Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ÚOHS nesouhlasí s obnovou monopolu na direct mail pro Českou poštu

  14:52aktualizováno  14:52
ÚOHS nesouhlasí s obnovou monopolu na direct mail pro Českou poštu

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nesouhlasí se snahou vrátit České poště monopol na doručování reklamní pošty, takzvaného direct mailu. Službu nyní poskytuje zákazníkům i firma Mediaservis, která má méně než desetinový podíl na českém trhu. "Remonopolizace je omezením tvořícího se konkurenčního prostředí a je proti hlavním cílům soutěžní ochrany," řekl dnes ČTK předseda ÚOHS Josef Bednář.

Česká pošta má podle něj na trhu doručování adresné reklamní pošty téměř monopolní postavení a konkurence má zajistit přijatelnou cenu i kvalitu pro spotřebitele. "Zákazníci tak za danou službu nebudou platit více, než je třeba," míní šéf ÚOHS. Podle sobotních informací Mladé fronty Dnes čeká příslušná novela poštovního zákona na poslední projednávání ve sněmovně a poslanci již ve věci schválili návrh svých kolegů Jaromíra Schlinga a Josefa Hojdara (oba ČSSD).

"Úřad nemůže souhlasit s remonopolizací a zpětnou regulací," zdůraznil Bednář. Nynější výhradní služby poskytované Českou poštou by proto již neměly být rozšiřovány. Tento názor je v souladu s Evropskou unií, která považuje trh direct mailingu za otevřený pro všechny firmy.

Mluvčí České pošty Ladislav Vančura v tisku uvedl, že podnik se liberalizaci trhu nebrání. Obává se ale, že konkurenti vstoupí jen na lukrativní místa pro doručování, tedy velká města. Platná legislativa přitom podle něj postrádá jasnou definici vyhrazené oblasti, tedy monopolu a existují jisté nesrovnalosti ohledně závazků v univerzální službě.

Údaje o relevantním trhu se podle médií mírně liší. Zatímco MF Dnes uvádí, že firmy ročně utratí za reklamní zásilky zhruba 850 milionů Kč, Deníky Bohemia se zmiňují už o jedné miliardě Kč. Tato čísla však mluvčí České pošty označil za nesmyslná s tím, že pošta do zásilek nenahlíží a neví tedy, zda doručuje direct mail. Jednatel Mediaservisu Michal Koliandr prohlásil, že firma získává ročně na trhu asi 50 milionů Kč a do infrastruktury investovala již stovky milionů korun.

Podle názoru ÚOHS lze očekávat další postupné otevírání trhu poštovních služeb. Platná směrnice EU ukládá Evropské komisi, aby vypracovala studii o plné liberalizaci služeb pošty od roku 2009. Evropské země přitom postupují různě, například Finsko, Švédsko a Estonsko nemají žádnou oblast služeb vyhrazenu pro jedinou firmu.

Autor:


Nejčtenější

Nové iPhony Xs budou stát až 43 500 korun. Do Česka dorazí 29. září

Matura Jan: Online #7043

Apple na akci Apple Keynote 2018 představil tři nové iPhony. Nástupce modelu X se jmenuje Xs, zvětšená varianta pak Xs...

To si ještě nikdo nedovolil, nejlepší iPhone je za neuvěřitelnou sumu

iPhone Xs/Xs Max

S nadsázkou, na nejlepší provedení nových iPhonů X bude potřeba hypotéka. Apple nový top model Xs Max s 512 GB paměti ...



Apple má tři nové iPhony. Podporují dvě SIM, ale v Česku to nefunguje

iPhone Xs/Xs Max

Apple letos představil tři nové iPhony, které navazují na loňský model X. Úplně nových smartphonů od Applu se ovšem...

Takto vypadá boj o zákazníky: pětkrát více dat a úhrada smluvní pokuty

Slovenský operátor O2 navýšil základní data u vybraných tarifů

Od revoluce v roce 2013 zažívá český mobilní trh spíše menší otřesy, zákazníci operátorů toužící po neomezeném tarifu s...

T-Mobile přidává k tarifům data navíc. Na prodejně ovšem nepochodíte

T- Mobile.

Není pochyb, že se boj o zákazníky z hlasových služeb přesunul do oblasti mobilních dat. Potvrzuje to i aktuální akční...

Další z rubriky

Čeští rodiče jsou pro plošný zákaz mobilů ve školách, ukazuje průzkum

Ilustrační snímek

Většina českých rodičů by uvítala plošný zákaz používání mobilů ve školách. Rozptylují prý od výuky, jsou zneužitelné...

Výrobci cílí na náruživé hráče. Lákají je na výkon za dumpingovou cenu

Nubia Red Magic

Ve snaze odlišit se a zalíbit různým skupinám zákazníků objevili výrobci smartphonů jednu, kterou poměrně dlouho...

Nejvíce chytrých hodinek prodá Apple. Nejčastěji staré modely

Watch Series 3 jako první hodinky od Applu nabídly LTE modem

Apple vkročil do segmentu chytrých hodinek před čtyřmi lety a dnes mu jednoznačně kraluje. Jeho nadvláda pokračovala i...

Najdete na iDNES.cz