V loni prodáno půl miliardy mobilů, Nokia stále vede

  • 3
Finská společnost Nokia si i v loňském roce udržela vedoucí pozici na trhu mobilních telefonů. Jaké je pořadí na dalších místech a který výrobce si dělá zálusk na přední pozice v letošním roce se dočtete v tomto článku.

Při pohledu na čísla reprezentující prodeje mobilních telefonů v minulém roce můžeme směle prohlásit, že se slova proroků hovořících o postupném zpomalování prodejů mobilních telefonů. Podle informací zveřejněných v těchto dnech známou společností Gartner je na tom mobilní byznys poměrně dobře: za celý loňský rok se celosvětově prodalo více než 520 milionů mobilních telefonů. Jen pro srovnání uveďme, že je to o dvacet a půl procenta více než v roce 2002.

Skutečné prodeje v loňském roce poměrně zaskočily většinu analytiků, kteří již očekávali zbrzdění mobilního boomu, kterého jsme byli svědky v posledních letech. A zdá se, že se pokles nebude konat ani v letošním roce, protože předběžná čísla prodejů za první čtvrtletí letošního roku vypadají velmi slibně. Ukazují totiž na více než patnácti procentní růst ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.

Toto oživení – či spíše přidržení při životě – měly na svědomí především nové mobilní telefony s barevnými displeji a integrovanými digitálními fotoaparáty společně s možností zasílání multimediálních zpráv. Právě ony přinutili spoustu uživatelů ke změně současných mobilů za novější modely.

Jak však vypadá rozložení sil na trhu? Stále první v prodejích je společnost Nokia, které si přední místo v tabulce udržela i přesto, že některé z jejích modelů uvedených v loňském roce na trh nepatřily komerčně mezi nejúspěšnější. Nokia se svými telefony dominuje především na americkém kontinentu; zde je její technologický náskok před ostatními konkurenty více než znatelný. Na druhé straně však v posledním roce Nokia ztrácí zákazníky především v Západní Evropě a některých asijských regionech.

Na druhém místě v prodejích mobilních telefonů v loňském roce je americká společnost Motorola. Druhé místo Motorola zajistila především nová kolekce mobilů pro sítě CDMA, kde se nechala předběhnout společnostmi LG a Nokií. Na dobrém jménu Motorole nepřidalo ani znatelné zpoždění dodávek mobilních telefonů v některých regionech včetně Východní Evropy. Výsledky Motoroly za letošní rok však vypadají prozatím více než lákavě a její šance na sezení Nokie z vedoucí pozice jsou poměrně vysoké.

Výrobce
Prodeje v roce 2003
Tržní podíl v roce 2003
Prodeje v roce 2002
Tržní podíl v roce 2002
Nokia
180,672
34,7 % 151,421
35,1 %
Motorola
75,177
14,5 %
72,852
16,9 %
Samsung
54,475
10,5 %
41,684
9,7 %
Siemens
43,754
8,4 %
34,618
8,0 %
Sony Ericsson
26,686
5,1 %
23,112
5,4 %
LG
26,213
5,0 %
13,797
3,2 %
Ostatní výrobci
113,009
21,8 %
94,143
21,7 %
Zdroj: Gartner Group, množství prodaných telefonů je uvedeno v milionech kusů.

Třetí na světě je Samsung, jehož nárůst v prodejích v loňském roce je hodně markantní. Samsung se ve svých prodejních strategií zaměřuje poněkud nezvykle spíše na telefony střední a vyšší třídy; modely nejnižší třídy uvádí jen velmi zřídka. Ukazuje se, že tato strategie byla velmi dobře zvolena a více než desetiprocentní podíl na trhu je toho dobrým důkazem.

Zato úplným opakem je německý Siemens. Ten klade důkaz především na low-endové mobilní telefony a přístroje střední třídy; do oblasti dražších telefonů se příliš nepouští. Čtvrtou pozici na trhu mobilních telefonů Siemensu přinesla právě strategie založená na cenově dostupných mobilech, která byla velmi úspěšná především ve Východní Evropě a především v Rusku. Zde byl Siemens v loňském roce velmi úspěšný.

Překvapivě pátá pozice na trhu patří japonsko-švédskému slepenci Sony Ericsson. Přestože v loňském roce uvedl tento výrobce několik velmi úspěšných modelů – jmenujme především na letošní 3GSM konferenci oceněný model Sony Ericsson T610, nestačilo to na vyšší pozici. Ovšem čtyrté čtvrtletí loňského roku bylo pro Sony Ericsson historicky velmi úspěšné a prodeje v první části roku letošního potvrzují pokračování tohoto trendu. Pokud se tomuto výrobci podaří v letošním roce uvést na trh nedávno představené mobilní telefony K700 a S700 ve slibovaných termínech, lze očekávat zvětšení jeho podílu na trhu na úkor některých konkurentů.

Společnost LG se z loňské páté pozice přesunul na pozici šestou a vzhledem k tomu, že je poměrně úspěšný v severní Americe i na Indickém trhu (kterému společně se Sony Ericssonem v podstatě dominují) lze předpokládat, že si ji udrží i do budoucna.

Ostatní výrobci společně dělí o zbývajících dvacet procent trhu mobilních přístrojů a nedá se očekávat, že by některý z nich v tomto roce výrazně překvapil a probojoval se na čelní pozice.