V Číně vládne velká čtyřka, která zahrnuje značky Huawei, Xiaomi, Oppo a Vivo (poslední dvě patří do stejného koncernu). Dohromady drží tři čtvrtiny trhu, nejsilnější Huawei pak zhruba čtvrtinu.
Sekundovat jim dokáže pouze americký Apple s iPhony. Jenže i u něj to není v poslední době žádná sláva, podíl na tamním trhu Applu klesá a to se promítá na horších globálních výsledcích značky.
Ještě hůře jsou na tom menší čínští výrobci. Ty mezi sebe velká čtyřka už stěží pustí. Huawei, Xiaomi, Oppo a Vivo mají tak silné místo na trhu, že menším výrobcům nezbývá než paběrkovat. A to samé platí i o světové jedničce Samsungu, který v Číně propadl z kdysi prvního místa na zanedbatelné prodeje.
Výrobci z velké čtyřky utužují vztahy s tamními distributory a operátory. Operátoři navíc přestávají dotovat 4G smartphony, počet uživatelů sítí 4G v Číně dosáhl podle serveru Digitimes 1,1 miliardy.
Problém je i v samotném trhu. Ten je sice největší na světě, ale už neroste, naopak je nasycený. Prodeje smartphonů ve třetím čtvrtletí loňského roku v Číně meziročně poklesly o 6,9 procenta a pokles měl pokračovat i ve čtvrtém čtvrtletí. Zákazníkům se nechce měnit stávající smartphony za nové a tamní operátoři výměně snižováním dotací nepomáhají.
Jasným vítězem na čínském trhu je Huawei, který přes všechno vyřčené ve třetím čtvrtletí meziročně zvýšil prodeje na tamním trhu o 20 procent. Značkám Xiaomi a Oppo ve stejném období rostly prodeje pouze o jednociferná čísla. Vivo se navíc začíná z „velké čtyřky“ vytrácet. Tento výrobce vykázal už několik čtvrtletí za sebou nižší prodeje než před rokem.
Podle serveru Digitimes se dokonce značky z velké čtyřky snaží menší výrobce z čínského trhu vystrnadit. Velcí hráči sází na ještě agresivnější marketing a mají dost financí na vývoj, který si menší výrobci nemohou dovolit.
Přestože Huawei, Xiaomi, Oppo i Vivo působí v podstatě globálně, i když poslední dvě ve výrazně menší míře, je pro všechny domácí trh stále klíčový. Třeba pro Huawei je to ostrov klidu, kde nikdo neřeší potenciální bezpečnostní hrozby, jako na mnoha trzích v Evropě a Americe.
Xiaomi se na světové trhy také vydalo, ale jeho obchodní model, který praktikuje doma, využít nemůže. Na čínském trhu těží z vlastního placeného obsahu či reklam. Takže prodej „pod cenou“ či s minimální marží se mu na vyspělých trzích dlouhodobě nevyplatí.
Další velké čínské značky se na trhy v Evropě a USA zatím pořádně nedostaly a mimo pokusu značky Oppo s velmi drahým modelem Find X to zatím na velkou expanzi nevypadá. Ovšem jsou silné v asijském regionu, což jim zatím stačí.