Celkem bylo v Evropě prodáno za loňský rok 18,1 milionu kusů nových jednoúčelových navigací (PND - Portable Navigation Devices), což je nejvíce ze všech dosud sledovaných období. Oproti roku 2007 se prodalo o tři miliony navigací více. To představuje nárůst 20 procent.
Nejdůležitějším trhem je z pohledu výrobců navigačních zařízení Německo, kde se za rok 2008 prodalo 4,375 milionu navigací. Na druhém místě s 2,997 miliony kusů je Velká Británie, na třetím Francie (2,715 milionu).
Celkem se v západní Evropě prodalo 16,6 milionu nových zařízení, zatímco ve východní jen 1,5 milionu. Nejméně kupují navigace na Slovensku a v Maďarsku.
Západní Evropa | 2007 | 2008 |
---|---|---|
Německo | 3,600 | 4,375 |
Velká Británie | 2,770 | 2,997 |
Francie | 2,500 | 2,715 |
Itálie | 1,700 | 1,950 |
Španělsko | 1,150 | 1,199 |
Nizozemí | 775 | 927 |
Belgie | 507 | 535 |
Švédsko | 360 | 351 |
Dánsko | 259 | 383 |
Švýcarsko | 220 | 275 |
Finsko | 182 | 243 |
Portugalsko | 195 | 254 |
Rakousko | 214 | 277 |
Irsko | 35 | 102 |
Lucembursko | 23 | 29 |
Východní Evropa | 2007 | 2008 |
Polsko | 220 | 620 |
Rusko | - | 250 |
Česká republika | 150 | 210 |
Řecko | 52 | 180 |
Maďarsko | 120 | 156 |
Slovensko | 21 | 37 |
V tis. kusů
zdroj: GfK Retail and Technology Germany, 2009
Průměrně zaplatili Evropané za jedno zařízení 192 eur (asi 5 400 korun). Nejnižší průměrná cena je ve Velké Británii (164 eur = 4 600 korun), nehlouběji do kapsy naopak sáhli Češi a Slováci (asi 280 eur = 7 800 korun).
Podle GfK výrobci navigátorů v minulém roce masivně investovali do technických inovací, mezi něž patří například 3D mapy či doplňkové uživatelské služby. Zařízení navíc přišla s širokoúhlými displeji a trendem se stala nabídka navigátorů s mapami celé Evropy.
Evropský trh se na celosvětových prodejích navigátorů, které dosáhly v loňském roce 40 milionů kusů, podílí ze 45 procent. 41 procent připadá na Americké trhy, 13 procent pak na region Asie a Pacifiku. Analytici ze společnosti GfK předpovídají pro příští rok další růst. Celosvětově se dle nich v roce 2009 prodá 46 milionů kusů navigací, z toho téměř 19 milionů v Evropě.
zdroj: Cellular-News.com