IP telefonie je definována jako telefonní aplikace, provozovaná na packetově přepínaných datových sítích prostřednictvím Internet Protocol (IP). Paketově přepínané sítě nejsou optimalizovány pro žádný druh provozu a dovolují inteligentnímu konečnému zařízení zakódování a rozkódování pro lepší využití šířky vlnového pásma. V IP telefonii v současnosti používaný algoritmus komprese hlasu přenáší hlas ve zlomku vlnového pásma a zvyšuje efektivnost osmkrát nebo víckrát.
Kromě toho, tím , že přistupuje k hlasou jako k další formě dat, IP telefonie přináší nové aplikace využívající výhody hlasové komunikace a zpracování dat. Tyto aplikace zahrnují spojení PC - PC, PC - telefon a telefon - telefon.
VON a VoIP
Pro většinu lidí se IP telefonii omezuje na jedinou aplikaci - dálkové
hovory a obejití telekomunikačních poplatků.
Nápad s voláním "zadarmo" prostřednictvím Internetu nadchl
technicky erudované online zákazníky. Toto řešení (VON - Voice on the
net) bylo předmětem spekulací o nahrazení PSTN - veřejné telefonní sítě.
Přes 60 milionů uživatelů dělá z VON zajímavou technologii, ale postrádá mnoho z
funkcí PSTN, klasické telefonní sítě.
Opravdový trh pro IP telefonii je VoIP (Voice over IP) na řízených IP páteřových sítích (Qwest, Level 3, WorldCom) a ne veřejný Internet. Veřejný Internet může a je používán pouze pro nejlevnější hlasovou komunikaci nebo data u kterých nezáleží na čase; chybějící reálný čas a management vlnového pásma mu ubírají na kvalitě.
Přístupovat k hlasu jako k další formě dat je výhodné; je předčasné předvídat zánik veřejné telefonní sítě, ale výhody IP telefonie jsou nabíledni.
Přenosová kapacita: zvýšení efektivnosti využití šířky vlnového pásma někdy i osmkrát a nebo vícekrát a to je dlouhodobý důvod pro přechod na packetově spínanou technologii ústředen.
Nová služba: posunuje telefonii do nové úrovně využíváním výhod hlasové komunikace a zpracování dat. Například telemarketigová centra s přístupem na web, multimedia, teledojíždění a dálkové studium. Tato kombinace lidské aktivity a výkonu a efektivnosti počítačů otvírá celý nový svět komunikace.
Postupný rozvoj: poslední výhodou IP telefonie je, že vychází ze stávající a používané komunikační sítě. IP telefonie může být použita spolu s existujícími ústřednami, pevnými linkami, dial up, PBX, LAN a podobně.
Cíle a úkoly
Nejdůležitějším postupným cílem je nyní vytvoření sítí homogenních na obě strany - směrem k operátorovi i k uživateli. Služba vyžadující složité vytáčení, speciální PIN čísla či časově náročná s vysokými procentem přerušených hovorů si najde jen velmi omezenou skupinu zákazníků - pokud ovšem není monopolní; že, milovaný Telecome?
Pokud bude pro operátora složité systém instalovat, spravovat a účtovat, odrazí
se to v době návratnosti investice. Mocní vlastníci telefonních sítí mají
velmi specializované účetní systémy a pravděpodobně nebudou chtít vytvářet nový
pouze pro IP telefonii. Řešení založené na SS7 umožní použití
OAM&P a ušetřit značné peníze. Již dnes existují systémy řešící
tento problém, protože mohou fungovat uvnitř veřejné telefonní sítě spolu s SS7
řídícími funkcemi a uživatel získá pohodlí jednoduchého vytáčení a
okamžitého sestavení spojení.
