Kde ty časy jsou, říkají si nyní u Motoroly a asi nejen tam. Čínský trh s mobilními telefony je svědkem velké invaze domácích výrobců, kteří pomalu, ale jistě nad tímto největším světovým trhem s mobily přebírají nadvládu. Ještě loni vévodila čínskému trhu s převahou Motorola následovaná Nokií. Třetí Bird a čtvrté TCL ztráceli na oba lídry poměrně hodně. Letos je ale všechno jinak. Bird je už první a TCL třetí. Druhá Motorola a čtvrtá Nokia se tak v druhém pololetí tohoto roku budou muset hodně snažit, aby se vrátily na loňské pozice.
Výsledky prodeje mobilních telefonů na čínském trhu zveřejnilo minulý týden Čínské ministerstvo informačního průmyslu (MII). Statistika zahrnuje prodeje od výrobců k distributorům, nikoliv ke koncovým zákazníkům. S ohledem na případné velké skladové zásoby z loňska mohou být výsledky v tomto případě poněkud jiné, zdroje dobře obeznámené se situací na čínském trhu to ale nepředpokládají, muselo by jít o miliony telefonů na skladech prodejen.
Bird je pěkný ptáček
Přesné hodnoty prodeje mobilních telefonů v Číně najdete v tabulce, kde je krásně vidět, jak oba světoví lídři podlehli svým soupeřům a na záda jim dýchá další čínský výrobce, společnost Konka, která uzmula páté místo Siemensu, kterému patřilo za loňský rok. Bird není žádný nováček, telefony vyrábí již dlouho (Bird F1, Bird Q186) a podle všech indicií mu s tím přímo nebo nepřímo pomáhá Sagem. Jestli ale bude mít výsledek Birdu vliv i na výsledky Sagemu, nám není známo, ani nevíme, nakolik hluboká je spolupráce mezi oběma společnostmi. Z úspěchu Birdu, TCL a Konky ale mohou těžit i další společnosti. Není tajemstvím, že především jihokorejské firmy se v Číně prezentují velmi často jako dodavatelé hardwaru pro tamní výrobce.
Pořadí | Výrobce | Tržní podíl |
1. |
Ningbo Bird |
15% |
2. |
Motorola |
14,2% |
3. |
TCL |
11,6% |
4. |
Nokia |
9,7% |
5. |
Konka |
6,7% |
Co je s Nokií?
Ani TCL není neznámou. Tento výrobce například jako jeden z prvních nabízel véčka s integrovanou anténou a jeho produkty patří na čínském trhy mezi ty levnější. Oba čínští výrobci nabízejí velmi širokou paletu výrobků, u kterých dávají přednost vzhledu před funkční nabídkou, což je kombinace, na kterou čínští zákazníci dobře slyší. Naopak Motorola měla první pololetí tohoto roku slabší, velká modelová ofenzíva se očekává od podzimu. Nokii patří první místo na světě, a to s drtivou převahou, v Číně se jí ale tak nedaří, ba právě naopak. I v jejím případě bude rozhodovat konec letošního roku.
Předpovědi se naplňují
Pro výrobce mobilních telefonů je příjemným zjištěním, že trh stále roste, a to přesně v těch intencích, jak naznačovaly prognózy ze začátku roku. Loni se v Číně prodalo přibližně 120 milionů mobilních telefonů, letos se předpokládá množství okolo 170 milionů prodaných kusů mobilních telefonů. Výsledky za první pololetí - 82 milionů prodaných telefonů - nasvědčují, že plán se podaří splnit. Slušně roste i podíl CDMA telefonů, jejichž prodej začal až v polovině loňského roku se spuštěním sítě tohoto standardu operátorem China Unicom.