Děti už vědí, kdy není mobil vhodné používat.

Děti už vědí, kdy není mobil vhodné používat. | foto: Profimedia.cz

Učitel při hodině telefonuje častěji než žák, zjistil průzkum

  • 25
Děti se chovají s mobilem často odpovědněji než dospělí. Zjistil to průzkum společnosti T-Mobile. Nadšenecká léta v Česku pominula a pro mnohé náctileté začíná být mobil v některých situacích dokonce i na obtíž.

Průzkum operátora se zaměřil na děti a mládež a jejich vztah k používání mobilu ve škole. Zůčastnilo se jej 562 dětí, učitelů a rodičů. A výsledky byly překvapivé. 

V průzkumu se přiznalo 25 % žáků, že při vyučování klidně přijmou hovor. To samé ale dělá více než třetina učitelů. Pětina učitelského sboru telefonování žáků v omezené míře dokonce toleruje.

Mladým začíná zvonění vadit
Oproti loňskému průzkumu přibylo dětí, které mobily dokonce obtěžují. Je tedy vidět, že i žáci si uvědomují, že ne vždy je zvonění mobilu vhodné.

Nejvíce vadí dětem zvonění v hodinách, ale i v zájmových kroužcích či v kině. Je ale stále více dětí, které obtěžuje zvonění mobilů v MHD a na diskotéce. Viz graf:

Děti už ví, kdy není mobil vhodné používat.

Moje děti ať vychová škola...
Rodiče si myslí, že pravidla používání mobilního telefonu při vyučování by měla stanovovat škola a výchovu v tomto směru plně nechávají na ní.

Projevuje se to také v tom, že děti více respektují školní řád: jeho porušování přiznalo 40 %, k ignorování příkazů rodičů se přiznalo 60 % mladých.

Mobil se pro školy stává důležitým komunikačním nástrojem s rodiči, a to hlavně v krizových případech, ale třeba také při odhalování záškoláctví.

Děti už ví, kdy není mobil vhodné používat.

Učitelka: Výsledek mě nepřekvapuje
Kantora z praxe výsledky nijak nepřekvapily. "Hlavní mobilní boom již máme za sebou," vysvětluje ředitelka Gymnázia a Základní školy Jiřího Gutha-Jarkovského.

Podle ní dnes mají mobilní telefon už téměř všichni žáci a dávno pominula doba jejich divokého používání. "Děti se naučily s telefony zacházet. Už to pro nás není zásadní problém jako dřív. Dokonce se již ani příliš často nesetkáváme s tím, že by žáci používali mobily k opisování," dodává.

"Buď jsou děti vynalézavější a my je nedokážeme odhalit, ale spíše se vrátily ke starým osvědčeným tahákům," domnívá se ředitelka. Dodejme, že s používáním telefonu k opisování se setkala zhruba třetina učitelů.

Děti už ví, kdy není mobil vhodné používat.

Mladí píší hlavně textovky, málo volají
Mladí používají ve škole mobilní telefon především k zábavě. Učitelé se setkávají s tím, že žáci při vyučování hrají hry, poslouchají hudbu nebo fotí své spolužáky a spolužačky.

Multimediální využití se projevuje i ve výdajích mladých za telefonování. Častěji než u dospělých v nich totiž figurují částky za stahování Java her, vyzváněcích melodií, posílání MMS a stahování tapet a obrázků. Výdaje si 38 % dětí hradí z kapesného, ostatním telefon platí rodiče přímo.

Mladí mezi 17. a 25. rokem života upřednostňují SMS zprávy před hovory. Zatímco průměrný uživatel pošle 135 textových zpráv za měsíc, za stejnou dobu uskuteční jen 45 hovorů.


Témata: MMS, operátor, SMS, T-Mobile, Tuzex