Vysílání již funguje ve zkušebním provozu a podrobné údaje o dopravních nehodách i tvořících se kolonách šíří síť vysílačů Českého rozhlasu. Novinářům to dnes řekl Jaroslav Zvára z ministerstva dopravy s tím, že oficiální zahájení provozu závisí jen na získání dostatečného množství informací z dopravy.
Informace do RDS-TMC vysílá v současné době pražská Technická správa komunikací a Národní dopravní informační a řídící centrum v Ostravě, oba systémy by ale měly být v budoucnu sjednoceny. Testuje se také výměna informací v příhraničních oblastech s Německem a Rakouskem, tedy v zemích, kde řidiči dynamickou navigaci využívají naplno už několik let.
Distribuce dopravních informací do navigačních přístrojů je součástí projektu Jednotného systému dopravních informací ČR (JSDI). Ten získává údaje o dopravě z rozličných zdrojů jako například od hasičů, policie, z rozhlasového vysílání, ale i z kamerového systému a z meteorologických stanic na silnicích. Nashromážděné údaje eviduje Národní dopravní informační a řídící centrum, které je pak dále distribuuje například do informačního systému veřejné správy, záchranářům nebo prostřednictvím sítě GSM.
Mapa nehod pomůže vytipovat nebezpečná místa na silnicích
Mapu připravuje ministerstvo a Ředitelství silnic a dálnic zhruba od poloviny roku 2006. Policisté na místě nehody změří GPS souřadnice srážky a doplní je o podrobné informace o nehodě. O každé havárii pak lze zjistit, kde se stala, z jaké příčiny a jaké byly její následky.
Systém interaktivních map, který je pro potřeby zúčastněných institucí přístupný na internetu, pak sám dokáže vytipovat úseky, na kterých se dopravní nehody často opakují a mají podobnou příčinu. Podle odborníků představují taková místa pouze tři procenta z celkové délky silnic v České republice. Systém obsahuje o každé nehodě množství informací včetně například toho, zda viník požil alkohol a jak vysoká škoda při havárii vznikla.
Pro každé rizikové místo pak může vzniknout takzvaný kolizní diagram, tedy nákres lokality se zakreslenými příčinami nehod, dopravním značením a podobně. Takový diagram pak může sloužit jako podklad například pro místní samosprávu, která zvolí vhodnější způsob dopravního značení.
Mapy by v budoucnu mohla mít k dispozici i veřejnost. Podle Zváry je "věcí diskuse", zda ministerstvo mapy zpřístupní široké veřejnosti, nebo jen odborníkům. Závěry získané z analýz map by mohly posloužit také jako podklady pro budování telematických systémů, tedy sítě proměnlivých dopravních značek, kamer i různých druhů čidel na silnicích, nebo například pro prevenci bezpečnosti na silnicích.
Jinou mapu, která zakresluje rizikové české komunikace, zveřejnil letos v červnu Ústřední automotoklub ČR. Mapa vychází z poměru mezi počtem tragických nehod, které se na jednotlivých silnicích staly, a hustotou tamního provozu. Podle ní se zcela bezpečné silnice vyskytují pouze v bezprostředním okolí Českých Budějovic, Tábora, Plzně, Karlových Varů a Brna.
Tip: Máte osobní zkušenosti se službou RDS-TMC na našem území nebo v zahraničí? Podělte se o ně s ostatními čtenáři v diskusi.