Varování před útokem - němečtí operátoři v ofenzívě

Deutsche Telekom a Mannesmann v boji o vládu nad evropským trhem. Co bude dál? Kdo koupí Voicestream? Analýza Tero Kuittinena přibližuje poslední dění v telekomunikacích.
Vítězství ve válce o nadvládu na jednom z klíčových mobilních trhů Evropy, Velké Britanii,  se definitivně stalo teutonskou záležitostí.  Nedlouho poté, co Deutsche Telekom zaplatil slušnou sumu za One-2-One, kupuje jeho domácí nepřítel Mannesman společnost Orange.  Platby  dosahují závratných výšek;  Mannesman zaplatil okolo 7 000 dolarů za jednoho oranžového zákazníka - to je dvojnásobek ceny, kterou DT zaplatil za svoji úspěšnou invazi na britskou půdu.  Mannesman samozřejmě nezaplatil tolik peněz jen proto, aby získal stávající zákazníky; počítá se všemi těmi, kdo se v blízké době upíší firmě Orange.  Koneckonců se očekává, že se pentrace mobilního trhu Velké Britanie koncem roku přehoupne přes magickou hranici 50% a Orange je mimořádně úspěšný v přebírání zákazníků firmám jako jsou Vodafone a Cellnet.   Přes to přese všechno je těžké se ubránit dojmu, že celkový boom v mobilních komunikacích vymknut z kloubů, šílí.

Mannesman má již za sebou nákup Omnitelu, italského operátora, který má největší předplatitelskou základnu v Evropě.  Deutsche Telekom kontroval britským One-2-One a na nákup Orange odpověděl ambiciózním plánem investic ve východní Evropě; plánem na podíl v každém operátoru na východ od Dunaje.  V Evropě již mnoho trhů nezbývá a tak se naskýtá otázka, čím odpoví Mannesmann.

Pro současný stav je typická situace nejlákavějšího sousta, americké společnosti Voicestream.  Jeho cena vzrostla z květnové úrovně 20 dollarů za akcii na 90 v průběhu a to během investorsky váhavých letních měsíců.  Pokud se analytici oboru domnívali, že Mannesmann přeplatil Orange, co teprve budou říkat na sumu, za kterou bude koupen Voicestream?  O akcie Voicestreamu je zájem právě pro jeho atraktivnost a  případného kupce to staví do nelehké situace - měl by snad zaplatit  i přemrštěnou cenu?  A může si dovolit to neudělat?

Voicestream je ve třetím kvartále svými výkony zcela vyjímečný.   Růstem počtu zákazníků  135% překonal AT&T, Nextel i Spring, v absolutních číslech to ale znamená pouhých 122 000 lidí; daleko méně než firmy z celonárodní špičky.  Agresivní politika Voicestramu vyústila v nákup Omnipointu a Aerialu; to by mělo přidat trochu masa na jinak kostnatou strukturu společnosti.  Voicestream nezanedbává ani budování nových sítí a Omnipoint sám o sobě se chystá pokrýt Los Angeles a Washington, DC a tak se společnost stane skutečným celonárodním operátorem.

Zdálo by se, že aktivita a růst udělá z Voicestreamu tu nejsvůdnější odalisku na trhu a to zvlášť pro evropské společnosti   kteří si již mezi sebe  rozdělili  většinu atraktivních evropských trhů.  Navíc používá Voicestream standard GSM a při vhodné marketingové strategii by to znamenalo shrábnout většinu příjmu z mezinárodního roamingu.  Tak jak je to?  Je to ta nejlepší koupě nebo snad ne?

Ne, není.  Respektive nemusí být a určitě ne za přemrštěnou cenu.  Za pozlátkem a vějičkami nejlepší akvizice na americkém kontinentě   číhá na kupce temná hrozba finanční ztráty.  Voicestream se pravděpodobně změní v černou díru, ve které budou mizet vagóny blištivých dolárků; pokud tam čeká zisk, pak rozhodně ne rychlý.  Výstavba sítí v místech jako je LA se záměrem zaútočit na AT&T a Sprint je finančně velmi náročné.  Voicestream potřebuje nákladnou celonárodní marketingovou kampaň, aby se mohl stát z lokálního operátora sítí se kterou se počítá.  Zisky z roamingu vypadají na první pohled dobře, ale vyžadují obrovské množství smluv s partnery v Evropě, reklamní kampaň, která by celý koncept vysvětlila zákazníkům a cenové úlevy, aby se to ti zákazníci odhodlali zkusit.  Možný zisk je sice vysoký, ale šáhnout si na něj bude možné až po letech tvrdé práce a velkých investicích.

Suma sumárum to znamená, že si Mannesmann tuto investici jednoduše nemůže dovolit.  Poslední nákup řádně otřásl vztahy  mezi investory a vedením společnosti a tak jako nejvážnější kandidát vypadá Deutsche Telekom - ve své historii již prohrál několik nabídkových válek a bývá kritizován za přílišnou opatrnost.  France Telecom v současnosti také nabírá sílu - a Telefonica se rozhodla, pravděpodobně moudře, soustředit na ovládnutí Jižní Ameriky.

To může znamenat, že Deutsche Telekom bude soutěžit buď s Hutchisonem nebo s nějakou americkou společností o privilegium začít do Voicestreamu nalévat miliardy dollarů.  Obě společnosti peníze mají - DT prodal svůj podíl ve Sprintu za neuvěřitelnou sumu a Hutchison provedl to samé v bleděmodrém se společností Orange.  Skutečný zájem Hutchisonu ale pravděpodobně leží v Číně;  docílit možnosti investovat do China Telecom nebo China Unicom by jen ladilo s historií společnosti spojené s historií Hong Kongu.  Pokud se ale Čína rozhodne vycouvat z jednání WTO, je velmi nepravděpodobné, že by povolila cizí investice do telekomunikací.  V tomto případě by se globální ambice Hutchisonu mohli obrátit do Severní Ameriky; podíl,  který si podržel v Orange jsou zadní vrátka pootevřená k případné celosvětové smlouvě s Mannesmann/Orange.  Pokud se tak stane, můžeme být svědky dalšího teutonského klání - tentokrát o ovládnutí Voicestreamu.

Překlad Prokop Krásný, anglický originál zde.


Témata: Akvizice, trhy, Vodafone, Zisk