Rostoucí trh
O budoucnosti a dynamice VoIP nejlépe vypovídají tato čísla:
Frost & Sullivan
- 1996 VoIP trh: $19.8 milionu
- Předpovídaný roční růst: 149%
- Předpovídaný v roce 2001: $1.89 milardy
- Gateway trh: růst 229%; předpovídaný trh v roce 2001 $1.81 miliardy
Probe Research
- 1996 světově minuty FoIP: +/- 0
- Předpovídané minuty FoIP USA v roce 2001: 1.75 billion
- Předpovídané minuty FoIP mezinárodně v roce 2001: 1.1 billion
Potenciální zákazníci pro VoIP technologie
Zákazníci pro IP telefonii nejsou pouze společnosti podnikající na Internetu ale i provozovatelé sítí , veřejných i soukromých, intranetů nebo WAN. Například:
- IXC (InterExchange Carriers) v USA i
mezinárodní jako jsou AT&T, MCI, Sprint, GTE, Deutsche Telekom, Telecom Finland,
Telecom New Zealand a Daewoo International. AT&T’s Globalnet v současnosti IP
telefonii nabízí, MCI začalo stavět web servery schopné ji podporovat a Sprint
oznámil službu Global One, nabízející vyhrazenou vlnovou šířku na požádání.
Telefonní operátoři, nespojení přímo s Ineternetem pravděpodobně využijí
některých výhod IP telefonie - levnější přenos hlasu a faxů a
uložení/přeposlání faxových a hlasových zpráv.
- CAP (Competitive Access Providers) zahrnuje velké množství malých národních a mezinárodních operátorů nabízejících levnější volání do zahraničí. Tyto společnosti drží v současnosti přes 30% trhu mezinárodních hovorů.
- RBOCs (Regional Bell Operating Companies) jsou lokální operátoři, o jejich právu nabízet dálkové hovory se v současnosti jedná. Pro ně je IP telefonie slibnou cestou k obsazení právě tohoto trhu. Krom toho jsou přirozeným styčným bodem pro poskytovatele hlasových a datových služeb.
- CLECs (Competitive Local Exchange Carriers)
jako Winstar, Covad a ICG mají velmi pádné důvody pro zahrnutí VoIP
technologií do svých sítí. Většina z nich se specializuje na specifickou klientelu
jako jsou obchodníci namísto běžných domácích uživatelů. Proto také
rychle rostou v metropolitních oblastech bez spojení mezi nimi. Pro
CLEC je typické mít pokryté Los Angeles a Francisco a pro spojení mezi
regiony využívat AT&T nebo jiný IXC.
S pomocí IP telefonie mohou CLEC spojit regiony pomocí soukromé IP sítě
umožňující levné volání i faxování. Brány IP telefonie se mohou stát
pojítkem mezi jejich PSTN v metropolitních oblastech namístě závislosti na jiných,
drahých PSTN operátorech. CLEC je rychle rostoucí trh a a FCC (Federal
Communication Commission) registruje v současnosti přes 250 licenčních žádostí.
- ISP (Internet Service Providers) - existují asi dva tucty velkých providerů - Alternet, BBN Planet, Digital Express, NetCom, PSI a UUNET/MFS/WorldCom. Další sta až tisíce poskytovatelů obhospodařují menší oblasti a s tím i desítky tisíc bulletin board services (BBS). Mezinárodní ISP také nabízejí IP telefonii - Rimnet z Japonska a OzEmail z Australie. Většina ISP se vyvíjí do podoby CLEC
- ITSPs (Internet Telephony Service Providers): reprezentují novou třídu operátorů a připravují světovou IP síť pro provoz méně chráněný před odposlechem a to pro hlas i fax. Vedoucími společnostmi na tomto trhu jsou ITCX, Delta Three a Concentric Network.
Obchody a organizace: každá společnost připojneá na síť je
potenciální zákazník pro IP telefonii ať již jde o společnosti Fortune 100
-200, menší firmy, vysoké školy, university, vládní agentury a
příspěvkové organizace - všichni potřebují a používají dálkové a mezinárodní
hlasové a faxové služby nebo jiné aplikace IP telefonie.
autor Matthew McCoin