dny lidé nejvíce telefonují mezi osmou až jedenáctou hodinou ranní. Jako první nastává špička u operátora Telefónica O2. "V průběhu pracovního týdne zákazníci O2 nejvíce telefonují mezi 8 a 10 hodinou," říká Martin Žabka, tiskový mluvčí společnosti.
Zákazníci Vodafonu se k životu probouzí až okolo deváté hodiny ranní a ve své snaze nepolevují až do jedenácti hodin. O třicet minut později a o třicet minut dříve (9:30 až 10:30) probíhá první hovorová špička v síti T-Mobile.
Druhá špička, která je společná pro všechny operátory, nastává v odpoledních hodinách; většinou v časovém rozmezí od třinácté do patnácté hodiny.
Z pohledu komunikace pomocí SMS zpráv se v pracovní dny nejvíce snažíme ve večerních hodinách, vyšší aktivita je patrná i dopoledne. "V pracovní dny i o víkendu posílají zákazníci nejvíce SMS mezi 18:00 a 21:00," říká Filip Hrubý, tiskový mluvčí Vodafonu. "Každou minutu pošlou v průměru 6500 SMS," dodává.
Večerní hodiny patří i datovým přenosům. Nejvíce je využíváme mezi devatenáctou a dvaadvacátou hodinou. Svou zásluhu na tom mají i MMS zprávy, které nejčastěji posíláme od 19 do 21 hodiny.
O víkendu si rádi přispíme
Jinak vypadá provoz v mobilních sítích o víkendu, kdy si rádi přispíme. "O víkendu se špička přesunuje na 9 až 11 hodinu," uvádí Žabka. I u Vodafonu a T-Mobilu je ranní špička oproti všedním dnům mírně posunuta - nejvíce se volá okolo jedenácté hodiny ranní.
Výraznou změnu však představuje večerní hovorová špička, která nastává již okolo osmnácté hodiny a končí krátce před osmou večer. "Druhé maximum následuje mezi 17 a 19 hodinou, kdy si pravděpodobně domlouváme program na víkendové večery," říká Žabka.
V nočních hodinách se již spoléháme spíše na diskrétní SMS zprávy. "V průběhu páteční a sobotní noci je SMS provoz o více než polovinu (65 %) čilejší než v pracovní dny, krátce před půlnocí pošlou zákazníci v průměru 1300 SMS zpráv za minutu," uvedl Hrubý.
Podle Martina Žabky je navíc objem zasílaných SMS natolik veliký, že hlasování v televizních soutěžích nevytváří v provozu SMS center žádné výkyvy.
"Jedinou výjimkou bylo Velikonoční pondělí, kdy jsme zaznamenali mírný nárůst SMS provozu po 20 hodině, kdy vrcholila charitativní sbírka pro Kuře," dodal Žabka. Pro zajímavost uvedl, že v roce 2007 poslali zákazníci Telefónicy O2 celkem 3,082 miliard SMS zpráv.
Data i MMS zprávy o víkendu využíváme stejně, jako ve všední dny. Zde se statistiky operátorů téměř neliší.
Provoz ovlivňují mimořádné události
Dlouhodobě stabilní špičky však mohou snadno narušit nestandardní události. "Provoz v naší síti ovlivňují samozřejmě i neočekávané události jako byla vichřice Emma nebo hromadná nehoda na dálnici D1, které způsobily nárůst provozu v naší síti o 15 % respektive 10 %," uvedl Filip Hrubý z Vodafonu.
Dle něj jsou některé dlouhodobé údaje zajímavé i z geografického hlediska. Víkendové a prázdninové provozy totiž ve velkých městech klesají o zhruba 30 až 40 procent. To je dáno zejména 1) nepoužíváním služebních telefonů v těchto obdobích, 2) velkou skupinou zákazníků, kteří za prací dojíždějí a 3) prázdninami a dovolenými.