Uživatelé mobilních telefonů jsou nespokojeni

  • 50
Uživatelé mobilních telefonů jsou nespokojeni

Minulý týden proběhl velmi zajímavý průzkum trhu, který ukázal, že počet spokojených uživatelů mobilních telefonů za poslední tři roky rapidně klesá. Z tisíce oslovených respondentů průzkumu pouhých 20 % uvedlo, že je se svým telefonem "velmi spokojeno". Roku 2001 stejně odpovědělo celých 39 % dotázaných.

Údaje z výzkumu uskutečněného na americkém trhu společností Strategy Analytics zveřejnil australský server iTnews. Co je tedy hlavním důvodem vzrůstající nespokojenosti zákazníků? Paradoxně zejména neustálé zvyšování kvality výrobků, perfektně vybavené telefony, jejich malé rozměry, odolnost, barevné displeje a vestavěné fotoaparáty a kamery.

Očekávání zákazníků neustále roste, což způsobuje nespokojenost se staršími telefony, které nesplňují představy o tom, jak by měl vypadat nejmodernější výrobek.

Poměr tržních podílů největších výrobců by se díky vzrůstajícím požadavkům mohl znatelně měnit. Kupředu míří hlavně asijští výrobci, Samsung, LG a Kyocera Corporated neustále vymýšlejí něco nového a zdokonalují své výrobky, naopak Nokia a Motorola zůstávají pozadu.

Analytik Eddie Tapiero ze Strategy Analytics říká, že asijští výrobci zvyšují standard mobilních telefonů. Tyto společnosti se snaží ovládnou trh vylepšováním technologie a uváděním nových výrobků, zákazníci samozřejmě srovnávají jejich novinky s konkurencí. Ti, kteří zůstanou pozadu, nemohou nároky uspokojit. Jakmile někdo uvede na trh horkou novinku s pozoruhodnými vlastnostmi, zákazníci požadují něco podobného i po konkurenčních výrobcích.

Zmíněný jev je možno demonstrovat několika pozoruhodnými údaji. Největší producent mobilních telefonů Nokia utrpěl závažný pokles tržního podílu. V prvním čtvrtletí roku 2003 tento podíl činil 34,6 %, v roce 2004 je to jen 28,9 %. K tomuto propadu došlo i přesto, že se za čtvrtletí prodalo celkem 153 milionů přístrojů, což znamená nárůst o 34 %. Eddie Tapiero tvrdí, že právě nespokojenost zákazníků by mohla být impulsem, který donutí výrobce uvádět na trh nové inovativní přístroje.