ilustrační foto

ilustrační foto

V Evropě se prodal rekordní počet navigací. Nejdráž nakoupili Češi a Slováci

  • 61
V loňském roce se v Evropě prodalo o dvacet procent více jednoúčelových navigátorů. Nejoblíbenější jsou v Německu a Velké Británii, Češi se s počtem 210 000 prodaných kusů umístili na samém chvostu žebříčku, uvádí analytická společnost GfK.

Celkem bylo v Evropě prodáno za loňský rok 18,1 milionu kusů nových jednoúčelových navigací (PND - Portable Navigation Devices), což je nejvíce ze všech dosud sledovaných období. Oproti roku 2007 se prodalo o tři miliony navigací více. To představuje nárůst 20 procent.

Nejdůležitějším trhem je z pohledu výrobců navigačních zařízení Německo, kde se za rok 2008 prodalo 4,375 milionu navigací. Na druhém místě s 2,997 miliony kusů je Velká Británie, na třetím Francie (2,715 milionu).

Celkem se v západní Evropě prodalo 16,6 milionu nových zařízení, zatímco ve východní jen 1,5 milionu. Nejméně kupují navigace na Slovensku a v Maďarsku.

Západní Evropa 2007 2008
Německo 3,600 4,375
Velká Británie 2,770 2,997
Francie 2,500 2,715
Itálie 1,700 1,950
Španělsko 1,150 1,199
Nizozemí 775 927
Belgie 507 535
Švédsko 360 351
Dánsko 259 383
Švýcarsko 220 275
Finsko 182 243
Portugalsko 195 254
Rakousko 214 277
Irsko 35 102
Lucembursko 23 29
Východní Evropa 2007 2008
Polsko 220 620
Rusko - 250
Česká republika 150 210
Řecko 52 180
Maďarsko 120 156
Slovensko 21 37

V tis. kusů
zdroj: GfK Retail and Technology Germany, 2009

Průměrně zaplatili Evropané za jedno zařízení 192 eur (asi 5 400 korun). Nejnižší průměrná cena je ve Velké Británii (164 eur = 4 600 korun), nehlouběji do kapsy naopak sáhli Češi a Slováci (asi 280 eur = 7 800 korun).

Podle GfK výrobci navigátorů v minulém roce masivně investovali do technických inovací, mezi něž patří například 3D mapy či doplňkové uživatelské služby. Zařízení navíc přišla s širokoúhlými displeji a trendem se stala nabídka navigátorů s mapami celé Evropy.

Evropský trh se na celosvětových prodejích navigátorů, které dosáhly v loňském roce 40 milionů kusů, podílí ze 45 procent. 41 procent připadá na Americké trhy, 13 procent pak na region Asie a Pacifiku. Analytici ze společnosti GfK předpovídají pro příští rok další růst. Celosvětově se dle nich v roce 2009 prodá 46 milionů kusů navigací, z toho téměř 19 milionů v Evropě.

zdroj: Cellular-News.com